Rap často těží z klišé o drogách a luxusu. Co kdyby ale zachytil každodennost venkova - pomalé tempo života, dřinu na pozemku i propojení s přírodou a tradicemi? Žil Moc se o to pokusil a jeho album "Žil Moc Gorol" přináší originální pohled, který rozhodně stojí za poslech!
Plzeňská partička
Divokej západ se nesmazatelně zapsala do dějin českého rapu svou eponymní deskou z roku 2002, která se šířila jako vir. Ikonické skladby "V rytmu THC" či "Mlať skinheada do hlavy" tehdy zaznamenaly nečekaný úspěch, který zaskočil mladistvé rappery, jež k hudbě přivedlo graffiti a breakdance. Rychlý vzestup a náročné koncertní tempo však vedly po pár letech k rozpadu kapely.
Někteří členové se hudbě věnovali dál - mezi nimi i Raek, dále známý jako Booczech,
Lil Moc a nyní konečně také jako
Žil Moc. Po Divokým západu se podílel na nadějném projektu
2. jakost, z něhož vzešlo nedoceněné album "Kvulikurvachudejm Vitae". Tento lyrický opus otevíral společensko-kritická témata a ani po více než patnácti letech neztratil na své aktuálnosti.
Žil Moc, vlastním jménem Petr Žilák, nepolevil ani poté a průběžně vydával sólové skladby, alba a mixtapy, přičemž pomalu odhaloval nový směr. Na svém posledním dílu "Žil Moc Gorol" z konce loňského roku přinesl
syrový agrorap zachycující realitu života na vesnici, kam se před lety přestěhoval se svou ženou. Tento originální subžánr vnáší do české rapové scény nový a neotřelý pohled.
"Gorol je starý místní výraz pro člověka, který žije v horách, respektive v kopcích u hranic mezi Českem, Slovenskem a Polskem v oblasti Slezska... je to člověk mírně zasmušilý, zvyklý na tvrdé podmínky, umí různá řemesla a zároveň hospodaří a obdělává půdu," stojí v propracovaném bookletu, jenž kromě textů k písním přináší také slovník nářečí, raritní fotografie nebo recept tradičního pokrmu.
Album vyšlo primárně na vinylu, který se díky své limitované edici stává pěkným sběratelským artefaktem. Autor se rozhodl každý kus odeslat sám, přičemž k němu přihodí i trochu sena, čímž umocňuje osobní kontakt s posluchačem.
Nahrávka o deseti skladbách se dočkala chytré struktury. Každá skladba má vlastní téma, přičemž všechna jsou mezi sebou propojena jak přímo, tak i v subtilnějších souvislostech. Tato propojení vytvářejí koherentní příběh, který se postupně odkrývá a nabízí posluchači širší pohled na celkový koncept. Zkrátka řečeno, není to výpověď rappera, ale především výpověď Petra Žiláka, který během několika let sbíral zkušenosti a myšlenky, aby je následně přetavil do jednotlivých kompozic, jež společně tvoří komplexní portrét jeho života v Beskydech.
Na úvod oslaví "Gorola" a následně se zaměří na sousedské vztahy, vyzdvihující pracovitost místních, jejichž život na půdě je plný tvrdé práce a každodenních činností. Barvitě popíše svou zkušenost s chovem dobytka a zmíní tradiční řemesla tvořící základ venkovského života.
THC z dob Divokýho západu nahradil vyměnil za "Slivovici", o které rapuje s vášní, ale zároveň s odpovědností, přičemž nezapomíná na osobní nadhled. "Oceán" otevírá bránu do spirituality, kde si vypůjčil myšlenky českého mystika a spisovatele Eduarda Tomáše.
Tento projekt se stává ideálním soundtrackem pro bílé límečky v krizi středního věku, kteří hledají útěchu v autenticitě, jakou městský život už dávno ztratil. Tím se ostatně Žil Moc zabývá ve skladbě "Past", kde kritizuje městské tempo a neustálý latentní stres. Celý projekt pak uzavírá westernovým příběhem, v němž se v hlavní roli objevuje Joe, postava z Divokého západu, která vnáší do alba nový rozměr a zároveň přináší zábavu a hudební invenci.
O hudební složku se kompletně postaral skladatel
Jan Černý, člen pop-rockové kapely
Žentour, která funguje od osmdesátých let. Na první pohled možná zvláštní spojení, ale ve výsledku funguje skvěle. Zvuk sice není vyloženě rapový, ale právě to mu dodává jedinečný charakter. Je melodický, místy až nečekaně barevný - možná až příliš, ale to k tomu zkrátka patří. Jde o příjemnou alternativu k modernímu rapu, která nepůsobí nuceně, spíš jako přirozené rozšíření, co překvapí svou hravostí a osobitostí.
Žil Moc svým albem vytváří osobní deník z Beskyd - poctu životu v horách, jaký sám žije, a zároveň upřímnou zpověď člověka, který našel nový smysl v návratu ke kořenům. "Žil Moc Gorol" dokazuje, že i venkovské příběhy mají své místo v rapu, a nabízí neokoukaný pohled na svět mimo ruch velkoměsta.