Akustické koncerty Anny K. v pražském Divadle Hybernia se již staly milou tradicí předvánočního času. Zcela zaplněný sál se i tentokrát dočkal toho nejlepšího ze zpěvaččina repertoáru a navrch i mnoha úsměvných momentů. Je asi zbytečné dodávat, že před koncem večera už všichni diváci stáli na nohou.
Live: Anna K.
místo: Divadlo Hybernia, Praha
datum: 14. prosince 2022
setlist: Večernice, Zavírám oči, Nelítám nízko, Po dvou vteřinách, Až mě zachráníš, V malinách, Večírek za koncem, Milá, Děti květin, Mezi kostmi, Tamaryšek, Pyramida boha slunce, Píseň o slzách, O Tobě i o mně, Na malou chvíli, Šestý smysl, Co mi za to dáš, Noc na zemi, Nebe, Prokřehlá, Vzácnej den, Vždycky se budeme znát
Když v roce 2013
Anna K. vyrazila na turné příznačně nazvané "Poprvé akusticky", nejspíš sama netušila, jak moc se tento koncept osvědčí. Od té doby jsou vystoupení s jemnějšími úpravami jejích jinak převážně pop-rockových skladeb téměř každoročním zpestřením programu oblíbené interpretky.
© Jan Nožička Nedá se přitom říci, že by akustické uchopení připravilo vesměs dobře známé hity o jejich energii a nakažlivost. Rodačka z Vrchlabí se i během těchto speciálních večerů obklopuje svojí kapelou, jen aranžérsky jsou písničky upraveny tak, aby jejich obsahovou podstatu nezastínil žádný velký
randál.
Navíc si přizvala ještě violoncellistku Adrianu Voráčkovou a přítomen byl také pěvecký soubor Dětské sborové studio Ostrava-jih. Některé songy proto nakonec zněly ještě košatěji než v originálních podobách. A hned od úvodu bylo jasné, že ani tentokrát nepřijdou její příznivci o typicky neřízený, leckdy možná až trochu žoviální humor charismatické hudebnice.
© Jan Nožička Po spíše rozehřívacím startu se staršími singly "Večernice", "Zavírám oči" či "Nelítám nízko" přišly na řadu kousky ze zatím posledního studiového alba "Světlo" z roku 2017. Muzikanti vtáhli do víru dění svým zápalem, Anna K. zpívala jako vždy srdnatě a nenechala se nijak rozhodit tím, že jí hlasivky občas přeskočily. Naopak, sama ze sebe si ještě s nadhledem sobě vlastním utahovala a slibovala, že případně všem vrátí vstupné.
Kdo ji naživo nikdy neviděl, toho by mohla její komunikace směrem k publiku ve stylu
co na srdci, to na jazyku překvapit. Fanoušci však vědí, že k ní spontánní projev plný poťouchlých žertíků a konkrétně adresovaných srdečných pozdravů do předních řad patří. Na pódiu je zkrátka sama sebou a zachovává si svou autentičnost.
© Jan Nožička Už po pěti písničkách jí divačka ze Šumperka na jeviště přinesla květiny s prostým odůvodněním:
"Zrušili nám poslední vlak, už musíme jet." Byl to sympatický, lidsky vřelý moment, který svou bezelstností vykouzlil úsměv na rtech. Ostatně z pozdější ankety v obecenstvu se k překvapení samotné umělkyně ukázalo, že mimopražští v něm mají zřetelnou převahu. Možná k tomu přispěla i skutečnost, že na letošek nachystala jejich favoritka akustické večery pouze dva - v Hradci Králové a právě v Praze.
Píseň "Milá" si s ní místo Roberta Kodyma zazpíval kytarista Jiří Janouch, až spirituálně znějící repertoárová trvalka "Děti květin" pak rozproudila krev v žilách a bezprostředně po ní následoval nejintimnější okamžik vystoupení. "Mezi kostmi" totiž
Anička odzpívala pouze s doprovodem klávesisty a byla to nádhera. Její hlas jasně se nesoucí Hybernií hřál na duši a dojímal. A to i přesto, že ona sama se při své nestrojenosti neváhala před prvním refrénem rozpustile uchichtnout.
© Jan Nožička "Tamaryšek", další klenot z desky "Relativní čas", už měl plnější aranžmá, doprovázel ho i zmíněný sbor, co do intenzity prožitku se ale předešlé položce zcela vyrovnal. Čirá krása. A když došlo na emotivní "Píseň o slzách", jejíž sdělení
"Někdy se mi zdá - slzy jsou dobrý, vždycky se pak nějak rozední" asi občas na vlastní kůži pocítí každý, opřela se interpretka do zpěvu s takovou vervou, že síla jejího hlasu div neprorazila divadelní zdi.
Čerstvější tvorbu zastupovaly singly "O Tobě i o mně", jehož současnou hranost v rádiích Luciana Krecarová glosovala slovy, že za jedno přehrání má asi desetník, a předloňský hit "Na malou chvíli". Oba po bok jejích letitých šlágrů perfektně zapadly a nijak za nimi nezaostávaly.
První vrchol přišel s prosvětlenou, takřka taneční hymnou "Co mi za to dáš", která dosud sedící publikum přinutila k tomu, aby povstalo. V až euforickém závěru pak Anna K. nevynechala jistoty typu "Noc na zemi" či "Nebe" - zvlášť ta druhá tentokrát při pohledu na vestoje naslouchající Hybernii svou podmanivostí a nadčasovým textem strhla.
© Jan Nožička Svou šansonovou podobu pak muzikantka předvedla v písničce "Prokřehlá" od dua Svěrák-Uhlíř, která snad každým dalším rokem zraje. Vánoční atmosféru zase navodil "Vzácnej den", jehož autor Bradley Stratton letos v září ve věku 55 let nečekaně zemřel. Zpěvačka proto klidem prodchnutou skladbu věnovala právě jemu.
Byl to večer plný mnoha různorodých emocí, jako celek však příjemný, lidský a pro mnohé z návštěvníků jistě nezapomenutelný.
Anna K. sice v jedné ze svých promluv jen tak mimochodem přiznala, že dnes jí do trsání není, přesto asi nikdo nemohl pochybovat o tom, že ze sebe opět dává maximum. Frenetický jásot vyprovázející ji z pódia po doznění rozlučkové "Vždycky se budeme znát" jí byl zaslouženou odměnou.