Punkrocková jednička na Slovensku vydává své třetí album nazvané příznačně "Trojka". Kapela Slobodná Európa vznikla, jak název napovídá, krátce po Sametové revoluci, zažila zatím největší boom v polovině devadesátých let, leč některé z kapitol sexu, drog a rock'n'rollu byly pro některé členy kapely příliš silné než aby je uhlídaly, což vedlo i k přibližně sedmiletému přerušení činnosti. Zde je jejich první dítko z obnoveného manželství...
8/10
Slobodná Európa - Trojka
Skladby: Za 5 minút 12, Nechcem byť šišatý, Relatívny pokoj, Tak už to chodí, Zbytočné slzy, Nič sa nedeje, Pes, 2003, Shut Up, Realita, Sopka, Havran, Bonus track: Vjeran Pas
Celkový čas: 53:16
Vydavatel: B&M Music
Možná je to představa mylná a zcestná, možná je to dáno rozdílným způsobem vyjadřování, možná na Slovensku pijí méně piva a tamější protirežimní rebélie jsou opodstatněnější, ale alespoň dle toho, co lze spatřit na oficiálním trhu, se zdá, že soudobému punk-rocku se mnohem lépe než u nás daří u našich východních sousedů. Budeme-li se držet ve sférách nahrávek "majorů", dalo by se to, co v současnosti produkuje namátkou
Zóna A či
Slobodná Európa, považovat za "čistší" a živější než unavený až otupělý nachmelený bigbít Visacího zámku nebo Znoucecnosti. Třetí album Slobodné Európy "Trojka", vydané po sedmiletém přerušení činnosti, je živým důkazem toho, jak dnes seriózně obstát s žánrem, který už pro mnohé dávno vymřel.
Pokud by se "Trojka" měla charakterizovat třemi nejvýstižnějšími výrazy, pak by to byly lehkost, ironie a nadhled. To platí rozhodně pro výraz a texty, o trochu méně pro hudbu. Tříakordové harmonie, středně rychlá až rychlá tempa a jednoduché riffy jsou zde spíše ústrojným pomocníkem (zde by se srovnání s výše uváděnými českými kolegy ještě sneslo). Koneckonců nejdůležitější hodnotící kritéria pro tento žánr nejsou postavena na hudbě jako takové, ale hlavně přesvědčivosti ve výrazu a "poslání".
Za nejpovedenější místa desky by se dala považovat ta, z nichž celková výpověď vyzařuje jen jaksi mimochodem. Místa, kde všední realitu pouze s odstupem popisují, nehodnotí ji, nemoralizují. Někdy mají podobu čisté radosti z všednosti -
"Pustil som si bedňu / po celodennom chaose / na obrazovke beží / vojna v priamom prenose / potom reklama / na zaručené schudnutie / a telenovela / na rychlejšie zblbnutie... / kolko je na svete dobra / krásy a nádeje / situácia je dobrá / nič sa nedeje" ("Nič sa nedeje"), jindy se přidá i mrazivější pointa -
"Do Tesca miera moderné rodinky / idú si kúpiť akciové sardinky / a vagabundi z džípov trúbia na blondýnky / sanitka húka zvonia mobily / šoféri trúbia jak debili / a pri výbuchu zahynuli další civili" ("Pes"). Neznamená to, že by se v některých textech ona punková "nasranost" na svět nezdála spíše rozomilá, zrovna tak to ale neznamená, že i velmi zhrzené nálady by neuměli vyjádřit s vtipem (
"Stupidity ako Blesk a Nový Čas / v zime teplo, v lete mráz / katastrofy umelé aj prírodné / vojny, skinheadi, povodne / šeky, šoky, stúpajúce penále / životné podmienky zúfalé" - "2003") nebo s patřičnou naléhavostí ("Relatívny pokoj").
Možná snad jen, že dvě humorně dadaistické písně-slogany ("Nechcem byť šišatý", "Shut Up") by mohly zůstat pouze v koncertních podobách a nevystavovat se tak ztrátě vtipu z opakovaného poslechu. Nebýt tohoto drobného vykolejení, dala by se "Trojka" Slobodné Európy považovat za jednu z nepovedenějších nahrávek domácího punk-rocku začínajícího tisíciletí.