Christine and The Queens se rozhodl na svém nejnovějším albu přinést posluchačům objetí pravé lásky. "PARANOÏA, ANGELS, TRUE LOVE" není jen košatým výčtem hudebních nápadů. Je to sbírka autorových zážitků přetavených do chytlavé kolekce plné electropopových prvků.
9/10
Christine And The Queens - PARANOÏA, ANGELS, TRUE LOVE
Vydáno: 9.6.2023
Celkový čas: 60:36
Skladby: Disk 1: Overture, Tears can be so soft, Marvin descending, A day in the water, Full of life, Angels crying in my bed (feat. Madonna), Track 10. Disk 2: Overture (feat. Mike Dean), He's been shining for ever, your son, Flowery days, I met an angel (feat. Madonna), True love (feat. 070 Shake), Let me touch you once (feat. 070 Shake), Aimer, puis vivre. Disk 3: Shine, We have to be friends, Lick the light out (feat. Madonna), To be honest, I feel like an angel, Big eye.
Vydavatel: Since Music
Héloïse Adélaïde Letissie je francouzský transgender zpěvák, známý spíše pod pseudonymy Chris nebo Redcar. Nyní přichází se čtvrtou deskou svého projektu
Christine And The Queens a skoro to vypadá, tedy zní, jako by se z kukly vyklubal překrásný motýl. Avant-popový umělec se vynořil z období smutku a nyní tu chce být pro druhé.
Album z loňského roku "Redcar les adorables étoiles (prolog)" představilo v plné síle Héloïsovo alter ego zvané Redcar, které bylo svůdným provokatérem. Jeho živá vystoupení byla skutečně ambiciózní, lehce přidrzlá a teatrální. Nic ale netrvá věčně a muzikant se rozhodl přece jen vrátit ke svému počátku.
"PARANOÏA, ANGELS, TRUE LOVE" tak zahrnuje mnohem víc synth-popu než předchozí počiny. Mimo jiné je zde zřejmý vliv osmdesátek a nostalgických kytarových riffů, které svým způsobem této nahrávce dodávají jakýsi nádech smyslnosti. A kdesi vzadu se objevují prvky triphopu. Je až s podivem, že tohle všechno funguje skvěle dohromady.
Kolekce obsahuje dvacet skladeb, trvá něco málo přes hodinu a je rozdělena do tří samostatných aktů. Prvním je "paranoia", druhým "angels" a třetím opravdová láska - "true love".
Když jsem v polovině května psala o skladbách
"Tears Can Be So Soft" a
"A Day In The Water", byla jsem osobně překvapená tím, že ke mně obě nějakým způsobem promluvily. Snad i proto, že jako fanynka
Massive Attack jsem si v několika sekundách uvědomila, že jsou oba kousky tvorbě této anglické triphopové legendy podobné.
Že by to byla snad ta
lehká deprese z éry "Mezzanine"? To, že mi tu "Dissolved Girl" a "Black Milk" hrály znovu před čtrnácti dny dokola, není snad ani potřeba zmiňovat, i když... svým způsobem jsou tyhle tracky podobné již zmiňovaným "Tears Can Be So Soft" a "A Day In The Water".
Když už mluvíme o vodě, ta se objevuje na všech třech discích (nebo kapitolách, chcete-li) a funguje zde jako metafora, která spojuje různorodá témata. Od pomalého otvíráku "Overture", u kterého jsem si řekla:
"Wow, to bude jízda!" až po svižnější "Let me touch you once", na které se podílela rapperka
070 Shake. Ke svému francouzskému původu se Chris vrátil v závěrečné "Aimer, puis vivre" z druhého disku, jeho vokály tady svým způsobem připomínají
Björk.
"PARANOÏA, ANGELS, TRUE LOVE" se rozhodně řadí k nejodvážnějším aspektům dosavadní kariéry tohoto Francouze. Je to projekt, který hledá upřímnost a zároveň vytváří něco nového.
Absence lásky je něco, co nelze tak snadno definovat, ani slovy, ani hudbou. Dychtivost po tomto pocitu je někdy natolik silná, že nakonec spousta lidí dojde k závěru, že si lásku vlastně nezaslouží. A v tu chvíli přichází Chris, aby vám tuhle rezignaci vymluvil, vzal vás za ruku a přesvědčil vás, že život vlastně ještě zdaleka neskončil.
Pro někoho je
Paranoia možná zbytečně dlouhá, možná zbytečně rozkouskovaná a možná zbytečně prosáklá ventilací všech emocí, ale nakonec po prvním poslechu zjistíte, že toho všeho bylo vlastně tak akorát. Desku v polovině vypne snad jen nemuzikální barbar. A ten, kdo se jí prokouše do konce, si ji rád bude pouštět opakovaně.