Soundtrack k "Animatrixu" - animovanému společníkovi filmových "Matrixů", obsahuje deset skladeb, které doprovázely jednotlivé povídky a dva remixy orchestrální hudby Dona Davise. Mimo jiné na něm najdete třeba Junkieho XL, Death In Vegas nebo Layo + Buskwacku!
Po trochu rozpačitém druhém dílu kultovního "Matrixu" si bratři Wachowští a jejich tým udobřili fanoušky (tedy mě rozhodně) vynikajícím projektem devíti animovaných filmů ze světa, ve kterém lidstvo bojuje proti strojům. "Animatrix" spojil původní znepokojující nápad s mistrovskou japonskou animací (v jednom případě dokonalou počítačovou grafikou) a v neposlední řadě i sofistikovanou elektronickou hudbou. Ta je nutně upozaděná ve srovnání s dokonalou vizuální stránkou DVD "Animatrixu", změnit to ale má soundtrack "Animatrix: The Album".
Písňový doprovod k devíti krátkým anime příběhům ze světa Matrixu sestavil DJ a producent
Jason Bentley, který dohlížel i na přípravu kolekcí písní ke dvěma zatím uvedeným filmovým verzím. Podobně jako je "Animatrix" o třídu lepší než "Reloaded", je i jeho soundtrack mnohonásobně zajímavější. Není to ale žádná hudební revoluce - i "Animatrix: The Album" je hudebně zaseknutý přibližně v roce 1999 a podobně jako rockový (nu-metalový?) soundtrack k "Reloaded" potěší spíše kyberpunkové veterány. Trip hop, občas trochu popovější, občas trochu temnější, sem tam nějaké ostřejší breakbeaty, prostě jakoby svět budoucnosti, kde se lidé musí postavit strojům, byl vlastně v čtyři roky staré minulosti. Ale na druhou stranu, nenakazil nás snad Matrix otázkami typu - co je minulost a co budoucnost... a co je skutečné?
Jako důkaz hned první skladba - edit verze "Who Am I?" Peace
Orchestra, vedlejšího projektu Petera Krudera z vídeňského dua
Kruder & Dorfmeister. Původně vyšla v roce 1999 na bezejmenném debutu Peace
Orchestra. Sofistikované beaty a orchestrální aranže rozhodně jako doprovod k filmu sedí. Trochu mne zklamali v současnosti hodně protěžování Layo + Buskwacka!, i další nu-braková hvězda
Adam Freeland, jejich "Blind Tiger" respektive "Big Wednesday" jsou typické filmové vycpávky. Příliš nepřesvědčí ani elektronický trip-pop Superme Beings Of Leisure nebo tři roky stará věc od techno klasiků
Meat Beat Manifesto. Někdejší drum'n'bassový král
Photek přispěchal s novinkou - temnou "Ren 2". Je to jen ozvěna paranoidních beatů jeho nejslavnějšího období poloviny 90. let, přesto otevírá druhou - lepší polovinu soundtracku.
Zdaleka nejsvěžejší z celé desky zní
Death In Vegas, ti pro "Animatrix" věnovali z posledního alba skladbu "Hands Around My Throat", kterou s nimi natočili electro inovátoři Adult. Byla to nejlepší skladba na "Scorpio Rising" a teď i na recenzovaném albu. Při opakovaném poslechu však zjistíte, že do koncepce soundtracku tato přímočará hitovka příliš nezapadá.
Junkie XL se proslavil remixem Elvise, ale daří se mu i práce s živými . V "Beauty Never Fades" se mu podařilo usměrnit Safron (bývalou zpěvačku skupiny Republica) do podoby soulové tygřice, která schovává emoce pod maskou. Anglický DJ Overseer přidal masivní breakbeatovou stěnu s úpěnlivými smyčci a jeho oblíbenými metalovými kytarami v adrenalinové jízdě "Supermoves" (originál vyšel už na soundtracku k filmu "Snatch"). Tranceoví
Juno Reactor se nejpre otřou o východní motivy, aby pak přidali na zvuku perkusí postavenou "Congo Fury", kterou jsem si asi jako jedinou pamatoval z filmu samotého. Původní verze z roku 1997 byla hodně do trance, edit ji trochu aktualizoval do letopočtu 2003.
Zbylé dvě skladby ve filmu nezazní a už vyšly na předešlých
matrixových albech.
Junkie XL podruhé v "Red Pill, Blue Pill" staví na motivech skladatele původní filmové hudby k "Animatrixu" Dona Davise a snad až příliš často si s ním zopakujeme zásadní otázku ve světě Matrixu - vzít si červenou nebo modrou piluli? "The Real" od Tech(ical) Itch je drum'n'bassová koláž z dialogů a orchestrální hudby z druhého "Matrixu".
Soundtrack k "Animatrixu" jako celek je přesto více než jen souhrn jednotlivin.
Jason Bentley vybral to nejvhodnější, co stagnující taneční scéna nabídla. Přece jen se vybrané skladby k filmu hodí víc, než by se bývaly byly hodily některé dnešní electro/disco revivalové pecky. Pokud máte rádi "Animatrix", pak vás soundtrack těžko zklame, pokud jste jím ještě nebyli zasaženi, pak začněte spíše tím, že si pořídíte jeho DVD, toto album je jen takový doprovod.