V předvečer 17. listopadu se do Prahy po osmnácti letech vrátila kapela Current 93 se zpěvákem a mágem Davidem Tibetem. Jejich vystoupení proběhlo opět v nádherném kostele sv. Šimona a Judy. Původně jsem si koncert chtěl pouze užít a vůbec o něm nepsat, okolnosti ale byly silnější než já.
Live: Current 93
místo: Kostel sv. Šimona a Judy, Praha
datum: 16. listopadu 2024
Current 93 hrajou alternativní postapokalyptický folk. Jejich vystoupení jsou velmi vzácná, a tak měl tento předsváteční večer být svátkem hudebním. Že půjde o výjimečnou událost, naznačovalo i to, jak šly lístky na dračku. Všechna lepší místa v lavicích se rychle vyprodala, a když jsem si v červnu kupoval svoji vstupenku, sehnal jsem ji už jen do zadních řad (13+).
© Honza Průša, musicserver.cz Tento text ale bohužel neobsahuje reportáž z famózního vystoupení a magické atmosféry, kterou ten večer přinesl. O tom by šlo psát pouze v superlativech a já věřím, že si nikdo ten zážitek nenechal vzít, i když důvodů by k tomu našel dost. Článek se týká organizace celé akce. Protože stejně jak moc se povedl koncert vystupujícím, tak moc se nepovedl jeho organizátorům.
Prvním náznakem toho, že akci provázejí zmatky, byly nejasné informace o začátku vystoupení. Na vstupenkách stálo, že dveře se otevřou v 18:30 a hrát se začne o hodinu později. Na oficiální facebookové události se čas v den konání akce ještě dvakrát změnil. A poslední změna vše posouvala na později - dveře se otevřou v osm, koncert začne v devět.
Když jsem asi ve 20:05 před kostel sv. Šimona a Judy dorazil, vlekla se podél něj obrovská fronta, která končila až skoro v Kozí ulici. Odebral jsem se tedy na její konec a velmi pomalým tempem se přibližoval ke vstupu. Do sálu jsem se nakonec dostal asi ve 20:50. A to jsem ani zdaleka nebyl na konci fronty. V tu dobu už ale byla všechna místa na sezení obsazená. A tak jsem se svým lístkem do řad 13+ zaplul dozadu na stání.
Podobné zážitky ale prožíval nejeden vlastník vstupenek i do předních řad. Všechna místa byla obsazená, lidé ale stále přicházeli do kostela a po právu se rozčilovali. Pořadatel se sice snažil nacházet alternativní řešení, ale pokud máte nejdražší lístek do první řady, více než půl roku se těšíte na koncert, a pak vám nabídnou místo někde vzadu na kůru, je to prostě suboptimální.
Cítíte totální bezmoc, nejradši byste dostal zpět nemalou částku za vstupenku, ale přijít o vystoupení kapely, která tu hrála naposled před osmnácti lety, taky nechcete. Nezbývá vám tedy nic jiného, než situaci přijmout a pokusit se užít si večer aspoň v rámci stávající situace. Ale co to tu budu popisovat sám - tady jsou autentické reakce zlomku nespokojených návštěvníků:
Tomáš Ferko:
"Vďaka prozretelnosti, že to sektorové sedenie nebude poriešené absolutne vôbec, sme sa postavili do radu pomaly hodinu a pol pred otvorením. Zo šťastím sa nám podarilo uloviť dve miesta v druhej rade, čo zodpovedalo našim lístkom. Keď som videl vyblokovaných asi 8 stoličiek v piatej rade s vysvetlením, že 'pre organizátorov', tak vo mne úplne zašpliechal nitroglicerin. Currenti zahrali krásne, ale toto je fakt mega trapas. Neporiešiť, aby sedenie zodpovedalo predaným lístkom, overselnúť venue tak, že ľudia sedia na zemi na bokoch, je proste total humus. Hlavne že nejaký zahryznutý debil zjavne pod vplyvom pred koncertom pri bočnej bráne vykrikoval 'WE GOT PLACES FOR EVERYBODY'. Takto s prepáčením dojebať zážitok ľuďom, ktorí vysypú love za kapelu, ktorú majú možnosť vidieť tak raz za dekádu, je fakt na facku."
Jonáš Gruska:
"Listky do prvych rad kupene 5 mesiacov vopred, pricestovali sme kvoli koncertu zo Slovenska... no po prichode nam bolo oznamene, ze mame stat (alebo sa niekde pretlacat medzi ludmi,) lebo nas listok vlastne asi nic neznamena. Po staznosti nam bolo umoznene stat na balkone, co vsak zdaleka nezodpoveda zazitku, na ktory sme sa tesili. Skoda..."
Jakub Kučera:
"S lístkem do řady 1-7 mi bylo cca 30 min před začátkem koncertu řečeno, že můžu stát na boku, nebo jít na balkón. Absolutní amatérismus a zkažený zážitek z tak krásného koncertu. Díky za nic."
Kdyby šlo o ojedinělý případ, asi bych se na tento text vykašlal, ale pokud nahlédnete na
facebookovou událost této akce, najdete tam podobných stížností řadu.
A je úplně jedno, kde byl problém. Zda pořadatelé prodali víc lístků, než mohli nabídnout míst na sezení, nebo jestli včas příchozí diváci zasedli místa, která si nekoupili. V každém případě šlo o totální selhání na straně pořadatele, jaké jsem za těch více než třicet let, co chodím na koncerty, ještě nezažil.
Tady organizátor nezajistil vůbec nic. Nedokázal včas a transparentně informovat o začátku koncertu. Nepovedlo se mu rychle a včas vpustit návštěvníky do sálu. A hlavně - nezvládl uvést každého na jeho místo nebo zajistit, aby mu místo neobsadil někdo jiný.
Jediným pozitivem pro takto podvedené návštěvníky mohl být fakt, že i při stání úplně vzadu, za všemi sedícími, viděli naprosto famózní koncert.
David Tibet je charismatický umělec, hudba
Current 93 uhrančivá a v kostele má ještě o dost silnější atmosféru. Jen zamrzí, že zepředu by vystoupení působilo ještě o poznání silněji.
Pro ty, kdo by si chtěli představit a ochutnat, o co přišli, jsem připravil na Spotify playlist dle koncertního setlistu.