Po dvou covidových ročnících se značně osekaným počtem účastníků slavnostního ceremoniálu se letos Ceny Anděl vracejí v plné parádě. Vítězové budou oznámeni ve středu večer v pražském Veletržním paláci. Jména hlavních kandidátů na triumf ale napříč hudební branží rezonují už mnoho měsíců.
Ceny Anděl letos přišly s několika novinkami. Tou první a zřejmě nejviditelnější bylo tříkolové hlasování - veřejnost se nejprve v únoru v každé ze čtrnácti kategorií dozvěděla hned sedmičku jmen, na kterou chtěli akademici upozornit. Z tohoto předvýběru pak hledali užší finálovou trojici.
© Zbyněk Surovec "Tři kola hlasování jsme se rozhodli zavést kvůli stále vzrůstajícímu množství vznikajících nahrávek. Předvýběr vzešlý z prvního kola má zajistit lepší orientaci pro akademiky a také upozornit na více umělců," vysvětlil změnu předseda rady České hudební akademie Honza Vedral.
Díky tomuto kroku se v širším seznamu zejména hlavních kategorií skutečně objevilo několik interpretů, na které jsme v Andělech dosud nebyli až tolik zvyklí. Například rapper
Viktor Sheen, podle týdenních statistik IFPI dlouhodobě nejstreamovanější domácí umělec současnosti, dostal hned čtyři příležitosti, což ho v tu dobu mohlo v očích některých pasovat na jednoho z horkých aspirantů na zisk některé sošky.
Zrádnost nového systému se však ukázala o dva týdny později se zveřejněním užších nominací, kde najednou Sheen úplně chyběl. Podobně dopadla skupina
Jelen se svou třetí řadovkou "Věci & a sny" - přednominovaná byla hned třikrát, počet výsledných želízek v ohni ale zůstal na nule.
© Ceny Anděl Další změnu přinesl zredukovaný orientační seznam pro první kolo výběru potenciální skladby roku. Zatímco v minulosti čítal často stovky písní, nyní se smrsknul na necelé čtyři desítky songů, přísně vybraných podle striktních kritérií, jako jsou hranost v rádiích a popularita na streamovacích platformách. Dlouhý výčet skladeb z minulých let podle rady České hudební akademie
"trpěl neúplností a špatnou přehledností".
Právě tento krok budil značné rozpaky - jako by tou nejlepší písní podle subjektivní volby Akademie nutně musela být některá z objektivně nejúspěšnějších. Nadále sice hlasujícím zůstala možnost vlastního tipu, ten je však obvykle v konkurenci předloženého seznamu obtížně prosaditelný. Kvůli riziku
propadnutého hlasu je zkrátka pro většinu porotců jistější vsadit na některou z nabízených variant.
Navzdory těmto novinkám výsledné nominační trojice nenabídly žádná větší překvapení. Uspěli ti, o nichž se už v průběhu minulého roku i v jeho závěru při bilancování mluvilo a psalo nejvíce. A je to tak v pořádku - vždyť zisk ceny by neměl záviset na tom, jak jsou zrovna nastavena kritéria hlasování, ale především na kvalitách oceňovaného díla.
© EwoluZone s.r.o. Tak by tomu bylo v ideálním, stoprocentně spravedlivém, světě. V něm však nežijeme, a tak je třeba si přiznat, že v Česku se do udělování mainstreamových cen promítají hned tři zásadní faktory. Subjektivní zdařilost nahrávek, u nás většinou udávaná recenzemi a převažujícím názorem ve velmi úzké hudební bublině, k nim samozřejmě patří.
Druhým, často ještě důležitějším faktorem, je však mediální zásah - ani sebevýjimečnější počin se většinou nedočká ocenění, pokud nemá dostatečnou publicitu. Tím spíš, když se letos počet akademiků vyšplhal až k číslu 370, což už znamená poměrně rozmanitou sortu porotců s různými preferencemi a vkusem. Silný mediální příběh je pojítkem, které zvyšuje šance.
Třetí faktor je tak trochu podprahový, přesto si jeho existenci připusťme: jde o prostou skutečnost, zda mají daného umělce lidé z hudebního oboru rádi. Právě tady hledejme vysvětlení toho, proč se někteří interpreti dostanou do nominací prakticky s čímkoliv, co natočí, zatímco jiným k tomu nestačí ani vyprodané haly a stadiony. Hlasují zkrátka pořád živé bytosti, ne stroje.
Favorité letošního ročníku splňují všechny tři zmíněné předpoklady.
© Vladimír Mišík Začněme třikrát nominovaným
Vladimírem Mišíkem, jehož album "Noční obraz" lze označit za nečekaný dárek fanouškům pětasedmdesáiletého hudebníka. Když v roce 2019 přišel po devíti letech od poslední řadovky s
Etc... s novou studiovkou "Jednou tě potkám", nahranou s producentem Petrem Ostrouchovem a jeho skupinou
Blue Shadows, šlo o nespornou hudební událost roku. Tehdy získal Mišík Andělů hned šest. Zdálo se, že jde o jeho loučení - zpěvák navíc loni kvůli horšícímu se zdraví definitivně ukončil koncertní činnost.
Navazující řadovka, nahraná v totožném složení, proto překvapila hned dvakrát. Jednak tím, že vůbec vyšla, a také tím, jak výborná je. Málokdo očekával, že by se zmíněné mimořádně uvěřitelné a příjemně civilní předchůdkyni mohla přiblížit, či ji snad dokonce v některých ohledech překonat. Stalo se. Podle čerstvě zveřejněných statistik IFPI to navíc byla
nejprodávanější deska roku 2021 v České republice.
Ewa Farna má dokonce čtyři želízka v ohni. Deska "Umami" ji představuje v novém světle, jako stále mladou, již však dospělou a zcela soběstačnou popovou zpěvačku s rozhledem i názorem. Singl "Tělo" se dostal do médií prakticky jakéhokoliv typu, silnou odezvou na sociálních sítích počínaje, rozhovory na téma lásky ke své fyzické stránce konče.
Poslední dva ročníky byla s Anděly spojená jako jejich moderátorka, nyní se vrací jako žhavá adeptka na vítězství. A možná nejen jedno. V listopadu zabodovala v anketě popularity Český slavík a teď může svou jistou pozici na hudebním trhu stvrdit i vavřínem v cenách akademie.
A pak je tady
David Stypka s albem "Dýchej". Albem, jehož příběh zasáhl nejen zpěvákovy skalní fanoušky, ale i širokou veřejnost. Nahrával ho v době, kdy se pral s vážnou nemocí, které v lednu roku 2021 podlehl.
© SinglTon Navzdory tomu výsledných jedenáct písniček, dokončených jeho kapelou
Bandjeez a producentem Martinem Ledvinou, překypuje nadějí, životní moudrostí a smířením. A třeba skladba "O lítání", přestože z nějakého nepochopitelného důvodu dosud nebyla vydaná jako singl, se již nyní zařadila po bok Stypkových trvalek "Kříž" či "Jericho".
V kontextu výše uvedeného by nejspíš způsobilo údiv, kdyby akademie přiřkla cenu pro album roku někomu jinému než právě Stypkovi, který má celkem tři nominační šance. S Farnou, s níž ho pojil nejen hit "Dobré ráno, milá", ale i osobní přátelství, oba reprezentují rodný Moravskoslezský kraj, což lze vnímat jako další symboliku. Oba už tento týden navíc zabodovali na regionálních kulturních Cenách Jantar.
A pokud by navíc v kategorii skupin vyhráli
Mirai, jejichž album "Maneki Neko" se sice nemůže pyšnit nadšeným přijetím kritiky, ale zato mělo z děl nominovaných souborů jednoznačně největší komerční dopad, mohl by se tento kraj dočkat naprostého andělského triumfu.
Nutno dodat, že triumfu zaslouženého - v současnosti totiž platí za nejplodnější líheň hudebních talentů u nás.