Gulo čar je ansámbl v pravdě výjimečný. Ne snad pro to, že jej tvoří krom sedmi romských muzikantů ještě dvoučlenná neromská dechová sekce, nýbrž z hlediska umělecké produkce. Takto nenásilně mísit do svého muzikantského spektra cikánský folklór zároveň s vlivy jazzovými, latinskými, soulovými i funkovými se v našich krajích často nenosí. S precizností nejzkušenějších zahradníků nechávají moderními popovými odnožemi prorůstat tradičně rómské kořeny a pěstují kousky barevné, voňavé, výstavní. Ten poslední, "Baro Drom", právě sklidili.
Když se koncem roku 2000 na českém hudebním trhu objevila prvotina rómského seskupení
Gulo čar, znamenala nemalé překvapení pro všechny, kdož s ní nějakým způsobem přišli do styku. Mezi kritiky a odborníky z branže se nahlas mluvilo o zručných instrumentalistech, vyzrálých vokálech, o nápadech, silných melodiích, profesionální produkci i promyšlených aranžích. Mluvilo se o bohatosti, rozmanitosti, barevnosti, o svébytném muzikantském žánru bez hranic. Mluvilo se o roztančené a zábavné desce, která byla přijata jako aktuální klenot tuzemské hudební produkce. Samotné
Gulo čar znalí věci onálepkovali jako významnou naději, sebevědomě znějící muzikanty obrovského tvůrčího potenciálu, kteří mají vlastní názor a ví, kam chtějí směřovat, jako ty, kdož už na počátku své dráhy hrají na úrovni pro mnohé nedosažitelné a jako jedni z mála hudbu opět povyšují na umění. I proto bylo jejich nové, v pořadí druhé album "Baro Drom" očekáváno všemi, kterým jméno
Gulo čar něco říká.
Ono devítičlenné seskupení nepatří k těm, co vypustí do světa nové věci, pokud není stoprocentně přesvědčeno, že je správný čas tomu tak učinit. Koneckonců mlčeli takřka tři roky, to samo o sobě avizuje jistý důraz na kvalitu. Novinka
Gulo čar je albem, kde je stále co objevovat. Působivé melodie z pera Pavla Dirdy, líbivé vokály Ireny Horváthové a Kolomana Baláže, dravé i romantické dechy Jiřího Majzlíka a Radima Hanouska (plus trombón a saxofon hostů Terezie Zoubkové a Roberta Lacka), suverénní instrumentální výkony ostatních členů kapely (zářným příkladem je jamující skladba "Latin Brazil"), zábavnost i zamyšlenost zároveň, bohaté aranže, invence a hutná stopáž, to všechno jsou slova, které desku vystihují.
Hned poté, co na přehrávači zmáčknete tlačítko "play", na vás deska vyštěkne funkově estrádní znělkou (příměr prosím brát s nadsázkou), která však po několikavteřinové gradaci zklidní tempo - otvírák alba nese název "Baro drom", což v překladu znamená "dlouhá cesta". Onou "dlouhou cestou" mají
Gulo čar na mysli cestu k nám, neromským spoluobčanům. Všem ukážeme, že chceme a umíme žít dobrý život, budeme spolu, bude nám dobře, čeká nás však dlouhá cesta, praví se v této dlouhé (sedmiminutové) písni postupně. Úvodní stopa není jediným místem desky, kdy je na problematiku odlišných komunit poukázáno, ať mám na mysli pětku "Kamavas" ("Chtěla jsem"), v níž nádherně pějící Irena Horváthová prostírá na ubrus procítěné melodie otázku, kde a proč se Rómové schovávají, a naříká, že jim lidé nevěří, nebo jedná-li se o desítku "O čercheňa" ("Hvězdy"), spílající o osamělosti a bezprizornosti cikánské populace.
Oproti skladbám, v nichž se
Gulo čar stylizují do role mluvčích i obhájců svého národa, a hlásají, jak naše vlast vypadá z opačného břehu řeky, zde stojí písně optimistické a radostné jako například energií nabitá "Khelavas" ("Tancovala jsem") nebo noční život opěvující "Funky Power". Ta znamená také, spolu s osmičkou "Tam to frčí", výjimku co do textové složky - zní angličtina a čeština. O druhé zmíněné "Tam to frčí" si dovolím mluvit jako o nejslabším kousku alba, co dokazuje, že čeština nejspíše nebude pro tento styl zrovna nejšťastnější volbou (zde je jakási pochybnost podtržena faktem, že místo zpěvu v kapele sáhli po rapu). Člověk má sice radost, že rozumí i bez bookletu, ale to je asi tak všechno. Když však říkám nejslabší, nemám na mysli, že se nedá poslouchat!
"Baro drom" nabízí pohled na romskou kulturu a mentalitu z jiného úhlu, než jako na ony hlučné, početné spoluobčany, znamená možnost vytvořit si o nich nový, přijatelnější obraz. Na desce najdeme texty o hudbě, tanci, přírodě, rodině, lásce, naději i Bohu, zabalené do melodií zasněných, ale i křepčivých, plných temperamentu, schopné strhnout k tanci a zpěvu všechny, bez rozdílu barvy pleti. Neotřelost produkce devíti strhujících podtrhuje malebný zvuk romského jazyka; je jednou ze stěžejních přísad, co tvoří jejich hudbu výjimečnou.
Pokud minulé album "Pačas" ("Věříme") patřilo mezi nejvýznamnější události tuzemské hudební produkce, v případě "Baro drom" tomu nebude jinak. Necelou hodinu cikánského folklóru v moderním kabátu funku, jazzu i soulu kapely
Gulo čar si zamiluje každý, koho omrzel stereotyp pseudopopulární hudby českých rádií.