Po velmi vydařeném setu na letošním festivalu Brutal Assault zakotvil drakkar průkopníků vikingského a progresivního black metalu Enslaved v pondělí v Praze. K žánrovým klasikům se připojila dvojice kapel, která ke tvrdé muzice přistupuje po svém, a byl z toho velmi příjemný večer. Mohl být ale o kus lepší.
Live: Enslaved
support: Wayfarer, Svalbard
místo: Futurum Music Bar, Praha
datum: 19. března 2024
setlist Enslaved: Kingdom, Homebound, Forest Dweller, Sequence, Congelia, Ruun, The Dead Stare, Havenless, Heimdal, Přídavek: Drum Solo, Isa, Allfǫðr Oðinn
setlist Wayfarer: The Thousand Tombs of Western Promise, Reaper on the Oilfields, To Enter My House Justified, False Constellation
setlist Svalbard: Disparity, Open Wound, Faking It, To Wilt Beneath the Weight, Click Bait, Lights Out, Eternal Spirits
Fotografie pocházejí ze setu Enslaved na festivalu Brutal Assault - na koncertě jsme neměli fotografa.
Jaro 2024 je pro milovníky všech odstínů tvrdé muziky docela narvané klasickými jmény.
Byli tu Meshuggah, přijedou
Cattle Decapitation,
Judas Priest společně se
Saxon,
Marduk nebo
Pestilence.
Mezi to se vklínili
Enslaved. Ti mají od loňska nově nabito albem "Heimdal" (které letos vyšlo v rozšířené edici), opřít se ale mohou o slušnou řádku stylotvorných a black metal redefinujících desek. Mohou, ale bohužel neopírají tolik, jak by možná bylo záhodno. Ale nepředbíhejme.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Co se týče obohacování tvrdé muziky neotřelými přístupy, platí tu okřídlené heslo jistého časopisu se žlutým rámečkem
"Stále je co objevovat". Oba předskokani to jasně dokazují.
Jen půlhodinový prostor dostali
Wayfarer z Denveru v Coloradu. Byla to škoda, protože jejich silně atmosférický black metal nasává vlivy westernů a temnou americkou historii zpracovávají nejen v tematice - tyhle nálady úspěšně prosakují i do jejich rozsáhlých skladeb.
Hrálo se výhradně z alba "American Gothic", jež tenhle přístup dotáhlo k dosavadními vrcholu. Funguje to výborně. A nepotřebují k tomu kovbojskou stylizaci - klobouk byl na pódiu jen jeden. Zato se tu hrálo na kytaru slidem. Nepamatuju se, kdy jsem to naposledy na metalovém koncertě viděl.
To Britové
Svalbard na to šli z úplně jiné strany. D-beatem nakopávající posthardcore dokázali, jakkoliv to takhle napsané vypadá vážně paradoxně, obohatit shoegazeovou náladou i blackmetalovým tlakem.
A jak jim to hezky šlapalo! Drobná Serena Cherry Futurum spolehlivě ovládla svou energií hodnou uragánu. A to jsem byl z desek trochu skeptický. Živě jim to totiž funguje výborně a skvěle navíc pracují s dynamikou a kontrastem dravosti a promyšlené atmosféry. Velké potěšení.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Enslaved v roce 1991 založili v jihonorském Haugesundu
Ivar Bjørnson (působil též v all-star projektu
Borknagar a za sebou má dvě podařené studiovky s Einarem Selvikem, toho času lídrem projektu
Wardruna) a Grutle Kjellson a dodnes zůstávají jedinými stálými členy formace.
Poměrně záhy se od klasického black metalu odchýlili a to uvažování v širších souvislostech, promyšlená práce s náladami a nasávání všemožných vlivů - ať už to je severská historie a mytologie, nebo elektronika - jsou dodnes patrné. Škoda jen, že živý zvuk pětičlenné kapely poněkud obrušuje detaily a výsledek působí spíše než atmosféricky a mysticky tak nějak až industriálně.
Skladby se tu budují v delších celcích, stojí na repetitivních riffech i typickém severském chladu. Ve Futuru ale drobnosti zanikaly a hudebně songy poněkud splývaly. Bohužel se pouze v jediném případě sáhlo do minulosti (pravda, hluboké, až k demu "Yggdrasill"), jinak se vybíralo z řadovek vydaných po roce 2000. Z pochopitelných důvodů hlavně z aktuální "Heimdal".
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Muzikantským výkonům těžko cokoliv vytýkat - snad tedy s výjimkou čistých vokálů, které místy trochu haprovaly, Kjellsonův blackový scream to ale bohatě vynahrazoval - jen to celkové podání poněkud postrádalo na dravosti.
A to navzdory pobíhání Kjellsona a druhého kytaristy Arve Isdala, který je s kapelou svázaný už více než dvě dekády. Ono to totiž působilo trochu jako manýra, stejně jako bubenické sólo. To už byl mnohem upřímnější stoicky nezúčastněný medvěd Bjørnson.
Špatný koncert to nebyl, to vůbec ne. Jen bohužel docela rychle zapadl do stereotypu, který čas od času prosvětlil výrazný moment typu "Sequence" nebo "Havenless", která kýženou vikingskou poetiku skutečně dokázala vykřesat.
Enslaved sice přivezli solidní výkon, ale to je asi tak vše. Nasazení předskokanů bylo o pár tříd jinde.