Makrorecenze "Happier Than Ever" Billie Eilish

Makrorecenze "Happier Than Ever" Billie Eilish

Vydáno: 08.09.2021 16:35 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: Universal Music

Už když před dvěma lety začala Billie Eilish vyprodávat haly pro desetitisíce lidí, přičemž měla sotva vydáno debutové album, zdála se jako poměrně možná i varianta, že tím její kariéra také skončí. Albová dvojka "Happier Than Ever" ale ukazuje, že její sláva neustupuje. Co na desku říká pětice našich redaktorů?

Billie Eilish - Happier Than Ever
© Universal Music
Billie Eilish si užívala statutu globální hudební hvězdy už při vydání debutového alba "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?", kterým dobyla nejen srdce teenagerů, ale také i mnohem starších hudebních fanoušků. Jeho následovník "Happier Than Ever" je vyspělejší, dospělejší a snad i více klasicky písničkovější než prvotina. Pavel Parikrupa v hlavní recenzi s hodnocením 8/10 nahrávku popsal takto: "Spousta pomalých písní na nahrávce ilustruje autorčino hudební dospívání. Billie se vydává do nových hudebních teritorií, jako jsou bossa nova nebo jazz, stejně je ale nejlepší v tom, jak dokáže do poklidné a až skoro nudné nálady vrazit znepokojivý zvuk nebo myšlenku."

Dalších pět redaktorů se s jeho hodnocením místy shoduje, místy ne, celkové hodnocení se zastavilo na 66 %, což, přiznejme si, je poněkud méně, než jsme čekali. A proč redaktoři hodnotili tak, jak hodnotili? Přečtěte si jejich minirecenze níže.



Jiří V. Matýsek - Billie Eilish nebude jen zázrakem jedné desky, "Happier Than Ever" to potvrzuje (8/10)
Vztah ke zpěvačce: Opatrný, neb spousta fenoménů zazáří a stejně tak rychle zhasne.

Obvykle jsem velmi podezřívavý k albům či novým interpretům, o kterých se mluví až příliš. I proto jsem si debut Billie Eilish "When We Fall Asleep, Where Do We Go?" s jistou zvědavostí poslechl, na několika místech spokojeně pokýval hlavou - hlavně proto, jak jinak zpěvačka zní a přitom se stále pohybuje v mantinelech moderního popu - a nahrávku odložil. Jestli jsem se k ní vrátil za celou dobu jednou, tak je to moc. S aktuálním albem "Happier Than Ever" se to má podobně, nicméně rozuzlení je poněkud jiné. I tady to byla spíše opatrná zvědavost - jenže za těch pár týdnů od vydání jsem ho slyšel už mnohokrát. Zpěvačka poskočila o míle kupředu a - je to nejspíše hlavně zásluha jejího bratra, enormně schopného skladatele a producenta Finnease - přináší desku, která výrazně rozšiřuje její výrazovou škálu. Stále je tu rozpoznatelný ležérní vokál, na pop nebývalá a hlavně prožitá (nikoliv tedy pouze nutné gesto) temnota. Eilish tak nyní koketuje s jazzem (docela bych byl zvědavý, jak by její přístup k věci fungoval ve spojení s klasickým jazzovým kombem), jinde zase rockově přitvrdí nebo nechává svůj zranitelný hlas plout nad temnými elektronickými plochami či akustickou kytarou. Na novince je jiná, těžko říct, jestli šťastnější, než kdy dříve, jak by mohl sugerovat titul alba. V každém případě se chce posouvat a bez pochyb i navzdory tomu, co by mohli chtít její náctiletí fanoušci. Billie Eilish míří dál a chce oslovit širší publikum. Nechce být jen hvězdičkou pro teenagery a dělá to velmi dobře.


Dan Hájek - Billie Eilish pod ochranným dohledem bratra Finnease roste (8/10)
Vztah ke zpěvačce: Po jejím debutu "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?" jsem si často říkal, zda vůbec na nějaké pokračování dojde.

Bylo tu přespříliš otazníků, zda ji rázně rozjetý zájem ze všech světových stran spíše nezničí, a neumlčí tak nadějný hlas současné mladé generace. Spousta náctiletých fanoušků se nechala vtáhnout do jejího univerza, a dala tak najevo, že mnohé děti jsou dnes vyzrálejší a dokáží se na mnoho věcí podívat dospěláckou optikou. Nemalou měrou však u ní funguje ochranná ruka bráchy Finnease. Druhé album "Happier Than Ever" tak možná stihlo vzniknout dříve a za svým předchůdcem nijak nezaostává, možná naopak. Je mnohem semknutější, ačkoliv v hudební rovině často i dost experimentální. Takový "Oxytocin" je vskutku trefným zvratem po skvěle propracované "my future". Na celé nahrávce často překvapují i nečekané žánrové úkroky a je zjevné, že Finneas hodně poslouchal i rané tracky z dílny Grimes nebo Crystal Castles, od nichž se po svém naučil využívat syntenzátorové a ruchové plochy. Ono celé "Happier Than Ever" je zvukově a aranžérsky propracované a všímat si každého detailu je ve sluchátkách fakt radost. Jsou zde patrné minimalistické postupy, které jsou však vyždímané na maximum. Pokud se v protipólu shlukne hned několik nápadů, nic tu nedře o sebe a není kontraproduktivní. Billie Eilish se taktéž posunula v textech a i v rámci blízké/vzdálené budoucnosti si určitě bude zachovávat punc jakési glosátorky současnosti jejího vnitřního já, kterému se oplatí naslouchat.


David Böhm - "Happier Than Ever" škodí až přílišná roztříštěnost (6/10)
Vztah ke zpěvačce: Debut mi k srdci nikdy nepřirostl, vždycky jsem ale oceňoval jeho jinakost. "Everything I Wanted" zbožňuji.

Jako by Billie Eilish u své albové dvojky nevěděla, co chce nahrát. A tak na "Happier Than Ever" prskla od všeho trochu. Zatímco někteří si budou rozmanitost vychvalovat, jiní si možná povzdechnou, jak moc se deska nedá uchopit. A jak okolo poloviny stopáže šíleně nudí. Možná si zpěvačka jenom chtěla vyzkoušet nové polohy a zjistit, co jí vyhovuje, odpadové záležitosti jako "Lost Cause" ale naznačují, že do výsledné podoby trochu kecalo vydavatelství lačnící po další "Bad Guy". Billie se před vydáním nacházela v nezáviděníhodné pozici - kdyby natočila druhé "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?", nemluvilo by se o vlastním rukopisu, ale nejspíš o snaze vyrýžovat z aktuálního minimalistického trendu co nejvíce. Debutový megaúspěch, tíha sošek Grammy a teenageři, kteří teď klečí u nohou Olivii Rodrigo, to vše vykrystalizovalo do nové nahrávky, ze které vyčnívají silné kousky jako crashbandicootovský "Oxytocin" nebo titulní smršť v závěru, která ale jako celek nemá moc co nabídnout. Pokud ovšem interpretce pomůže se do příště rozhodnout, kde se hudebně cítí dobře, může jít o šikovný můstek k dalšímu albu.


Jan Trávníček - Billie Eilish už zase dává oči v sloup. A my s ní (6/10)
Vztah ke zpěvačce: Neutrální.

První album Billie Eilish nebylo v mých očích žádná hitparáda, byť jeho komerční úspěch byl samozřejmě gigantický. Zpověď utrápené generace, která je vychovávána v tom, že štěstí se měří počtem sledujících na Instagramu, zelené vlasy, písničky nahrané v pokojíčku s bráchou, věčně nepřítomný pohled a šeptání místo zpěvu. Sedla si z toho na zadek i dcerka Davida Grohla a s ní milióny lidí po celém světě. Nejzajímavější skladby ale byly v mých očích jen dvě - "Bad Guy" a "Who Should See Me In A Crown". Pár dalších bylo zábavných na koncertě v Praze i v Německu, ale upřímně říkám, že od nich jsem necítil potřebu si Billie znovu pustit. A novinka? Skoro jsem u ní usnul. Všechno je sice načančanější, včetně zpěvačky samotné, ale zároveň i tak nějak bez chuti a zápachu. Produkce nechá splývat jednu píseň s druhou a dít se něco začíná až v druhé půlce stopáže. Ta je o třídu lepší ve všech směrech, ale jako by dvacetiletá držitelka hromady cen slepila dohromady dvě EPčka. Na jednom jede na autopilota, na tom druhém se snaží postavit se na vlastní nohy. Nesoudržná kombinace. I po druhé desce tak zůstává můj vztah k její hudbě neutrální. Na koncert bych zašel i do třetice, jen se obávám, že se tam místo poskakování bude tentokrát procházet v dlouhých šatech a tvářit se vznešeně jako Lana Del Rey. Co už. Ten tlak, který na ni celý průmysl i fanoušci kladou, jí ale nezávidím. A tak jí hlavně přeju, ať ho ustojí.


Tomáš Navrátil - Niterná zpověď dospělé puberťačky (5/10)
Vztah ke zpěvačce: Po zhlédnutí dvou a půl hodinového dokumentu - respekt k jejímu zjevnému talentu, ale více mi do duše nepromluvila.

Billie Eilish se tak trochu neplánovaně a nedobrovolně stala mluvčí ztrápené mladé generace, která i přes neomezené možnosti neví, kudy kam. Její prvotina "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?" je manifestačním uragánem, který vám doma snadno rozvibruje všechny okenní tabule. A zatímco se všichni svým skákáním a dupáním snažili probourat k sousedům o patro níž, ona sama musela během dvou let dospět a přijmout tíhu zodpovědnosti, kterou na ni celý svět uvalil. Proto snad nebylo možné očekávat, že se novinkové album vydá stejnou cestou. Billie svoji hudbu skládá a nahrává se svým bratrem doma v pokojíčku, v "Happier Than Ever" už nás rovnou zve pod peřinu své postele, kde zastřeným hlasem šeptá o vztazích. Nejsou to ale jen povzdechy, že kluci jsou idioti, ale jde i o vztahy k fanouškům, hyenám z nahrávacích společností a všem haterům, kteří její slávu, divnou hudbu a vzhled zkrátka nedokáží rozdýchat. A já osobně bohužel (nebo bohudík) nepatřím ani do jedné z těchto kategorií, kterým je deska určená. I přes několikero poslechů se dají pochválit zajímavé produkční procesy bratra Finnease, ale Billieino šeptání, kterému nejde z 80 % rozumět, se po hodině vykrystalizuje v lehce depresivní nudu. Naštěstí vše zachraňuje v závěru skvělou "Therefore I Am" a titulní dvojsečnou "Happier Than Ever". Nová deska je tajemnou zahradou, která po osekání všech trnů a šlahounů rozkvete do nebývalé krásy, můj meč je však tupý a dál se neprosekám. Ale to už je jen moje smůla.

  • K novému albu (Fanoušek hudby, 08.09.2021 19:06) Reagovat

    Musím tedy souhlasit s recenzentem panem Navrátilem. Mně taky do duše tato zpěvačka tedy nepromluvila. Trochu mi její styl přijde jako póza, moc jí to nevěřím a to by nemělo u zpěváků být. Název desky pojednává o tom být šťastnější, ale mě její nová deska bohužel šťastnějším člověkem nedělá, ba naopak. Už první album bylo sice jiné a něco nového, ale rovněž mi taková hudba nepřirostla k srdci. Bojuju s depresemi a nová deska mě uvrhla snad ještě do větších depresivních nálad. Neříkám, může se to jevit jako něco kvalitního, má osobitý projev, ale pro mě hrozně depresivní, nudná a unylá deska. Upřímně vůbec nerozumím tomu humbuku kolem ní. Jako kdyby snad zfanatizovala davy. A ten zpěv, fakt tohle jestli je zpěv, tak teda to je smutný. Je pomalu a bohužel vidět, že doba nejlepší hudby už je prostě dávno pryč a nová alba dnešních interpretů mě zatím moc bohužel nepřesvědčují.

  • Nezbývá než zaplakat ... (Karel, 08.09.2021 22:14) Reagovat

    nad zoufalou úrovní recenzentů Musicserveru. Pánové, když něčemu nerozumíte, tak o tom proboha nepište. Protože když píšete, odhalujete se jako spolek zoufalců a neumětelů, co absolutně není schopný pochopit moderní hudbu. Tvorba Billie je mimořádná, na tom vaše bláboly nic nezmění, a to říkám jako člověk, pro kterého pop není zrovna blízký žánr. Ale na rozdíl od vás se přes to umím přenést a ocenit mimořádné kvality. Takže pane Davide Böhme, Jane Trávníčku a především Tomáši Navrátile, o hudbě už prosím nikdy nepište. Děkuji.

    • Re: Nezbývá než zaplakat ... (Kundalini, 08.09.2021 23:29) Reagovat

      Musím souhlasit s většinou redaktorů. Nesrozumitelné šeptání s unylou nudnou hudbou není kvalitní hudba. Kvalitní hudba má svoje parametry už skoro 100let napříč žánry a je jedno jestli je interpretovi 16 nebo 80let. Bohužel poslední dekády hudby na několikaletý poslech ubývá.

      • Re: Nezbývá než zaplakat ... (Karel, 09.09.2021 00:06) Reagovat

        Nomen omen ....

      • ... (Veronika, 09.09.2021 00:30) Reagovat

        Neni důvod existence umění právě překračování "parametrů"? Trochu mi tu chybí vyjádření k textům. To to komentujou čistě chlapy ve středním věku plus? :)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Dream of the Sun - What God Had Taken Once, He Can Always Take Twice 7/10
Recenze: Dream of the Sun zatím ohledávají terén, s "What God Had Taken Once, He Can Always Take Twice" ale debutují slibně Prvotina "What God Had Taken Once, He Can Always Take Twice" představuje pražské Dream of the Sun v okamžiku prvního velkého kroku. Cestu si k němu vybudovali pečlivě a očekávání nastavili poměrně vysoko. Jak to celé dopadlo a proč... čtěte zde
Vydáno: 28.12.2025 08:00 v sekci Recenze
Death In Rome - Angel (Karel Kryl - Cover) 7/10
Video: "Anděl" Karla Kryla v angličtině? Poslechněte si coververzi od německých Death In Rome Death In Rome je německý hudební projekt, který si na neofolkové a alternativní scéně získal pozornost svou jedinečnou estetikou a přístupem k hudbě. Namísto vlastních skladeb se kapela zaměřuje na reinterpretace známých popových... čtěte zde
Vydáno: 27.12.2025 16:00 v sekci Audio / Video | Video
Krojeny - Zlatá 8/10
Video: Písnička o břidlici, video o naději. Petr Uvira představuje projekt Krojeny skladbou "Zlatá". Pusťte si ji v premiéře Kytaristu Petra Uviru jste mohli zahlédnout v doprovodné kapele Marie Puttnerové, v řadách prakticky spících Ladě i v afrojazzových Heimat. Nyní zkušený muzikant a producent míří do sólových vod a stojí na začátku cesty se svým... čtěte zde
Vydáno: 27.12.2025 10:00 v sekci Audio / Video | Video
Tomáš Hrubý - Robert Křesťan: Psát texty mě bolí 9/10
Hudba v tisku: Nebývalý ponor do duše Roberta Křesťana. Knižní rozhovor "Psát texty mě bolí" se stal i hudebníkovou poctou Robert Křesťan patří na domácí scéně k nepřehlédnutelným osobnostem. Textař, muzikant, překladatel, lídr nezařaditelné formace Druhá tráva - a taky člověk v mnoha ohledech uzavřený a tajemný. Do jeho života se... čtěte zde
Vydáno: 26.12.2025 12:00 v sekci Recenze | Hudba v tisku
Lady Gaga in Harlequin Live: One Night Only
Video: Vánoční dárek od Lady Gaga: podívejte se zdarma na koncert "Harlequin Live: One Night Only" Lady Gaga bude nejspíš na rok 2025 vzpomínat jako na jeden z těch kariérně nejvydařenějších. Úspěch alba "Mayhem", zahrnujícího velké hity "Die With A Smile" a "Abracadabra", předčil očekávání a na doprovodné turné, se kterým... čtěte zde
Vydáno: 25.12.2025 17:00 v sekci Audio / Video | Video
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Písně našich srdcí: Vánoce, svátky a tak vůbec (24.12.2025 08:00)
- Billie Eilish natočila v režii Jamese Camerona koncertní film ve 3D (26.11.2025 17:02)
- Naživo: Enter Shikari proměnili Roxy v elektrický chaos v rytmu britské přesnosti (30.10.2025 18:30)
- Naživo: Vitální Iggy Pop, dynamičtí Justice, vyhořelý stánek. Colours Of Ostrava se přehouply do druhého dne (18.07.2025 15:18)
- Fotogalerie: Druhý den Colours prozářili Finneas i řada domácích interpretů (18.07.2025 11:55)
- Naživo: Billie Eilish se zlepšuje. Pražským koncertem jako by žádala zkušenější kolegyně, ať ji vezmou do party (02.06.2025 11:30)
- Audio: Lana Del Rey dojme emotivní country baladou "Henry, come on" snad každého (18.04.2025 12:25)
- Na Colours of Ostrava přijede Finneas, bratr a spolupracovník Billie Eilish (03.02.2025 07:05)
- Video: Green Day s Billie Eilish, reunion Nirvany či No Doubt? Koukněte se na FireAid LA Benefit koncert (02.02.2025 14:53)
- Nejvíc nej: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2024 podle musicserveru (10-1) (25.01.2025 10:20)

ALBUM TÝDNE 51/2025

Story
Takzvaná duša

Svět je plný příběhů. Jeden takový nenápadně píše i Marian Zima se svým projektem Story. Na druhou desku "Takzvaná duše" muzikant opět přizval ke spolupráci známá jména česko-slovenské scény a nabídl jim silný autorský materiál. Jak se mu tentokrát vedlo v týmu s Prokopem, Lipou nebo Chodúrem?

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Beyoncé Madonna Ewa Farna Lady Gaga Kryštof Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe