Někteří skeptici tvrdí, že cédéčka nemají budoucnost a je jen otázka času, kdy se přestanou vyrábět. Pro sběratele kompaktních disků však přišla povzbudivá zpráva ze Spojených států. Analytici Billboardu totiž spočítali, že jejich prodej v roce 2021 překvapivě vzrostl - vůbec poprvé za posledních sedmnáct let.
Celkem si v uplynulých dvanácti měsících posluchači v USA rozebrali 40,59 milionu kusů tohoto typu nosiče, o 1,1 % víc než v roce 2020. Za tímto výsledkem stojí hlavně mimořádný zájem o hudbu dvou žen -
Adele a
Taylor Swift.
Album "30" prvně jmenované britské divy prodejnímu žebříčku roku 2021 suverénně kraluje. Za pouhých šest týdnů od jeho vydání, které připadlo na 19. listopadu, zmizelo z pultů prodejen 898 tisíc CD artefaktů.
Zpěvaččina americká kolegyně se sice takové cifře s jedním konkrétním titulem ani zdaleka nepřiblížila, zájem o její tvorbu se však rozprostřel do několika alb. Druhé a třetí místo obsadily její znovu nahrané studiovky "Fearless" (263 tisíc) a "Red" (237 tisíc), obě s podtitulem "Taylor's Version". Do top desítky se navíc probojovala i její zatím poslední řadovka "evermore" (213 tisíc), která vyšla v prosinci 2020.
Mezi deseti nejžádanějšími umělci pochopitelně nechyběly ani popové hvězdy současné mládeže, jimiž jsou
BTS (210 tisíc pro "Map Of The Soul") nebo
Olivia Rodrigo - CD s jejím debutem "Sour" má doma 195 tisíc Američanů.
A vinyly? Těch se v předvánočním týdnu prodalo 2,11 milionu, což znamená největší sedmidenní součet od roku 1991. Také v tomto případě celoroční statistice kraluje Adele.
Hudební fanoušci si zřejmě začínají znovu uvědomovat, že digitální poslech je sice praktický a pohodlný, ale má i své limity. Ten slastný pocit, kdy si na svou oblíbenou desku můžete sáhnout, zkrátka nenahradí.