Hladinu Brněnské přehrady v pátek v podvečer rozčeřily hutné groovy i ostré funky kytary - nepochybný důkaz, že začal festival Groove Brno. Stálice kulturního života jihomoravské metropole změnila podobu a přivezla nabitý, mezinárodními hvězdami obsazený program, který jel naplno už od prvních minut.
Sedmnáct předchozích ročníků festivalu Groove Brno mělo podobu série samostatných koncertů. Velká jména mířila do Sono Centra, menší kapely a interpreti do prostor Metro Music Baru. Jednalo se bezesporu o funkční model, ale návštěvnicky, zejména pro ty přespolní, přece jen trochu nevlídný. K pomyslné dospělosti si tak festival nadělil změnu a rozhodl se divákům nabídnout jiný koncept, zhuštěný a soustředěně koncentrovaný do jednoho místa a času. Navíc k muzice přidal i atmosféru uvolněné letní párty u vody. A fungovalo to skvěle.
Pravda, s tou letní párty to zas tak žhavé bohužel nebylo, alespoň ale vyloženě nepršelo. Těch pár kapek, které se v pátek odpoledne nad brněnským Prýglem objevily, spolehlivě rozehnala energie, která proudila z obou pódií. Festival staví - vedle muziky, samozřejmě - na piedestal pohodu. V areálu tak návštěvníci najdou spoustu lehátek, laviček a hlavně kupu místa. Tlačenice se nekonaly prakticky žádné, fronty - až na nabíjení čipů na placení a některé stánky v čase večeře - taky neotravovaly. Potěšila také slušná gastronabídka, která chvályhodně ignoruje
festivalové klasiky a nabízí kvalitní výběr. Totéž se týká nápojů. Chválit lze i čistotu a pravidelný úklid.
© Radim Malíček/musicserver.cz Páteční program otevřeli The People, jejich produkce nicméně doprovázela obvyklé úvodní festivalové kolečko, takže první
regulérní kapelou pro mě byli
The Stylists.
Tonya Graves,
Moimir Papalescu,
Petr Venkrbec a Miki Papež se po šestnácti letech vrátili s novým albem svého elektropopového projektu, a dokonce s ním - světe div se - začali koncertovat. A pódia jim zřejmě svědčí. Energická muzika, která bavila svižným spojením retra se současností i humorem, dokázala postupně se zaplňující areál slušně rozhýbat. Byť těch lidí pod pódiem mohlo být více.
© Radim Malíček/musicserver.cz Podle poněkud klidnějších not zahrál
Niji se svou kapelou. Ten se v programu objevil poměrně nedávno, nahradil kvůli nehezké plagiátorské kauze zrušeného Giaccoma Turru. A troufnu si říct, že tenhle hudební vizionář, kterého si ke spolupráci vybral třeba
Harry Styles nebo
Gregory Porter, byl ještě lepší volbou. Spolu s partou vynikajících muzikantů - sám Niji se dopředu nijak netlačil, většinu času trávil za klávesami na straně pódia - přivezli moderní, snivý jazz, barevný a obrazotvorný, který ale v patřičných chvílích uměl zhutnět a přitlačit na pilu.
© Radim Malíček/musicserver.cz Po zklidnění přišel doslova výbuch. Španělský basový fenomén
Vincen García ovládl YouTube, Instagram a nyní i Groove Brno naprosto jedinečným setem. García je virtuos, jeho exhibice ale nikdy nepřeváží nad schopností napsat strhující skladbu. Jasně, v zásadě se jednalo o přehlídku muzikantských schopností všech zúčastněných, ale ani na vteřinu jsem neměl pocit, že by v jejich muzice zvítězilo nějaké machrování či vyprázdněné předvádění. García má bleskové prsty, hraje celým tělem, ale hraje pro svoje publikum. Pro něj by doslova propotil každou košili. Sympatické budiž i to, že ani on, ani jeho kapela neměli před koncertem problém se fotit s fanoušky. A že jich bylo.
© Radim Malíček/musicserver.cz Cosmo Klein & The Campers to věru neměl jednoduché. Program jej totiž vklínil mezi zmíněného Garcíu a pátečního headlinera Coryho Wonga. A ještě navíc mezi devátou a desátou hodinu, kdy značná část publika vyrazila spíše za dobrým jídlem než za jeho poněkud generickým funky. Hodně ho zachraňovali instrumentalisté kolem něj. Celkově jsem se ale s jeho setem trochu minul a myslím, že jsem nebyl sám.
© Radim Malíček/musicserver.cz Celý areál totiž čekal na
Coryho Wonga, který předvedl doslova uragán kytarové energie. Usměvavý floutek s černými brýlemi s fialovým stratocasterem ukázal vysokou školu funky kytary. Až se tajil dech. A přitom to má všechno v prstech, většinu čau si vystačil pouze s wah-wah pedálem. Nepoužívá prakticky žádné zkreslení, žádné efekty a přitom je v jeho hře vše. Energie, obdivuhodná rytmická přesnost, rychlost i emoce.
Totéž lze opět říct o muzikantech kolem něj - pětičlenná dechová sekce osazená mistry, vynikající basák, neskutečný bubeník i divoký klávesák, navíc s kapelní dynamikou vtipného špičkování a hraní si. Mnohdy nezbývalo, než ty téměř zappovsky rytmicky propletené struktury - zároveň ale přehledné a hrané s neuvěřitelnou lehkostí - jen s otevřenou pusou sledovat a lapat po dechu. Navíc se Wongovi, resp. rozhicovanému publiku, podařilo nabourat festivalový program. Každý z interpretů měl na festivalu svou striktně vymezenou hodinu a ani ťuk navíc. U Wonga si další skladbu a celkem patnáctiminutový přetah posluchači po zásluze vydupali.
© Radim Malíček/musicserver.cz Big Funk Brass se tak rázem ocitli v podobné situaci jako Cosmo Klein - i oni hráli před notně prořídlým publikem, navíc je Cory Wong připravil o čtvrtinu hracího času. Obojí nicméně překousli s příkladným klidem a jejich houpavá pochodová dechovka z Francie, říznutá rapem a groovy energií, svoje předpůlnoční kouzlo měla a první festivalový den s nadhledem dovezla do příjemného finále.
Palec nahoru směrem k organizátorům patří za to, že první den festivalu Groove Brno nabídl u všech interpretů naprosto špičkový zvuk: Perfektně čistý, nepřepálený, skvěle dávající prostor detailům. Nevím, jací kouzelníci za mixpulty ve stanech zvukařů stojí, ale tohle byla naprostá lahoda.
Sobotní program slibuje silné dámy - hlavní hvězdou je saxofonistka
Candy Dulfer, na programu najdeme i
Janu Kirschner nebo
Báru Poláková, ale i
B-Side Band nebo
Dirty Loops.