Bedřicha Smetany dvousetletého bylo letos všude plno, ale o příznačný humbuk se v létě postarala domácí blacková stálice Cult of Fire. Na žádost festivalu Brutal Assault vytvořila program spojující metal se symfonickým orchestrem. Nakonec se unikátní projekt Kult ohně přece jen vrátil na pódia - do Divadla Hybernia.
Live: Kult ohně: Cult of Fire + Bohemian Symphony Orchestra Prague
místo: Divadlo Hybernia, Praha
datum: 22. listopadu 2024
setlist: Z českých luhů a hájů, Vyšehrad, Pochod Národní gardy, Tábor, Píseň česká, Vltava, Triumfální symfonie, Váh
Fotogalerie
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Speciální
smetanovský set se stal jedním z vrcholů minulého ročníku festivalu Brutal Assault, ale také momentem, který návštěvníci v debatách nejčastěji propírali. Zaznívalo vše od neskrývaného nadšení až po jasné odsouzení. Jistým pojítkem se stalo místo - roztěkané festivalové prostředí přece jen není tím nejvhodnějším pro originální set spojující klasickou hudbu s black metalem. Na druhou stranu, o spolupráci
Cult of Fire a
Bohemian Symphony Orchestra Prague se mluvilo i mimo pro festival běžné kanály - zpráva o
Bedřichu Smetanovi v černém si našla místo snad ve všech médiích. Rozhodně by proto byla škoda nekout železo, dokud je žhavé.
Obě tělesa tak dostala šanci na repete, kterou neodmítla. Navíc v prostředí, které je přece jen poněkud vhodnější. A protože se večerní koncert v pražském Divadle Hybernia poměrně svižně vyprodal, nakonec přibylo ještě podvečerní představení. A i na něm bylo téměř plno.
Do hlediště pražského divadla se rozhodně netrousili jen metalisté. Pohybovali se mezi nimi i návštěvníci, které bych na takové akci nečekal, tací, pro které jsou měkké divadelní sedačky rozhodně domáčtějším prostředím než prach v pevnosti Josefov. Každopádně, klobouk dolů, nevšiml jsem si, že by v průběhu vystoupení někdo odešel.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Jednou z oprávněných výčitek směřovanou vůči festivalovému setu bylo, že jakkoliv sklidil (převážně) nadšené ohlasy, postrádal intimitu, která klasice přece jen sluší víc než plocha pro patnáct tisíc lidí. V tomto případě bylo Divadlo Hybernia šťastnou volbou, která šla hudbě na ruku. Tím druhým kladem byl konečně zvuk, který si celý projekt zaslouží. V open air prostředí totiž zejména baterie bicích přetloukala symfonický orchestr a z některých skladeb zůstalo pouze dunění kopáku.
To podstatné naštěstí zůstalo. Spojení hudby Bedřicha Smetany s blackmetalovými kytarami a rytmikou funguje a platí to, co platilo v létě: Smetana by měl, myslím, radost. Metalová zvuková planeta dokázala v téměř dvě stě let staré hudbě vyhmátnout její temnou podstatu.
Pochopitelně se nejvíce vybíralo ze symfonických básní. "Vltava" je už docela stálicí koncertů Cult of Fire, zněly i přepracované kusy "Z českých luhů a hájů" nebo "Tábor", do zhruba hodinového setlistu zapadly i orchestrální skladby "Pochod Národní gardy" a "Triumfální symfonie". A stejně jako na festivalu Brutal Assault i tady celý večer uzavřel "Váh", tedy
smetanovská variace, kterou už před lety pro kapelu napsal její lídr
Vladimír Pavelka.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Repríza festivalového setu přinesla mnohem výraznější sevření obou těles. V létě přece jen byla zřejmá lehká nervozita, která vyústila až v euforicky úlevné finále. Tento pocit v divadelních kulisách - ale pěkně poctivě s plameny i projekcemi krás české země - zmizel. Zůstalo sebejisté prolnutí dvou zdánlivě vzdálených světů, jež nepůsobilo jako manýra nebo laciné dobarvovaní metalu klasikou (nebo klasiky metalem, jak je libo). Oboje se obohacovalo a na hudbu Bedřicha Smetany vrhlo nové, svěží světlo.
Tleskalo se dlouze, ve stoje, uznale. Oprávněně. Hned dvojitá repríza totiž ukázala, že tento projekt skutečně funguje a že je o něj zájem. Tato tři představení by se ale neměla stát ukazatelem trendu. Výjimečnost celého projektu tkví v jeho ojedinělosti. Byť, ano, nějaký ten zvukový záznam na hezky vyvedeném nosiči, tak jak to tým kolem
Cult of Fire umí, si představit umím.