Populární frýdecko-místecká kapela Dolls in the Factory, se kterou kdysi začínal jako zpěvák Mirai Navrátil, nedávno vydala skladbu s příznačným názvem "Every Colour Matters" pojednávající o rasové rovnoprávnosti. Nejen o ní, ale i o chystané desce a minulosti jsme si popovídali s kapelníkem Martinem Veličkou.
Na úvod jsme se chtěli zeptat - co vlastně znamená název vaší kapely a kdo s ním přišel?
© se svolením Dolls In The Factory Název skupiny vznikl v době, kdy jsme v původní sestavě, ještě s Miraiem Navrátilem na pozici frontmana, zkoušeli v pronajaté místnosti v jedné frýdecké tovární hale. A první píseň, kterou Mirai tehdy napsal, inspirovalo právě toto prostředí. Jmenovala se "Factory" a vyprávěla o hračce, která je v procesu výroby na továrním páse a naříká na svůj osud. (smích). V textu je:
"I am a doll in the factory, teddy bears is next to me..." A když jsme začali řešit název kapely, někoho z nás napadlo, že bychom se mohli jmenovat podle části textu téhle skladby, tedy
Dolls in the Factory. Na začátku jsme se totiž cítili podobně jako panenky na páse v továrně, které někdo kompletuje do podoby hotových výrobků, v našem případě hudebníků, když to řeknu hodně metaforicky.
Vnímáte minulost s Miraiem jako něco, co vám dnes pomáhá, nebo naopak?
Má to dvě roviny. Na jedné straně je to trošku stigma, protože hodně lidí se nás ještě dneska ptá na to, co se tehdy stalo, jak to doopravdy bylo. A taky dost srovnávají. Na straně druhé, i když tohle nevím jistě, nám asi taky trošku pomáhá, že jsme
ta kapela, kde zpíval Mirai. Lidi si nás mají s čím spojit, když třeba neznají naši současnou tvorbu.
Váš nový singl "Every Colour Matters" má zajímavý a aktuální námět. Řeknete nám k tomu víc?
Přiznám se, že nebyl úplně prvotní záměr složit song s touto tématikou. Zpěvák Vojta slyšel z rádia "Take Me to Church" od
Hoziera a říkal si, že by bylo super udělat píseň s podobným vyzněním. Tak na tom začal pracovat a přišel s nástřelem sloky a dnešního předrefrénu. Znělo to spíše jako takový bluesrockový gospel a k tomu se téma rasové rovnoprávnosti celkem nabízelo, a tak vymyslel slogan
"every colours matters". Já jsem pak píseň předělal do popovější verze a dopsal text do slok, kde jsem si začal představovat, že je přece úplně jedno, jakou má člověk barvu kůže, odkud je, nebo v co věří, ale že je důležité, jaký doopravdy je, co vykonal a jak se chová k ostatním. Ve studiu náš producent Šimon říkal, že tomu pořád ještě něco chybí, a tak domyslel současný refrén a udělal to ještě popovější, než jsme si všichni v kapele vůbec dovedli představit. (smích)
Dolls in the Factory
Frýdecko-místecká formace Dolls in the Factory vznikla v roce 2011 v sestavě: Mirai Navrátil (zpěv, kytara, klávesy), Ondřej Pavelka (kytara, doprovodné vokály), Martin Velička (basová kytara) a Jan Adamus (bicí). V roce 2012 vydala EP "Hurricane", o rok později, už s bubeníkem Šimonem Bílým debutovou desku "Statues". Bílý s Navrátilem později kapelu opustili a založili formaci Mirai. DITF však fungují stále dále, aktuálně ve složení Vojtěch Václav Metoděj Švanda (zpěv, piáno), Martin Velička (basová kytara), Petr Hruša (kytara) a Daniel Burek (bicí). Letos vydali videoklipy ke skladbám "Born Again" a "Every Colour Matters", které ve spolupráci s producenty Šimonem Bílým a Honzou Balcárkem plánují rozšířit na novou desku.
Jaké máte další plány? Kdy se můžeme těšit na novou desku?
Všechny naše plány se v současné době točí kolem vydání nového alba. Deska je natočená a polovička songů už i doladěná po zvukové stránce. Některé písně ale ještě úplně hotové nejsou, takže se pořád ještě maká, ale pevně věřím, že do konce tohoto roku bude definitivně hotovo. Máme už natočený i další klip na singl, který se bude jmenovat "Something in us", který zní hudebně dost jinak než "Every Colour Matters". Měl by vyjít v listopadu a do konce roku by spolu s deskou měl být hotový i třetí klip.
Kdo je hlavním autorem hudby a textů? Nebo tvoříte kolektivně? A máte v kapele demokracii?
© se svolením Dolls In The Factory Na první desce "Statues" to bylo téměř výhradně v gesci tehdejšího zpěváka a my jako zbytek kapely jsme songy spíše aranžérsky dotvořili. Na EP "Phoenix", které nazpíval už nový zpěvák Vojta, to byla hodně kolektivní práce, kde přidal ruku k dílu téměř každý. Ovšem výrazný podíl, hlavně na melodiích, měl právě Vojta. Finální produkce jsem se pak ujal já a mix měl na svědomí Martin Havlen z libereckého Resound studia. Na nejnovější desce, která v nejbližších měsících vyjde, jsem se textařsky nejvíce podílel já. Hudebně pak vedle mě opět zpěvák Vojta, náš bývalý kytarista Ondřej, náš současný producent Šimon Bílý a dokonce se tam objeví i jedna opravdu stará a nikdy nevydaná skladba z pera Miraie Navrátila. Tu jsem s Ondrou otextoval a dali jsme jí, jak se říká, nový kabátek.
Co se týká demokracie v kapele, ta začíná a končí tam, kde začínají a končí dovednosti a kompetence jednotlivých členů. Vymyslet píseň, to není pro každého, je to určitá forma nadání. Pokud někdo tento dar nemá, nesloží ani
"hoří", to se prostě nedá naučit. Naopak produkce, mix nebo mastering zase vyžaduje kromě talentu ještě spoustu dalších dovedností a zkušeností. A pak je tady ten celkem častý jev, že leckterý muzikant je tvor líný a často nespolehlivý. (smích) Jenže některé věci zkrátka nepočkají, až bude mít dotyčný chuť nebo náladu. Takže jako kapelník, který má odpovědnost za výsledek a vůbec obecně chod skupiny, musím pečlivě vybírat, kdo a jakou mírou se na jednotlivých věcech bude podílet.
Kde vás můžeme v nejbližší době vidět? Plánujete pro své fanoušky ještě do konce roku něco zásadního?
Veškeré naše koncerty si můžou lidé najít na
našich stránkách. Máme letos už asi jen dvě akce, protože se soustředíme na booking na příští rok, kdy už chceme vyjet s novou deskou. Plánujeme z ní hrát minimálně polovičku songů živě a moc se na to těšíme. Navíc je teď se vším opravdu hodně práce, jak už jsem říkal před chvílí. Zásadní je, že by do konce roku měly vyjít ještě dva singly a k nim i videoklipy a snad stihneme vydat i to album!