Beata Hlavenková - Žijutě

Beata Hlavenková na albu "Žijutě" dýchá za život

Vydáno: 01.11.2021 00:00 v sekci Recenze - Dan Hájek | foto: Anežka Horová

"Žijutě" je v mnoha aspektech žánrově mnohem otevřenější nahrávkou, než na jaké jsme doposud u Beaty Hlavenkové byli navyknutí. Více pracuje se zvukovým designem a do popředí se dostala převážná většina autorských textů. Výsledek je krásným, komorním pohledem na svět okolo nás, a to v radosti i melancholii.

9/10

Beata Hlavenková - Žijutě

Vydáno: 29.10.2021
Celkový čas: 43:29

Skladby: Oka mih, Když padá sníh, Běžím, Komíhání, Pořád je to tak, Věta, Zahrada, 425 - Dobrý den, noci, Bosá, Sovám, Píšu ti

Vydavatel: Minority Records

Projekty Eternal Seekers a Baromantika (oba s Lenkou Dusilovou) v podstatě odrážejí žánrové cesty, kterými si Beata Hlavenková prošla a na kterých nabrala zkušenosti nejen s improvizací. Důležitým milníkem se pak stalo její minulé album "Sně", na němž se prvně představila jako sólová zpěvačka a nastínila, kam by se její následné kroky mohly vydat. Vsuvkou před letošní nahrávkou "Žijutě" se stala práce na soundtracku k filmu "Zátopek". První skladba z nové řadovky "Pořád je to tak" posléze poodhalila, jaká překvapení na desce můžeme očekávat.

Základem se stal zvukový design, na kterém Beata primárně spolupracovala s Patrickem Karpentskim, ve zmíněném pilotním singlu pak s Lukášem Duchovičem. Změna přístupu napomohla tomu, že pokud "Sně" v tomto ohledu hovořily jen v náznacích, na "Žijutě" je příklon k jiným žánrům mnohem patrnější. Zároveň se nedá tvrdit, že by novinka byla ryze popovou deskou, která opouští jazzové podhoubí. To bylo vždy základem tvůrčího universa Hlavenkové a zůstává jím nadále, jen na první poslech jsou písně mnohem přístupnější, byť je nelze jednoznačně stylově zaškatulkovat. Tato multižánrovost hlavní aktérce sluší, podporují ji navíc komorní texty. To vše dohromady vytváří pestrou krajinomalbu nálad a emocí.

Tmelicím elementem hudby je (jako vždy) nepřehlédnutelná hra na trubku Oskara Töröka. Vplouvá do melodií jako precizně zamířená střela, jež kompozici ozvláštní a projasní svou hravostí a důmyslností. Přibylo využití klávesových instrumentů či programmingu, a ačkoliv je "Žijutě" z většiny spíše poslechové dílo, nabízí i nějaké ty hybné prvky. Třeba rozechvěle roztančená "Bosá" (zpívaná ve slovenštině) se pohybuje v decentních odstínech latinských vlivů, snová "Zahrada" je zase vystavěná na výraznější kytarové hře a bubenickém umu Tomáše Neuwertha. Protipólem je krásný, částečně a cappella kus "Pořád je to tak", v němž se i lidský hlas stává nástrojem, jenž je prohnán efekty a stává se stavební jednotkou melodických ornamentů.

Na albu je i několik hostů. Thom Artway zpívá v "Pořád je to tak" i v následné "Větě", která se věnuje tématu současné komunikační (nejen té na sociálních sítích) a vztahové reality. Houslistka Gabriela Vermelho svým partem rozplétá naléhavost "Komíhání". Vojta Nýdl s basklarinetem a vokálem ozvláštnil jedinou zhudebnělou báseň "425 - Dobrý den, noci". Její autorkou je Emily Dickinson, v jejímž rodišti (Amherst ve státě Massachusetts) Beata nějakou dobu žila během svého pobytu v USA.

Ve většině případů jsou tedy texty nové, autorské, mnohdy psané Hlavenkové přímo na tělo. "Bosá" a hned úvodní preludium "Oka mih" pocházejí od Martina Vedeje, jehož verše se objevily již na předchozí řadovce ("Plávala"). Druhý zmíněný kus je pohledem na prožitý časový úsek a symbolickým pojítkem k dalším textům. Nutno říct, že tato lyrika skladbám sluší.

"Když padá sníh" je o pozdním podzimu, první sněhové vločky dává do souvislosti s průběhem lidského života. "Běžím" by klidně mohlo být ohlédnutím za "Zátopkem", všímá si toho, že všichni někam zbytečně spěcháme, a možná tak zbytečně přehlížíme potřebné skutečnosti a okamžiky. O "Komíhání" již řeč byla, ta funguje jako brána k již několikrát zmíněné "Pořád je to tak", ale primárně k závěrečné části kolekce.

Tu tvoří dvojice songů, které jdou až na dřeň lidských emocí. "Sovám" je lehce uhrančivý téměř šanson s až démonským recitativem Oty Klempíře, který ctí pomalé tempo písně a vyžívá se v její gradaci. "Píšu ti" je dojemné rozloučení s Davidem Stypkou. Skladba vznikla již dříve a byla původně zamýšlena do snímku "Dukla 61". Její poselství nabralo mnohem intenzivnější odkaz po zpěvákově náhlém odchodu. Je to velmi smutná rozlučka s nejbližšími, která bere dech.

Je radost sledovat, kam se Beata Hlavenková ve své tvorbě posouvá. Jak s lehkostí nahlíží nejenom na hudební svět, vstřebává nové poznatky, zkušenosti, které posléze zapracovává s pečlivostí zacílenou na zvukový detail. "Žijutě" je nejpřístupnějším počinem z její diskografie, zároveň si přesto uchovává charakteristickou multižánrovost, kterou posluchač musí postupně nasát a nechat prožít. Nechte se lapit.

P. S.: Autorka své nejnovější dílo pokřtí nakonec až ve středu 2. února 2022 v pražském Divadle Archa za doprovodu své Kapely Snů a dalších hostů.

  • Tohle je naprostý odpad !!! (pravý Karel, 01.11.2021 07:05) Reagovat

    Je neskutečné co všechno se považuje za kvalitní hudbu a přitom to nestojí ani za zlámanou grešli. Vždyť ta ženská neumí vůbec vydat kloudný tón a její písně se táhnou jako týden před výplatou (v mém případě před důchodem). Pokud bych měl citovat klasika, tak bych musel říct, že se mi chce zvracet !!!

    • Re: Tohle je naprostý odpad !!! (Radek, 01.11.2021 09:27) Reagovat

      Chhápu, je těžké si přiznat, že váš hudební rozhled končí na konci vašeho nosu.

      • Re: Tohle je naprostý odpad !!! (David, 01.11.2021 12:16) Reagovat

        Myslím si, že pravý Karel je na vnímání hudby totálně levý... a hluchý. Naštěstí se v poslední době zřekl vulgárních výrazů.

        • Re: Tohle je naprostý odpad !!! (Radek, 01.11.2021 12:47) Reagovat

          Netuším vůbec o koho jde – ale velmi mě to pobavilo – recenze byla uveřejněna o půlnoci – on to pak jistě pečlivě 7 hodin poslouchal, aby 7.05 hod. vypustil ten "fundovaný" názor :-) Skutečnost byla ale nejspíš taková, že si to v 7.00 hod. pustil/proskipoval, zjistil, že recenzent chválí něco, co se ani trošku nepodobá jeho oblíbené kapele z druhé půlky minulého století a tak to ohejtoval – smutné.

          • Re: (Karel, 01.11.2021 18:38) Reagovat

            Případ jednoho Karla.
            Před cca dvěma lety jsem začal psát komentáře na Musicserver. A protože se jmenuji křestním jménem Karel, zvolil jsem si i stejný nick, tedy Karel. Říkal jsem si, proč ne. Vždyť o nic nejde. Upřímně, jsem velmi rád že jsem nezvolil jako nick celé mé jméno, i když jsem o tom také uvažoval. Co mě trošku odradilo bylo to, že nick nejde nijak registrovat, ale což, říkal jsem si. Vždyť jde jen o hudbu. Ale jak čas letěl, začaly se vyskytovat příspěvky, které byly opravdu ze stránky věcné či ze strany hudebního vkusu pisatele příšerné. Přemýšlel jsem co s tím, a došel jsem k názoru, že takovým jedincům nemá smysl psát nějaké sáhodlouhé vysvětlení, protože na ně stejně reagují agresivně a posměšně, ale je třeba jim sdělit smutnou pravdu pregnantně a jednoduše, aby i oni pochopili. Tak jsem občas zvolil jednoduchý komentář typu "jsi naprostý debil" a podobně. Myslím, že to celkem fungovalo, než se objevil sám velký Editor, pan David Věžník, pověřený zřejmě panem šéfredaktorem či majitelem serveru a začal moje komentář důsledně mazat. Pokoušel jsem se mu to vysvětlit, jak to myslím, proč to tak píšu ale nechápal a nedbal a mazal dál. Dokonce začal vyhrožovat, že komentáře zcela zruší. No budiž, jistě to je v jeho pravomoci. Je pravda, že majitel WEBu si může nastavit svoje pravidla, případně v je nastavit v zastoupení panem Editorem. Smířil jsem se tedy s tím, že budu mazán, nic jiného mi nezbývalo. Co ovšem následovalo by mě na hudebním serveru nikdy nenapadlo. Kdosi začal důsledně zneužívat můj nick "Karel" a plodit obsahově příšerné příspěvky, které měly jediný cíl, zcela mě zesměšnit. Stěžoval jsem si tedy panu Editorovi ale ten mě odbyl s tím, že takových nicků tu může být klidně vícero a že hlavní je, že ten falešný pisatel nepíše vulgárně. Když jsem se tomuto naprosto amorálnímu přístupu podivil, odbylo se to bez jakékoliv reakce. Zvolil jsem tedy jiný nick, "right Charles". Netrvalo ani 24 hodin a i tento nick byl zneužit stejným způsobem, jako ten původní. A pan editor, přes moji žádost o mazání takových příspěvků opět nevyhověl a naopak zpochybnil moje tvrzení, že tyto příspěvky mají jediný cíl, zesměšnit mě. Reagoval jsem tedy tak, že jsem naprosto přestal psát jakékoliv komentáře. To se dá snadno panem Editorem ověřit, protože já píšu jen z jediné IP adresy. To bylo cca před 4 týdny. Přesto je na serveru stále záplava komentářů s nicky Karel, pravý Karel, right Charles, původní Karel, Karolko, a možná ještě dalšími, které mě trvale zesměšňují. Tohle je po 4 týdnech můj první, a také poslední komentář. Nevím jestli je za tím jeden či více lidí, nevím, jestli to nezařídil pan Editor aby se mě zbavil, v každém případě cíle bylo dosaženo, definitivně tu končím. A vám, falešní Karlové vzkazuji jediné, jste amorální hnus a pamatujte, že na každou svini se vaří voda.
            Váš Karel


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Till Lindemann, O2 arena, Praha, 18.12.2025
Naživo: Till Lindemann nahradil v Praze šok mírnou rutinou Till Lindemann se vrátil do Prahy s vizuálně extrémní, ale téměř totožnou show jako minule, možná i proto byla O2 arena jen částečně zaplněná. Zatímco nováčky ohromily explicitní projekce a dekadentní cirkus, zkušenější... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 16:00 v sekci Naživo
Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce
Rozhovory: Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce Písničkář Pavel Čadek patří do podobné krevní skupiny jako kolegové Pokáč či Michal Horák. Zkraje října vydal povedené čtvrté album "Cellem vpřed!", kterým se náladou odklonil od předchozího melancholického "Stepního vlka".... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Tame Impala - Deadbeat 7/10
Recenze: Tame Impala se na "Deadbeat" v pravidelném tepotu taneční elektroniky poněkud vytrácejí Kevin Parker se znovu pouští za hranice toho, co si pod zvukem Tame Impala běžně představujeme. Projekt, kdysi ukotvený v neo-psychedelii, postupně nasákl r'n'b, popem i elektronikou, aniž by přišel o svou barevnost a typické kouřmo.... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 13:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád - 50. týden 2025
David Guetta, Teddy Swims a Tones And I si společně podmanili český éter Týden před Vánocemi zatím českým žebříčkům kralují jiné hity než ty sváteční. Do čela rádiového přehledu se dostali David Guetta, Teddy Swims a Tones And I zásluhou "Gone Gone Gone", na prvním místě pořadí digitálních... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 09:00 v sekci Novinky | České hitparády
Vánoce v O2 areně, O2 arena, Praha, 16.12.2025
Naživo: Ani slavná jména nenalákala. "Vánoce v O2 areně" přitáhly jen srdcaře Týden před Vánocemi se známé tváře popu spojily se symfonickým orchestrem a Kühnovým smíšeným sborem v pražské O2 areně. Účinkovali Tomáš Klus, Michal Horák, Jiří Korn, Václav Neckář, Martina Pártlová, Eva Burešová a... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 20:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Rozhovory: Bandjeez a Martin Ledvina - David Stypka svou hudbou ovlivnil několik generací (20.11.2025 13:00)
- Nové desky 44/2025 - od Rosalíe přes Portugal. The Man po Davida Stypku (12.11.2025 14:00)
- Video: Dělat, jako že je, je zase o něco snazší. "Už mě nesou" oživuje Davida Stypku a láká na celé album (31.10.2025 09:00)
- David Stypka se nečekaně vrátí. Jeho poslední deska s Bandjeez ponese název "Opatruj" (26.10.2025 15:25)
- Video: Vycházejí zapomenuté poklady Davida Stypky. Videoklip "Svítalo" uvádí album "Tula" nahrané před sedmnácti lety (18.09.2024 12:02)
- Naživo: Thom Artway pokřtil album "Trhám mraky", kmotrou byla Beata Hlavenková (15.03.2024 17:45)
- Festival Space X představí Davida Boultera z Tindersticks i nové projekty Davida Kollara s Arve Henriksenem či Beaty Hlavenkové s HRTL (11.09.2023 09:46)
- Recenze: Čím starší, tím drzejší. J.A.R. na albu "Jezus Kristus Neexistus?" bojují s přehnaně korektní dobou (19.06.2023 00:00)
- J.A.R. potvrdili novou desku. "Jezus Kristus Neexistus?" vyjde už v polovině června (18.05.2023 16:28)
- Video: "Nebreč". David Stypka vysílá v další dříve nezveřejněné skladbě naději všem, kteří jsou na cestě (21.03.2023 10:04)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Ewa Farna Lady Gaga Beyoncé Madonna Kryštof Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe