Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Laibach, Juno Reactor, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009

Vypadněte, hra skončila!

Vydáno: 10.12.2009 22:58 v sekci Naživo - Lukáš Benda

Jedna z nejkontroverznějších kapel přivezla do Prahy svou minulost. Slovinští Laibach při téměř dvouhodinové show prokázali jedinečnost, originalitu a nadčasovost svého materiálu. Jako předkapelu si pozvali spřátelené ostrovní hvězdy EBM Juno Reactor a byl z toho povedený dekadentní večírek.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Live: Laibach

support: Juno Reactor
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 9. prosince 2009
setlist: Boji, Mi kujemo bodočnost, Smrt za smrt, Brat moj, Krvava gruda - plodna zemlja, Ti ki izzivaš, Država, America - based on The Star Spangled Banner, Anglia - based on God Save the Queen, Francia - based on La Marseillaise, Türkiye - based on İstiklâl Marşı, Tanz mit Laibach, Alle gegen Alle, Du bist unser, Das Spiel ist aus, God Is God
Fotogalerie

Juno Reactor, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Šamani z Juno Reactor přivezli do solidně zaplněného Lucerna Music Baru kus svého domovského Londýna. Při devadesátiminutovém vystoupení ukázali vděčnému a bezprostřednímu pražskému publiku průřez svou nesmírně progresivní kariérou. Začátek koncertu byl ve znamení ambientu a experimentálního EBM, následovaly trance tracky (ať již goa nebo psy), aby se díky tradičním africkým perkusím končilo v rytmu rozdováděné world music. Éterický zpěv po celou dobu příjemně splýval s hypnotickými africkými bongy a přemýšlivou elektronikou. Juno Reactor nabídli konopím a vanilkovými doutníčky provoněnému prostoru orgasmus plný dekadence, roj masek a světel i rozličných zvuků a obrazových vjemů, evokujících stavy po požití LSD.

Juno Reactor, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Nutno ocenit strhující atmosféru, která během jejich představení panovala. V našich zeměpisných šířkách se navíc ukázal jev nevídaný, a to zpětná vazba publika při vystoupení předkapely. Vše bylo sice umocněno vysokým počtem zahraničních návštěvníků koncertu, přesto se Praha projevila jako velice sympatická hostitelka. Volba Juno Reactor jako sparing partnera pro turné Laibach byla veskrze logická. Frontman londýnské kapely Ben Watkins totiž remixoval díla slovinského souboru již před více než patnácti lety, obě kapely tak spojuje dlouholeté přátelství, navíc spolupracují i na aktuálních projektech "VolksWagner" nebo "Iron Sky". Juno Reactor se hodili jako předkapela i díky propojení s žánrem EBM, ke kterému má Laibach dodnes velice blízko.

Prosinec ve znamení EBM

EBM je víceméně okrajový žánr elektronické hudby, spjatý s neřízenou konzumací drog. Vznikl v 80. letech v Belgii, rychlostí pověstného jednobodového blikajícího reflektoru se však záhy rozšířil do Velké Británie a Německa. EBM je zažitou zkratkou pro původní označení Electronic Body Music, především v německy mluvících zemích se pak dodnes nazývá Aggrepo (Aggressive Pop). Celý žánr se vyznačuje hudební formou založenou na stále se opakujících sekvencích, zdůrazněných tanečních rytmech a zpěvu ve formě dramatického přednesu. Častěji než koncert pak vystoupení EBM kapel připomíná jakýsi hypnotický ceremoniál. Zjednodušeně se dá EBM popsat jako fúze britského industriálu (Cabaret Voltaire), panevropského synthpunku (DAF, Pankow, Portion Control) a popově orientované elektroniky (Kraftwerk). Mezi nejčastěji využívané nástroje patří syntezátor, bicí automat, sekvencer, klávesy, sampler a mikrofon.

V posledních letech se pak zvedá druhá vlna zájmu o EBM, která opět oslovuje především Německo, Anglii a země Beneluxu. V tuzemských podmínkách byla jednou z prvních EBM kapel Vanessa, která ohlásila na letošní prosinec comeback. Její koncerty se v devadesátých letech odehrávaly za drátěným plotem s projekcí béčkového porna a řadou sado-masochistických převleků. I dnes jsou projekce u EBM kapel obvyklé (Laibach), stejně tak různé masky a převleky (Juno Reactor). Zůstává i původní myšlenka, že EBM je jakási forma nadhudby - zasahuje totiž psychiku posluchače více než jakýkoliv jiný žánr.

Laibach, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Neúnosně se protahující přestavba pódia, na které byla instalována plátna a projekce, vyhnala většinu publika ke stánku s merchandise. I zde bylo leccos k pokoukání. Od prakticky všech vydaných nosičů Juno Reactor a Laibach, přes desítky triček s různými motivy, po bryndáček, antisemitistické puzzle nebo ramenní pásku s pověstným černým křížem. K dispozici byl k nahlédnutí i oficiální pas státu NSK, stejně tak informační buletin k tomuto tématu. Slovinští perfekcionisté tak nenechali žádného návštěvníka na pochybách, že jejich hudba není jen prostředkem k vyjádření nekonformních názorů, ale i životním stylem a ideologickým základem pro vlastní existenci.

Ve stejném duchu následně začalo i samotné vystoupení. Pódiu dominovala dvě obrovská plátna, na které byly po dobu téměř dvou hodin promítány obrazy, videoklipy a pečlivě připravené krátké filmy, dokreslující atmosféru jednotlivých písní. Začátek celé show byl věnován původní tvorbě Laibachu, která se až nápadně podobá východoněmeckému undergroundu osmdesátých let. V tehdejší NDR vystupovaly v podzemí projekty jako Der Schwarze Kanal, Magdalene Keibel Combo nebo 3tot, zatímco na severním cípu balkánského poloostrova vznikaly nahrávky "Boji", "Smrt za smrt," či "Brat moj".

Laibach, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Přesně ve 23 hodin uvedla manickým křikem do megafonu překrásná diva Mina Špiler Sandokana Milana Frase, který si záhy pohrdavě stoupl zády k publiku a právě z této pozice odvyprávěl příběh dvanáctipalcového singlu "Boji/Sila/Brat Moj" z roku 1984.

K pochopení Laibachu jednoduše nepotřebujete vidět do ksichtů jednotlivých hrdinů okamžiku, stačí jen vnímat poselství, které jejich tvorba v pravidelných sekvencích mezi jednotlivými tóny vysílá. Škoda jen, že se v prostorech Neumann Disco Baru tříštilo ono poselství o zářící stříbrné diskokoule. Laibach by si zasloužil rozhodně reprezentativnější prostory pro svůj do jisté míry intimní magický rituál.

Ta opravdová show začala až krátce před půlnocí, kdy zazněly hned čtyři písně z dosud poslední studiové nahrávky "Volk", jejíž vznik se datuje do roku 2006. Po americké hymně zazněla britská, která svým doprovodným videoklipem vyrazila fanouškům dech. Proti sadistickému, avšak pravdivému klipu je i kontroverzní "Pussy" jen slabý odvar. Na plátně se vařila tradiční britská snídaně, doprovázely ji pohledy kamery na podélné řezání zápěstí, tekoucí krev a usmívající se seschlou babičku, jež byla metaforou pro zdánlivě nedotknutelnou královnu Alžbětu II., která britskému impériu vládne roztřesenou rukou již téměř osmapadesát let.

Laibach, Lucerna Music Bar, Praha, 9.12.2009
© Daniel Hlavác / musicserver.cz
Nahrávka "Volk" je sociálně-politickou kritikou jednotlivých národů, kromě britské hymny pak zazněla i zmíněná americká, francouzská a turecká. Naplno se ukázal koncertní potenciál tohoto vydařeného studiového počinu a právě písně z něj patřily k nejsilnějším momentům celého středečního repertoáru lublaňských muzikantů.

Závěr večera patřil industriálu, kdy si kazatel Fras a domina Mina Špiler rozhodli ukojit svá ega pomocí tvrdších písní "Tanz mit Laibach" a "Das Spiel ist aus". Jejich hra s publikem pak připomínala více než kdy jindy Einstürzende Neubauten, a to někdy v období před pětadvaceti lety, kdy Berlíňané vyrukovali na albu "Halber Mensch" s písní "Yü-Gung (Fütter mein Ego)".

Fras už tentokráte nebyl otočený zády k publiku - neustále na něj dorážel svým psychedelickým přednesem, a když si Mina zlověstně podupávala při jeho robotickém výkřiku "Raus! Spiel ist aus!" ("Vypadněte! Hra skončila!"), muselo být všem jasné, že to Laibach myslí naprosto vážně.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Laibach vs Juno (Rob, 11.12.2009 13:43) Reagovat

    Laibach byli NUDA, kdyz sorvnam vystoupeni a show a reakci lid, tak Laibach byli proste nuda. A spis nez predkapela Juno Reactor byli spis Laibach zakapela. Proste Juno Reactor meli vsechno a pro odpurce nazoru mam jedno zamysleni :) Kdy na tomhle koncerte rvali a zpivali lidi s kapelou. s Juno nebo s Laibach? :) Jednoznacna odpoved je JUNO.


    • Re: Laibach vs Juno (Lukáš Benda, 11.12.2009 13:45) Reagovat

      Ale to je mi demagogie!

      Vystoupení Laibach mělo poněkud jiné priority než "řvaní a zpívání", nemyslíte? Nebo jste byl na koncertě omylem?

    • Re: Laibach vs Juno (Miloš, 11.12.2009 14:17) Reagovat

      V podstatě souhlasím, Juno Reactor na mě působili jako parta dobrejch kámošů, co si přišli zapařit a pobavit se společně s lidma (což se jim podařilo) Jenom hodně přibližně se drželi studiovejch verzí, spíš si s nima úžasně, až k nepoznání vyhráli .., prostě když už naživo, tak pořadně! Naproti tomu u Laibachu to byla jen řemeslně výborně odvedená rutina. Navíc z každýho z tý sedmičlenný partičky vyzařovalo specifický charisma, což o Laibach taky říct nemůžu. ALE, nezazlíval bych jim to, u Laibachu je ta "nuda" svým způsobem programová a souvisí s jejich fašisticky uniformní image.
      Zkrátka obě kapely naplnily moje očekávání, to že jsem si víc užil JR je už jen otázka vkusu:)

      • Re: Laibach vs Juno (StochastikoS, 12.12.2009 17:18) Reagovat

        Tak já mám zas skoro opačný názor, Rob nám tu totiž míchá jablka a hrušky dohromady a srovnává nesrovnatelné (nehledě na to, že po každém kousku od Laibach zazněl IMHO velice slušný aplaus a na závěr byla kapela vytleskána a vyskandována téměř jak na schůzi Ústředního Výboru Strany :-). Ano, možná to bylo trapné, ale právě v tom spočívá půvab Laibach).
        Pokud se Vám zdál koncert Laibach jako řemeslně výborně odvedená rutina, tak to by znamenalo, že kapela odvedla dobrou práci a drží se důsledně svých manifestů. Potlačení tzv. lidského faktoru, vlastní (rádoby)identity do takové míry, že to vše vypadá jako skvěle provedená politická agitace, ovšem sloužící jaksi sama sobě, nikoliv jiným...
        A po pravdě řečeno, koncert Juno Reactor se mi zdál příliš dlouhý. Uznávám, perkusionisté a bubeníci byli vynikající, ale zdálo se mi, že těch Vašich dobrejch kámošů, tam bylo nějak příliš :)

    • Re: Laibach vs Juno (michal, 17.12.2009 04:56) Reagovat

      tak to ja jsem jsi zpival s laibach,protoze polovinu textu ze vsech pisni co hraly znam.s juno reactor to bylo obracene.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Charlie Cunningham, NOD, Praha, 17.10.2019
Naživo: Charlie Cunningham předvedl v NODu jemné písničkářství Britský zpěvák Charlie Cunningham už o sobě dal vědět v roce 2017 prvotinou "Lines". Letos na ni navázal ještě nástupcem "Permanent Way". S tím se nejprve v létě předvedl na Colours Of Ostrava, ti stejní pořadatelé ho pak o tři... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 21:51 v sekci Naživo
0
Nick Cave and The Bad Seeds - Ghosteen 9/10
Recenze: Světlo v temném lese: Nick Cave se na albu "Ghosteen" obrací k síle příběhů Náhlé oznámení ve zpěvákově newsletteru ukončilo čekání na novou desku Nicka Cavea a jeho The Bad Seeds. Nahrávka "Ghosteen" je po dlouhé době opět dvojalbem, koncepčně rozděleným na osm kratších celků (děti) a dva delší... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 08:45 v sekci Recenze
9
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+ Půlka října bude patřit rocku, hip-hopu a částečně i klasické hudbě. Můžete se těšit na Mňágu a Žďorp, anglické Elbow, navrátivší se Lil' Kim, vídeňského Jonase Kaufmanna, zremixovaného Floexe, slovenské Nocadeň, rappera... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2019 06:47 v sekci Novinky | Nové desky
0
Static-X, MeetFactory, Praha, 14.10.2019
Naživo: Static-X s novým frontmanem v Praze vyučovali evil disco Kultovní nu-metalová formace Static-X to měla úmrtím svého charismatického frontmana Wayna Statica spočítané. Zbylým členům se ale letos podařilo najít víc než důstojnou náhradu, a tak vyrazili na vzpomínkové turné. Spolu s nimi... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 19:21 v sekci Naživo
1
Pohled do českých hitparád - 40. týden 2019
Karel Gott dál vládne. V albovém žebříčku má už dvaadvacet desek Minule patnáct, teď dvaadvacet. Počet alb Karla Gotta, která se dostala do první stovky českého žebříčku, se oproti předešlému týdnu ještě zvýšil. V čele zůstává letošní výběr "80/80 největší hity 1964-2019". Ani v... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 15:59 v sekci Novinky | České hitparády
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Vanessa vstává z hrobu a startuje kampaň k nové desce (24.09.2019 11:09)
- Naživo: Dramaturgie Metronome Festivalu se stále drží zpátky, zvítězila nadčasovost (25.06.2019 00:08)
- Fotogalerie: Druhý den Metronome Festivalu v obrazech podruhé (24.06.2019 15:36)
- Fotogalerie: Druhý den Metronome Festivalu v obrazech poprvé (24.06.2019 10:34)
- Nové desky 47/2018 - od Vesny přes Take That po Erose Ramazzottiho (27.11.2018 07:30)
- Laibach se na "The Sound Of Music" inspirovali Severní Koreou (10.09.2018 15:11)
- Letošní berlínská Lollapalooza zveřejnila kompletní line-up. Scooter nahradí Ostblockschlampen (04.09.2018 08:21)
- Naživo: Brutal Assault, den druhý: Když jdou metalisti na diskotéku (16.08.2018 17:21)
- Fotogalerie: Brutal Assault, den druhý aneb Hledá se headliner! Laibach se hlásí (15.08.2018 10:30)
- Brutal Assault rozšiřuje line-up o překvapivé kapely. Areálem bude znít i country (19.04.2018 12:06)

ALBUM TÝDNE 41/2019

Opeth
In cauda venenum

Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu jen prog budeš ctíti," dal mu převozník podmínku. A tak je tu "In cauda venenum".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 21.10.
Lucky Chops (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 22.10.
Richard Müller, Michael Kocáb a Ondřej Soukup (Forum Karlín, Praha)
St 23.10.
BE27: Tangerine Dream (DE) (Roxy, Praha)
St 23.10.
Ghost-Note (USA) (Metro Music Bar, Brno)
Čt 24.10.
Jesca Hoop (USA) (Café V lese, Praha)
Čt 24.10.
BE27: Manon Meurt + Luvver (SK) (Roxy, Praha)
Čt 24.10.
Patax (ESP) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 25.10.
Anomalie (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 25.10.
BE27: Rebekah (UK) (Roxy, Praha)
Pá 25.10.
BE27: Skepta (UK) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Karel Gott Kryštof Lady Gaga Blood Red Shoes Armand Van Helden Jonas Blue Ready Kirken 11 Fingers Records Inna Thomas Dybdahl New Kids On The Block Jaga Jazzist Hellyeah Wanastowi Vjecy Kool And The Gang Radio 4 Ringo Deathstarr Highly Suspect Walk On Fire The Cure
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver