shop.musicserver.cz
Laibach, Juno Reactor, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009

Vypadněte, hra skončila!

Vydáno: 10.12.2009 22:58 v sekci Naživo - Lukáš Benda | foto: Daniel Hlaváč / musicserver.cz

Jedna z nejkontroverznějších kapel přivezla do Prahy svou minulost. Slovinští Laibach při téměř dvouhodinové show prokázali jedinečnost, originalitu a nadčasovost svého materiálu. Jako předkapelu si pozvali spřátelené ostrovní hvězdy EBM Juno Reactor a byl z toho povedený dekadentní večírek.

Live: Laibach

support: Juno Reactor
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 9. prosince 2009
setlist: Boji, Mi kujemo bodočnost, Smrt za smrt, Brat moj, Krvava gruda - plodna zemlja, Ti ki izzivaš, Država, America - based on The Star Spangled Banner, Anglia - based on God Save the Queen, Francia - based on La Marseillaise, Türkiye - based on İstiklâl Marşı, Tanz mit Laibach, Alle gegen Alle, Du bist unser, Das Spiel ist aus, God Is God
Fotogalerie

Juno Reactor, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Šamani z Juno Reactor přivezli do solidně zaplněného Lucerna Music Baru kus svého domovského Londýna. Při devadesátiminutovém vystoupení ukázali vděčnému a bezprostřednímu pražskému publiku průřez svou nesmírně progresivní kariérou. Začátek koncertu byl ve znamení ambientu a experimentálního EBM, následovaly trance tracky (ať již goa nebo psy), aby se díky tradičním africkým perkusím končilo v rytmu rozdováděné world music. Éterický zpěv po celou dobu příjemně splýval s hypnotickými africkými bongy a přemýšlivou elektronikou. Juno Reactor nabídli konopím a vanilkovými doutníčky provoněnému prostoru orgasmus plný dekadence, roj masek a světel i rozličných zvuků a obrazových vjemů, evokujících stavy po požití LSD.

Juno Reactor, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Nutno ocenit strhující atmosféru, která během jejich představení panovala. V našich zeměpisných šířkách se navíc ukázal jev nevídaný, a to zpětná vazba publika při vystoupení předkapely. Vše bylo sice umocněno vysokým počtem zahraničních návštěvníků koncertu, přesto se Praha projevila jako velice sympatická hostitelka. Volba Juno Reactor jako sparing partnera pro turné Laibach byla veskrze logická. Frontman londýnské kapely Ben Watkins totiž remixoval díla slovinského souboru již před více než patnácti lety, obě kapely tak spojuje dlouholeté přátelství, navíc spolupracují i na aktuálních projektech "VolksWagner" nebo "Iron Sky". Juno Reactor se hodili jako předkapela i díky propojení s žánrem EBM, ke kterému má Laibach dodnes velice blízko.

Prosinec ve znamení EBM

EBM je víceméně okrajový žánr elektronické hudby, spjatý s neřízenou konzumací drog. Vznikl v 80. letech v Belgii, rychlostí pověstného jednobodového blikajícího reflektoru se však záhy rozšířil do Velké Británie a Německa. EBM je zažitou zkratkou pro původní označení Electronic Body Music, především v německy mluvících zemích se pak dodnes nazývá Aggrepo (Aggressive Pop). Celý žánr se vyznačuje hudební formou založenou na stále se opakujících sekvencích, zdůrazněných tanečních rytmech a zpěvu ve formě dramatického přednesu. Častěji než koncert pak vystoupení EBM kapel připomíná jakýsi hypnotický ceremoniál. Zjednodušeně se dá EBM popsat jako fúze britského industriálu (Cabaret Voltaire), panevropského synthpunku (DAF, Pankow, Portion Control) a popově orientované elektroniky (Kraftwerk). Mezi nejčastěji využívané nástroje patří syntezátor, bicí automat, sekvencer, klávesy, sampler a mikrofon.

V posledních letech se pak zvedá druhá vlna zájmu o EBM, která opět oslovuje především Německo, Anglii a země Beneluxu. V tuzemských podmínkách byla jednou z prvních EBM kapel Vanessa, která ohlásila na letošní prosinec comeback. Její koncerty se v devadesátých letech odehrávaly za drátěným plotem s projekcí béčkového porna a řadou sado-masochistických převleků. I dnes jsou projekce u EBM kapel obvyklé (Laibach), stejně tak různé masky a převleky (Juno Reactor). Zůstává i původní myšlenka, že EBM je jakási forma nadhudby - zasahuje totiž psychiku posluchače více než jakýkoliv jiný žánr.

Laibach, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Neúnosně se protahující přestavba pódia, na které byla instalována plátna a projekce, vyhnala většinu publika ke stánku s merchandise. I zde bylo leccos k pokoukání. Od prakticky všech vydaných nosičů Juno Reactor a Laibach, přes desítky triček s různými motivy, po bryndáček, antisemitistické puzzle nebo ramenní pásku s pověstným černým křížem. K dispozici byl k nahlédnutí i oficiální pas státu NSK, stejně tak informační buletin k tomuto tématu. Slovinští perfekcionisté tak nenechali žádného návštěvníka na pochybách, že jejich hudba není jen prostředkem k vyjádření nekonformních názorů, ale i životním stylem a ideologickým základem pro vlastní existenci.

Ve stejném duchu následně začalo i samotné vystoupení. Pódiu dominovala dvě obrovská plátna, na které byly po dobu téměř dvou hodin promítány obrazy, videoklipy a pečlivě připravené krátké filmy, dokreslující atmosféru jednotlivých písní. Začátek celé show byl věnován původní tvorbě Laibachu, která se až nápadně podobá východoněmeckému undergroundu osmdesátých let. V tehdejší NDR vystupovaly v podzemí projekty jako Der Schwarze Kanal, Magdalene Keibel Combo nebo 3tot, zatímco na severním cípu balkánského poloostrova vznikaly nahrávky "Boji", "Smrt za smrt," či "Brat moj".

Laibach, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Přesně ve 23 hodin uvedla manickým křikem do megafonu překrásná diva Mina Špiler Sandokana Milana Frase, který si záhy pohrdavě stoupl zády k publiku a právě z této pozice odvyprávěl příběh dvanáctipalcového singlu "Boji/Sila/Brat Moj" z roku 1984.

K pochopení Laibachu jednoduše nepotřebujete vidět do ksichtů jednotlivých hrdinů okamžiku, stačí jen vnímat poselství, které jejich tvorba v pravidelných sekvencích mezi jednotlivými tóny vysílá. Škoda jen, že se v prostorech Neumann Disco Baru tříštilo ono poselství o zářící stříbrné diskokoule. Laibach by si zasloužil rozhodně reprezentativnější prostory pro svůj do jisté míry intimní magický rituál.

Ta opravdová show začala až krátce před půlnocí, kdy zazněly hned čtyři písně z dosud poslední studiové nahrávky "Volk", jejíž vznik se datuje do roku 2006. Po americké hymně zazněla britská, která svým doprovodným videoklipem vyrazila fanouškům dech. Proti sadistickému, avšak pravdivému klipu je i kontroverzní "Pussy" jen slabý odvar. Na plátně se vařila tradiční britská snídaně, doprovázely ji pohledy kamery na podélné řezání zápěstí, tekoucí krev a usmívající se seschlou babičku, jež byla metaforou pro zdánlivě nedotknutelnou královnu Alžbětu II., která britskému impériu vládne roztřesenou rukou již téměř osmapadesát let.

Laibach, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Nahrávka "Volk" je sociálně-politickou kritikou jednotlivých národů, kromě britské hymny pak zazněla i zmíněná americká, francouzská a turecká. Naplno se ukázal koncertní potenciál tohoto vydařeného studiového počinu a právě písně z něj patřily k nejsilnějším momentům celého středečního repertoáru lublaňských muzikantů.

Závěr večera patřil industriálu, kdy si kazatel Fras a domina Mina Špiler rozhodli ukojit svá ega pomocí tvrdších písní "Tanz mit Laibach" a "Das Spiel ist aus". Jejich hra s publikem pak připomínala více než kdy jindy Einstürzende Neubauten, a to někdy v období před pětadvaceti lety, kdy Berlíňané vyrukovali na albu "Halber Mensch" s písní "Yü-Gung (Fütter mein Ego)".

Fras už tentokráte nebyl otočený zády k publiku - neustále na něj dorážel svým psychedelickým přednesem, a když si Mina zlověstně podupávala při jeho robotickém výkřiku "Raus! Spiel ist aus!" ("Vypadněte! Hra skončila!"), muselo být všem jasné, že to Laibach myslí naprosto vážně.

NÁZORY
  • Laibach vs Juno (Rob, 11.12.2009 13:43) Reagovat

    Laibach byli NUDA, kdyz sorvnam vystoupeni a show a reakci lid, tak Laibach byli proste nuda. A spis nez predkapela Juno Reactor byli spis Laibach zakapela. Proste Juno Reactor meli vsechno a pro odpurce nazoru mam jedno zamysleni :) Kdy na tomhle koncerte rvali a zpivali lidi s kapelou. s Juno nebo s Laibach? :) Jednoznacna odpoved je JUNO.


    • Re: Laibach vs Juno (Lukáš Benda, 11.12.2009 13:45) Reagovat

      Ale to je mi demagogie!

      Vystoupení Laibach mělo poněkud jiné priority než "řvaní a zpívání", nemyslíte? Nebo jste byl na koncertě omylem?

    • Re: Laibach vs Juno (Miloš, 11.12.2009 14:17) Reagovat

      V podstatě souhlasím, Juno Reactor na mě působili jako parta dobrejch kámošů, co si přišli zapařit a pobavit se společně s lidma (což se jim podařilo) Jenom hodně přibližně se drželi studiovejch verzí, spíš si s nima úžasně, až k nepoznání vyhráli .., prostě když už naživo, tak pořadně! Naproti tomu u Laibachu to byla jen řemeslně výborně odvedená rutina. Navíc z každýho z tý sedmičlenný partičky vyzařovalo specifický charisma, což o Laibach taky říct nemůžu. ALE, nezazlíval bych jim to, u Laibachu je ta "nuda" svým způsobem programová a souvisí s jejich fašisticky uniformní image.
      Zkrátka obě kapely naplnily moje očekávání, to že jsem si víc užil JR je už jen otázka vkusu:)

      • Re: Laibach vs Juno (StochastikoS, 12.12.2009 17:18) Reagovat

        Tak já mám zas skoro opačný názor, Rob nám tu totiž míchá jablka a hrušky dohromady a srovnává nesrovnatelné (nehledě na to, že po každém kousku od Laibach zazněl IMHO velice slušný aplaus a na závěr byla kapela vytleskána a vyskandována téměř jak na schůzi Ústředního Výboru Strany :-). Ano, možná to bylo trapné, ale právě v tom spočívá půvab Laibach).
        Pokud se Vám zdál koncert Laibach jako řemeslně výborně odvedená rutina, tak to by znamenalo, že kapela odvedla dobrou práci a drží se důsledně svých manifestů. Potlačení tzv. lidského faktoru, vlastní (rádoby)identity do takové míry, že to vše vypadá jako skvěle provedená politická agitace, ovšem sloužící jaksi sama sobě, nikoliv jiným...
        A po pravdě řečeno, koncert Juno Reactor se mi zdál příliš dlouhý. Uznávám, perkusionisté a bubeníci byli vynikající, ale zdálo se mi, že těch Vašich dobrejch kámošů, tam bylo nějak příliš :)

    • Re: Laibach vs Juno (michal, 17.12.2009 04:56) Reagovat

      tak to ja jsem jsi zpival s laibach,protoze polovinu textu ze vsech pisni co hraly znam.s juno reactor to bylo obracene.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
We Are Domi - Love Every Part Of It 9/10
Video: We Are Domi doplnili skvělý elektropopový song "Love Every Part Of It" netradičním videoklipem Trojice We Are Domi, jež se mnohým vryla do paměti v roce 2022 svojí účastí v Eurovizi, přichází s povedenou písničkou "Love Every Part of It". V ní se snaží bořit stereotypy a noří se do tlaků společenských očekávání ve... čtěte zde
Vydáno: 28.03.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Einstürzende Neubauten vystoupí v říjnu v Praze. Představí novou desku s pop music pro paralelní vesmíry a mezisvěty (06.02.2024 14:13)
- Audio: Provokatéři Laibach předělali hit "Amerika" provokatérů Rammstein. A je z toho country (18.08.2023 09:45)
- Chystá se albová pocta skupině Rammstein. Její skladby předělali Front Line Assembly, Laibach nebo The 69 Eyes (08.07.2023 15:39)
- Nové desky 26/2023 - od Lucindy Williams přes Laibach po The Baseball Project (05.07.2023 20:00)
- Nové desky 18/2022 - od Halestorm přes Sigrid po Arcade Fire (10.05.2022 17:00)
- Nové desky 12/2022 - od Michaela Bublého přes Placebo po Machine Gun Kellyho (30.03.2022 17:00)
- "Remixes" Kraftwerk se dočkají svého fyzického vydání (05.02.2022 18:28)
- Muzeum moderní elektronické hudby se v dubnu konečně otevře veřejnosti (27.12.2021 15:28)
- Publicistika: Pětice (temných) koncertů, které nevynechat na Rock For People Hope (12.08.2021 10:00)
- Bruno Ferrari: "Poslech mé nové desky zlepší vaši imunitu" (19.03.2021 18:43)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Adele Kabát Karel Gott Rush U2 Paws Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Télépopmusik Lucie Vondráčková Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu