Dunaj zabouřil v paláci Akropolis. Přinesl hosty, nové album i hity stále živé

15.12.2022 07:56 - Jiří V. Matýsek | foto: Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz

O tom, že je kapela Dunaj "legenda brněnské scény" a že je její deska "Za vodou", první album po více než čtvrtstoletí, jedním z nejvýraznějších letošních počinů, o tom už se toho napsalo spousta. Nyní formace v paláci Akropolis uzavřela sérii speciálních koncertů - křtů, které odehrála v rozšířené sestavě.

Live: Dunaj

místo: Palác Akropolis, Praha
datum: 13. prosince 2022
setlist: Tak malá, Prší, Wahoo, Barvy, Cassiniho dělení, Tak se neboj, Na jih, Za vodou, Vlny, Kapka, Je to jak, Okamžik, Chci, Na druhé straně, Potichu, Jako had, My dream, In The Flash, Jednou, Kobylky, Are You Human, Touch Me
Fotogalerie

Dunaj, Palác Akropolis, Praha, 14.12.2022
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Vrátit se po šestadvaceti letech, bez klíčového člena, který ve své době utvářel tvář skupiny, a ještě natočit výborné album, to se jen tak nepovede. U Dunaje a jeho desky "Za vodou" to vyšlo. Novou tvář kapele pomohla najít producentská dvojice Petr Ostrouchov a Aid Kid. Právě ti se na druhou polovinu večera připojili k jádru sestavy, a to společně s Bárou Zmekovou, která převzala vokální party Ivy Bittové.

Ta první půlka totiž patřila starému Dunaji. Koncept úterního vystoupení přímo vybízel ke srovnání obou podob formace. Základní elementy, tedy opakující se motivy, svébytná rytmika a hlavně jedinečná poetika textů zůstávají, přesto je vývoj zřejmý.

Dunaj s charismatickým excentrikem Jiřím Kolšovským byl divočejší a dodnes je v tehdejším materiálu znát větší syrovost. A to i přesto, že pěvecké otěže převzal Vladimír Václavek, který je vokalistou z poněkud jiného těsta. Z jeho projevu naopak vyzařují klid a jakási hypnotická naléhavost, šamanské kouzlo, které omotává posluchače básnickými texty, jež otevírají nové světy.

Dunaj, Palác Akropolis, Praha, 14.12.2022
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
A to jsou věci, které dostaly prostor na čerstvém albu "Za vodou". To v Akropoli zaznělo celé, všech deset skladeb, navíc ve zvukově rozšířené sestavě. Sound tak byl rázem o něco plnější, barevnější. Svůj prostor měly i elektronické hračky, které dokreslovaly atmosféru a o které se staral poněkud ve stínech na kraji pódia utopený Ondřej Mikula alias Aid Kid. Škoda jen, že se místy i trochu ztrácel v mixu, jinak v tomto ohledu nelze koncertu vytknout téměř nic.

Křtu vinylu "Za vodou" se ujala Monika Načeva, která ve svém proslovu vypíchla důležitost Dunaje pro zvuk spousty skupin devadesátých let - a skromné hudebníky tím příjemně vykolejila. A pak už se zase hrálo, na přídavek "Are You Human" a "Touch Me" se znovu vrátila trojice hostů. Potlesk byl dlouhý, téměř nekonečný, zasloužený.

Těmto pánům se podařil návrat, který nemá letos, alespoň v českých luzích a hájích, konkurenci. Křty se kromě Prahy konaly ještě v Brně a Ústí nad Labem a byly důležitým - trojitým - podtržením celého, pro kapelu nesmírně důležitého podzimu. Ta tak směle vykročila do nové éry.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY