Někteří muzikanti berou koncertní záznamy téměř jako nutné zlo, pro jiné jsou nedílnou součástí prezentace. Vědí totiž, že jejich síla je právě na pódiích, a nebojí se fanouškům nabídnout alespoň tuto esenci svých vystoupení. Dave Matthews Band patří mezi ně. Pojďme si prolétnout pět jeho nejlepších živáků.
A že zrovna u
Dave Matthews Bandu, který se dal dohromady v roce 1991 v Charlottesville ve Virginii, je z čeho vybírat. Studiových desek má
jen deset, zatímco seznam živých záznamů momentálně obsahuje pětaosmdesát položek. Výrazný podíl na tom má série "Live Trax". Ta sice původně nebyla k dispozici v běžných distribučních kanálech, ale pouze ke stažení či objednání na webových stránkách kapely, nyní je ale komplet k poslechu na streamovacích platformách.
Co je na Dave Matthews Bandu tak výjimečného, že trh sytí takovým množstvím koncertních záznamů? Je to
jamová povaha jeho členů - studiová nahrávka je pro ně jen určitým výchozím bodem, od něhož se mohou odrazit a na stagi danou píseň úplně proměnit. Navíc se nečekaně mění i setlisty. Formace tak navazuje na tradici
Grateful Dead. I u nich byla vystoupení tvůrčím prostorem, kde bylo možné všechno a nic nebylo definitivní. V současnosti se tak počet živáků téhle skupiny blíží dvěma stovkám.
Ale zpět k Dave Matthews Bandu, jehož sílu budeme moci ochutnat už zanedlouho - 16. dubna - v pražském O2 universu. Do Česka se vrátí po pěti letech, vstupenky
pořídíte tady.
Live at Red Rocks 8.15.95 (1997) |
Záznam pořízený v překrásném skalním amfiteátru Red Rocks v Denveru je prvním plnohodnotným živákem Dave Matthews Bandu. Koncertní nahrávkou, tedy alespoň zčásti, je i jeho dlouhohrající debut "Remember Two Things", nicméně až titul "Live at Red Rocks 8.15.95" nabídl show skupiny ve vší celistvosti. A hned od úvodní "Seek Up", která se protáhla na třináct minut, jasně ukazuje, v čem je síla téhle sestavy.
Setlist, v němž se pouze v jediném případě ze sedmnácti jde pod pět minut, je totiž doslova napěchovaný skvělými muzikantskými výkony a strhující energií. Téměř dvě a čtvrt hodiny tu utečou velmi rychle a mezi live alby formace jde se třetím místem o nejvýše umístěný živák v žebříčku Billboard.
Lahůdka alba: "Satellite"
Listener Supported (1999) |
Do přelomu milénia vydal Dave Matthews Band v zásadě tři živé záznamy (včetně výše zmíněného debutu) a ani u jednoho se nedá sáhnout vedle. "Listener Supported" je dalším nesmírně nabušeným počinem - a prvním, který vyšel i s obrazem. Kapela měla tehdy krátce po vydání "Before These Crowded Streets". Na koncertě v Continental Airlines Arena v New Jersey se natáčelo jen o měsíc později a už v listopadu byl výsledek na pultech obchodů.
Nabídl tak opět více než dvouhodinový průlet novinkami a starším repertoárem, vše okořenilo i pár coverů. Ční tu zejména
Johnnym Cashem proslavená "Long Black Veil" v docela oholené, ale o to intenzivnější verzi, nebo stálice "All Along The Watchtower". DMB tímhle kombem
Bob Dylan /
Jimi Hendrix svého času koncerty ukončoval a tady je to jeden ze skvělých momentů.
Lahůdka alba: "Two Step"
Více než tříhodinový albový behemot je, mimo několik málo záznamů v sérii "Live Trax", jediným oficiálním živákem, který Dave Matthews Band pořídil mimo Spojené státy. Zvuková nahrávka vznikla na festivalu v italské Lucce, doprovodné DVD se pak natáčelo v legendární Brixton Academy v Londýně.
Za
velkou louži přivezli muzikanti výborně vybraný - a výborně zahraný - průřez svou dosavadní kariérou, tehdy sotva plnoletou, osmnáctiletou. Už od úvodní "Don’t Drink The Water", které smyčce přidávají na blízkovýchodním feelingu, tu hrají nesmírně důrazně, zvuk je masivní (odehráno v sedmi lidech!), tvrdý - "Shake Me Like A Monkey" postavená na skálopevném riffu a hravé dechové sekci, to je energií napěchovaná radost - a pohlcující. Tady ze sebe bardové ze Charlottesville s kolegy vydali opravdu maximum.
Lahůdka alba: "#41"
The Central Park Concert (2009) |
Newyorský Central Park už zažil spoustu obřích koncertů. Ve srovnání s osmi sty tisíci diváků, které přitáhli newyorští filharmonici v roce 1986, nebo půlmilionem, jenž v roce 1981 dorazil na Simona & Garfunkela, je 125 tisíc fanoušků
Dave Matthews Bandu docela málo, ovšem pořád je to největší publikum, před nímž Virginští vystupovali. A tenhle koncert
"v nejlepším parku na světě v tom nejlepším městě na světě", jak Matthews - s patřičnou odezvou publika - pronese před stálicí "Crush", si vyloženě užívají.
Na dvě skladby (cover
Neila Younga "Cortez The Killer" a "Jimi Thing") se ke kapele přidal
Warren Haynes, kytarista a vokalista působící v Gov’t Mule a
Allman Brothers Bandu. Celý záznam jako by se příjemně pohupoval, je to zejména zásluha energické basy Stefana Lessarda, který dodnes zůstává jedním ze tří zakládajících členů sestavy. Tady je jeho subtilní, ale pro zvuk DMB nesmírně důležité hráčství, v permanenci.
Lahůdka alba: "Cortez The Killer"
Live in New York City (2010) |
Nahrávka z druhého večera dvoudenního pobytu skupiny na Citi Field v Queensu, je předposledním oficiálním koncertním počinem Dave Matthews Bandu. Po následujícím "Live at Wrigley Field (vyšlo o rok později) pánové nicméně navázali dvaceti (!) alby vydanými v rámci série "Live Trax", ale to už jsou spíše záležitosti pro
die hard posluchače.
Newyorský set je dramaturgicky výborně vystavěný dvouapůlhodinový opus, který skvěle propojuje
jamovací povahu tělesa ("The Stone", "Seek Up") s přirozeným písničkářstvím v duchu letité "Satellite" nebo "Crash Into Me", která si svého času vysloužila nominaci na cenu Grammy. Jako celek je "Live in New York City" strhujícím dílem a obrazem kapely na vrcholu svých sil.
Lahůdka alba: "Gravedigger"