TOPlist

Reedice desky "Celý svet sa mračí" je příjemnou vzpomínkou na Milana Lasicu a jeho spojenectví s BHS

08.03.2025 14:30 - Milan Menčík | foto: Ctibor Bachratý

Musicserver přináší pestrobarevný hudební koktejl. Zapadne do něj i muzika sto let stará, které se také věnoval Milan Lasica. Nedávno vyšlo v reedici jeho album "Celý svet sa mračí", které připomíná nejen tohoto geniálního umělce, ale i hudbu, která přerostla a ještě přeroste generace.
7/10

Milan Lasica - Celý svet sa mračí (LP reedice 2025)

Skladby: Ty sa mi ľúbiš, Miluška moja, Podaj mi rúčku, Celý svet sa mračí, Tak smutno mi je bez teba, Ľúbim vás, Prečo tak pozdě, krásna pani, Šuhajko, Tak nekonečně krásna, Nie som ešte tak starý, Až naše šťastie odletí, Jaj Zuzka, Zuzička, Prečo sa máme rozísť, Anča, Anča, Anča, Hana, Do zajtra čakaj
Vydáno: 31.01.2025
Celkový čas: 46:29
Vydavatel: Warner Music
Jako prvotní vzpomínka na tuhle tvorbu se mi vybaví začátek tohoto tisíciletí, televizní program STV 1, moderátorka Lucia Šipošová a hitparáda "Sedmička". V záplavě tehdy současných, moderních věcí bodoval singl a klip Milana Lasici (který si pro tento projekt doplnil jméno o prostřední Sweet) a Bratislava Hot Serenaders "Skôr než odídeš". Působil jako z jiného světa, i když u nás už také v té době excelovali Ondřej Havelka a jeho Melody Makers. Jejich kouzlu jsem však nikdy nepropadl.

Pro Lasicu však jako by hrál fakt, že se soustředil na zpívání ryze slovenských písniček. Přesněji těch, které měl v repertoáru František Krištof Veselý, kterému je věnováno i tohle album. Veselý jich nazpíval na 250 a vzhledem k tomu, že první Lasicova deska na jeho počest "Ja som optimista" u posluchačů v roce 2001 rozhodně uspěla, vznikla hned o rok později její následovnice "Celý svet sa mračí".

Pohled z druhé strany řeky Moravy

Dominik Šoltis
Meno Milan Lasica je v kronikách československého humoru zapísané nezmazateľným zlatým písmom. Jeho legendárne scénky s Júliusom Satinským či neskoršie briskné bonmoty sa stali výkladnou skriňou našej kultúry. Významnú stopu takisto zanechal aj na textárskom poli, veď albumy trojice L+S+F (Lasica+Satinský+Filip) či texty pre Petera Lipu mnohí zaraďujú medzi to najhodnotnejšie čo na textárskom poli v slovenskej popmusic vzniklo. Milan Lasica mal ale ešte aj ďalšiu tvár, ktorá bola širokej verejnosti trochu menej známa. A síce, že po roku 2000 si splnil jeden zo svojich snov a spolu s Bratislava Hot Serenaders začal spievať dávne šlágre prevažne tridsiatych a štyridsiatych rokov, ktoré boli dovtedy známe prevažne v podaní Františka Krištofa Veselého.

Okrem spoločných koncertov kde bol Milan Lasica vždy váženým hosťom, v priebehu rokov spolu s BHS nahrali tri albumy a ten z roku 2002 "Celý svet sa mračí" aktuálne vychádza v reedícii. Medzi najznámejšie skladby z tohto albumu, ktoré boli pravidelne súčasťou koncertných vystúpení, patria "Tak smutno mi je bez teba", "Prečo tak pozde krásna pani" či "Jaj, Zuzka, Zuzička". Milan Lasica bol pri interpretácii týchto dávnych skladieb uveriteľný a to dávalo jeho spevu potrebnú silu. Bol to pán vo svojich rokoch a do interpretácie odovzdával všetko zažité a zhmotnené vo svojich skúsenostiach.

Na sklonku svojho života sa dokonca vyjadril, že jeho najväčšou vášňou už je práve spievanie a pri ňom sa na javisku cíti najlepšie. Režisér našich osudov mu nakoniec doprial, že posledné vystúpenie jeho života bolo práve s Bratislava Hot Serenaders a posledné dve piesne, ktoré odspieval, ako keby podčiarkli lasicovský prístup k životu - "Skôr než odídeš" a "Ja som optimista". Dovolím si tvrdiť, že skladby najmä Gejzu Dusíka v pôvodnej interpretácii Františka Krištofa Veselého zachránil. Ako totiž hovorí Boris Filan: "Pesnička je ako náboj, text je guľka, hudba pušný prach. A spevák je pištoľ." Preto si myslím, že je namieste konštatovať, že Milan Lasica tieto skladby vystrelil k novému a ešte dlhotrvajúcemu životu.

Dominik Šoltis, odborný spolupracovník nejznámější slovenské talk show "Neskoro večer"

Znovu se na něm podílelo obrovské množství muzikantů a také zpěváků, protože v drtivé většině skladeb zde Lasicovi pomáhají Serenaders Sisters (slyšet jsou především v písních "Šuhajko" či "Prečo sa máme rozísť"), mužskou část zastupují v rychlém foxu "Anča, Anča, Anča, Hana" zase The Swings. Deska se navíc nahrávala pokud možno co nejautentičtějším způsobem, na dva mikrofony firmy Neumann and co. bez použití playbacků.

Mezi další chytlavé kousky lze zařadit "Jaj, Zuzka, Zuzička", kterou před pár lety s obrovským úspěchem předělala do electroswingu kapela Mafia Corner. Jinak se album nese především v rytmu tanga, ale nechybí ani waltz či foxtrot. Skladby, na kterých se zásadním způsobem podílel Gejza Dusík s Pavlem Braxatorisem, vznikaly především v období druhé světové války a krátce po ní, a i když to musela být pro lidi mimořádně těžká doba, v těchto nahrávkách to nepocítíte ani náhodou.

Slyšet v nich naopak je něha, cit a lehkost - vlastnosti, se kterými Milan Lasica dané písně přednášel. On sám nebyl žádným interpretem s obrovským rozsahem. Pro tenhle typ skladeb se však jeho civilnost a klid náramně hodily. Ostatně on sám do bookletu napsal, že se vždy cítil být mikrofonovým zpěvákem.

Zmínit si zaslouží i propracovaná designová stránka nosiče, texty písní doplňují nejrůznější malůvky a nemohou chybět ani fotografie - jak jinak - v černobílé barvě. Pokud se člověk chce v dnešní rozbouřené době uklidnit a dostat do příjemné pohody, může se mu tato nahrávka stát přímo ideálním partnerem.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím