Jihoafrické duo Die Antwoord se proslavilo svým extravagantním stylem a provokativní estetikou. Oblíbená skupina se však ocitla také v centru celé řady kontroverzí. Obvinění ze sexuálního zneužití a manipulace vyvolala mezi fanoušky vlnu odporu. Jak hluboko až tyto kauzy hvězd letošního festivalu Metronome sahají?
Die Antwoord působí jako zjevení z jiného světa. Extravagance a provokace se promítá i do vizuální stránky jihoafrické dvojice, která do své hudby vnáší také prvky
zef subkultury. Výsledkem je až znepokojivá estetická podívaná, díky níž si duo získalo přízeň spousty fanoušků po celém světě. Yolandi Visser a Ninja však museli čelit hned několika kontroverzím, přičemž některé případy jsou opravdu závažné. Pojďme se společně podívat, jaké skandály doprovázejí toto výstřední uskupení.
V roce 2019 vystoupila proti kapele australská rapperka Zheani Sparkes s obviněním ze sexuálního obtěžování. Z něj nařkla Watkina Tudora Jonese, jehož fanoušci znají jako Ninju. Obvinění také zahrnovalo obchodování s lidmi a šíření intimních fotografií bez jejího souhlasu. Jak ale k celé situaci došlo?
Když Yolandi Visser kontaktovala umělkyni s příslibem spolupráce, Zheani nabídku vnímala jako ohromnou příležitost. Frontwoman Die Antwoord pozvala interpretku do Jihoafrické republiky, kde ale podle výpovědi Sparkes mělo dojít k napadení po konzumaci halucinogenních hub. Hudebnice v reakci na celou záležitost vydala také skladbu "The Question" spolu s videoklipem, ve kterém zveřejnila veškeré konverzace s Ninjou.
Ten však veškerá obvinění popřel. Ovšem po jejich zveřejnění se objevily další osoby, které tvrdily, že se v minulosti staly oběťmi podobného chování.
Pokud by si někdo myslel, že Die Antwoord podporují komunitu LGBTQ+, bude na omylu. Dokazuje to případ z roku 2012, kdy duo na turné napadlo hudebníka Andyho Butlera. O tomto chování se Butler rozpovídal v několika rozhovorech. Nejednalo se jen o verbální útok, ale i o ten fyzický. V roce 2019 se na internetu objevilo video, jak Ninja a Yolandi kopají do rappera a u toho mu nadávají.
Záběry na webu zveřejnil bývalý člen týmu dvojice Ben Jay Crossman, který formaci označil za manipulativní a násilnickou. I když se duo bránilo tvrzením, že video bylo vytržené z kontextu, v některých zemích vyškrtli Die Antwoord z programů festivalů.
Incidentům se tito dva nevyhnuli ani u nás. V roce 2017 hráli na Rock for People, kde se v zákulisí střetli s indierockovou partičkou
Cage The Elephant. K potyčce došlo v okamžiku, kdy sekuriťák jihoafrického dua surově odstrčil kytaristu, když bodyguardovi zkřížil cestu při cestě ze šatny. To následně vyústilo v bitku a házení lahví na šatnu Die Antwoord, kde se ale v té době nacházela chůva s dětmi.
Žena vše bodyguardovi řekla a ten začal kapelu okamžitě hledat. Ta v té době však už stála na pódiu a člen ochranky se nakonec popral s bedňákem Cage The Elephant. U celé kauzy navíc hrozilo, že bude mít právní dohru.
Naštěstí vše skončilo u domluvy.
Zneužívání adoptovaného dítěte |
K šokujícím případům patří také zneužívání adoptivního syna Gabriela Tokkieho du Pereze. Tokkie později tvrdil, že ho kapela spolu s jeho sestrou adoptovala ilegálně, jen aby ho využívala jako součást své image. Tokkie svá svědectví podpořil fotografiemi a videi z doby, kdy žil u Ninji a Yolandi. Dnes již dospělý adoptivní syn také potvrdil, že se bál, aby nedocházelo k sexuálnímu zneužívání jeho sestry.
"Donutili mě uvěřit, že jsem vlastně otrok," prozradil Tokkie.
"Dávali mi jasně najevo, že mě ve skutečnosti nemilují."
Kromě toho také dvojice synovi neposkytla skutečné zázemí ani péči. Tokkie měl spát na podlaze, trpět psychickým nátlakem a po nějaké době ho muzikanti poslali zpět k jeho biologické rodině. Vzhledem k tomu, že se kapela k celé záležitosti nikdy nevyjádřila, případ vyvolal další vlnu nevole.
Manipulace a psychický nátlak na spolupracovníky |
O toxickém prostředí, v němž panovala manipulace, kontrola a zastrašování, promluvilo také několik bývalých spolupracovníků tělesa. Někteří členové týmu prozradili, že se báli opustit projekt kvůli hrozbám a psychickému nátlaku ze strany dvojice.
Proti skupině vystoupila také bývalá chůva, která uvedla, že byla nucena plnit roli učitelky, psycholožky, terapeutky a hospodyně zároveň. Mimo jiné také neměla možnost si odpočinout. Dále uvedla, že děti v projektu byly vystavovány drogám a sloužily spíše jako rekvizita.
Další, kdo se postavil proti Die Antwoord, byl bývalý kameraman Ben Jay Crossman. I on Yolandi a Ninju obvinil z manipulace a potvrdil, že se stal svědkem násilného chování Ninji vůči ženám, včetně incidentu, kdy muzikant fyzicky napadl členku jiné kapely.
I v tomto případě formace obvinění popřela a označila je za součást
očerňovací kampaně.
Die Antwoord rozburácí Prahu
Jihoafrická dvojice už brzy rozezní také naše hlavní město, a to v rámci hudebního festivalu Metronome Prague. Ten se letos koná na pražském Výstavišti od 19. do 21. června.
Vykrádání kulturní identity |
Kultura zef je specifický fenomén pocházející z Jihoafrické republiky. Samotné slovo
zef pochází z afrikánštiny a jednalo se o hanlivé označení lidí z nižších společenských vrstev, kteří se snaží být cool, ale jejich styl působí naopak kýčovitě.
I když
Die Antwoord tuto subkulturu proslavili, mnozí kritici je obviňují z necitlivého přivlastňování černošského dědictví a vysmívání se bílé chudině. I když se Yolandi a Ninja stylizují do rolí outsiderů, realita je úplně jinde.
Necitlivost obou interpretů se ukázala už v mnoha situacích. Dokonce existuje video z Paříže, kde se zpěvačka vysmívá místní rodině žijící na ulici.
Po řadě obvinění, ať už ze sexuálního obtěžování nebo fyzického napadání jiných hudebníků, nepřekvapí, že mnoho fanoušků dalo od kapely ruce pryč.