Na své třetí album Barbora Poláková nespěchala - vychází po pěti letech od předchozí studiovky "ZE.MĚ". Dlouhý časový odstup sice nepřináší velkou invenci, pokud však máte Bářin osobitý humor a hrátky s jazykem rádi, můžete si být jisti, že vás deska "ON/OFF" nezklame.
Už je tomu přes jedenáct let, co se herečka
Barbora Poláková představila i jako zpěvačka. Ironicky pojatá
"Kráva", trefně glosující svátek Valentýna, se stala hitem, který díky vtipně pojatému tématu baví i dodnes. Podobně zafungovala i
"Nafrněná", jejíž doprovodný, neméně zábavný videoklip nabídl spoustu kolegů z branže - té herecké.
Eponymní debut však překvapil i citlivými songy. Poláková tak dala tušit, že zpěv pro ni není pouhé zpestření a že v originálních rýmech má co říct. Tyto domněnky potvrdila o tři roky později s albem
"Ze.Mě". Nabídla na něm bohatší a ucelenější zvuk, z kvalitních textů neslevila.
A totéž by se dalo říct i o "ON/OFF". Vždyť hned první singl
"Sousedův trávník" byl definicí písničky od Polákové. Vzala téma a frázi, kterou všichni dobře známe, a okořenila ji vtipnými poznámkami a chytlavým hudebním doprovodem. Mimo zrušení sociálních sítí si zde přeje být více drzá a nepolitická, ale také více těhotná i fousatá. A samozřejmě nesmí chybět tolik návykové a trademarkové
"ptže".
Jako první vlaštovka však možná mohl lépe fungovat skvělý otvírák "Ramen", který taktéž výborně pracuje se slovy, rodačku z Kolína ale ukazuje v nevídaně energické a hubaté podobě.
Největší novinkou jsou zpívající hosté, neboť až do nynějška si Bára vystačila sama. Velmi překvapí spolupráce jménem "Oplatka" s
Benem Cristovao, která možná vyvolá představu o nesourodém a nefunkčním guláši, ve kterém se zpěvačka bude snažit rapovat. Naopak (a naštěstí) jí vyšel naproti právě Ben, a tak vznikla pohodová kytarová skladba, v níž to oběma příjemně ladí.
V klidu ovšem nenechá party song
"DESE", který obohatili Marek Adamczyk a Jan Cina. Kvůli agresivní elektronice a silnému autotuneu však poslech může být až nepříjemný. Spolupráce se stejným osazenstvem dopadla mnohem lépe v "A-E-I-O-U", kde se muzikanti strefují do aktuální zhýčkanosti lidí.
Spíše než na zvukové kompaktnosti stojí nahrávka schválně na protikladech, jak naznačuje už její název. Původně také měla obsahovat i více smutných skladeb, ty však nejspíše zůstaly na
někdy příště. Autorka totiž přiznala, že nejvíc kousků na "ON/OFF" vzniklo letos v únoru - a všechny jsou toho veselejšího rázu.
"I když se ty smutný písničky na desku nedostaly, jsou pořád součástí toho celého procesu. Takže mi pak bliklo, že přece někdy jsem ON a někdy OFF. Dlouho mi trvalo pochopit, že oboje je v pořádku," vysvětluje.
Do závěru své třetí řadovky zakomponovala i melancholičtější verzi "Sousedova trávníku", pojmenovanou "Trávník slow". Na úplném konci také zazní akustičtěji pojatý duet s Benem, přejmenovaný na "Oplatka love". Vzhledem ke dvěma dalším pomalým songům, které tyto dvě obklopují, nešlo o chytré rozhodnutí. Posledních deset minut splývá do jedné dlouhé stopy, u které se těžko udržuje pozornost.
A přitom u "Neznám větší ticho než to bez tebe" je to škoda, zajímavě pojatou zhudebněnou báseň takto člověk snadno přeslechne. Zatímco "Oplatka love" ještě může mile překvapit, "Trávník slow" i kvůli hloupému opakování
"sagi magi" působí jako zbytečnost. Z podobného důvodu selhávají i vztahové "Jizvičky", které kvůli nejrůznějším klinickým výrazům až otravují.
Barbora Poláková na "ON/OFF" příliš neexperimentuje. Není to jen její rukopis, který snadno poznáte, ale také ten dvou producentů,
Jana P. Muchowa a Davida Hlaváče. K nim se však navíc přidal i Filip Jelínek. Ten se zmíněnou hitovkou "A-E-I-O-U", vytuňenou různými smyčcovými aranžemi a roztomile znějícími klávesami, a rozjímavou písní "Laskavost" desku alespoň trochu okořenil a vdechl do ní méně dřevní zvuk. Právě větší chuť experimentovat je však něco, co by si oblíbená herečka/zpěvačka měla příště zkusit ještě více. Proteď nad velmi nenápadným progresem ještě můžeme přimhouřit oči, na příštím albu by ovšem stále stejný recept už nemusel chutnat.