Upřímně jsem měla vysoká očekávání ohledn... (Moon, 05.03.2021 19:57) Reagovat
Upřímně jsem měla vysoká očekávání ohledně umístění BTS. To, že se s Taylor budou prát o první místo bylo naprosto jasné. To, že ale Swift topli, to byl teda pro mě docela šok. Taylor Swift za sebou měla luxusní rok. Díky za článek.
Re: Upřímně jsem měla vysoká očekávání ohledn... (Starlight, 07.03.2021 13:53) Reagovat
Čísla IFPI zpravidla zveřejňuje až ve výročích zprávách v květnu, ale BTS zřejmě vyhráli s obrovským náskokem. Stačí se podívat na plné znění oznámení od IFPI: httpswww.ifpi.org/bts-announced-as-the-winners-of-2020s-ifpi-global-recording-artist-of-the-year-award/ .
V roce 2020 BTS vydali 2 (3) alba: v únoru „MAP OF THE SOUL : 7“, v červenci jeho japonskou verzi „MAP OF THE SOUL : 7 ~ THE JOURNEY“ a v listopadu „BE (Deluxe Edition)“. Na hrubá prodejů čísla se stačí podívat na wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/BTS_albums_discography . Vítězství by měly v podstatě jisté jen díky prodejům v domácí Jižní Koreji. Jen výše uvedených alb se prodalo cca 7-8 mil na domácím trhu, který má velikost cca 30-35 mil alb v roce 2020. K tomu ještě jejich starší kousky. Korejci v podstatě nedělali nic jiného, než že kupovali BTS. Přitom jihokorejská populace má 50+ mil lidí vs. 127 mil v Japonsku vs. 320 mil v USA.
V kombinaci s ostatními velkými asijskými trhy Japonskem a Čínou jsou v podstatě nepřekonatelní. Zejména japonský trh (druhý největší hudební trh na světe po USA, kde je stále dominantní prodej fyzických CD) je dobrý příklad. Album „MAP OF THE SOUL : 7“ se tam podávalo dobře, ale japonská reedice v japonštině tam trhla rekordy pro mužské zahraniční interprety, které kdysi stanovil Michael Jackson.
K-pop a labely, které za ním stojí, tak mají našlápnuto ovládat světové prodejní řebříčky do té doby, dokud se v lidové Číně nerozhodnou, že cizích vlivů bylo dost a začnou podobně organizovaně tlačit C-Pop, nebo až si v Indii Bollywood dořeší sledování prodejů domácí produkce. Obrovské populace Číny a Indie pak zbytek světa prostě převálcují jen svými počty.
Re: Upřímně jsem měla vysoká očekávání ohledn... (Starlight, 07.03.2021 13:55) Reagovat
Přesnější čísla (a navíc od nezávislých agentur) jsou k dispozici pouze pro trh v USA. Tam se BTS v roce 2020 dařilo náramně. Alba „MAP OF THE SOUL : 7“, se v čistých prodejích v roce prodalo 674 tisíc. Toto album, které je převážně v korejštině, se tak v čistých prodejích (fyzické nosiče + digitál download) umístilo se na druhém místě! Překonalo tak například i nová alba od The Weeknd, Harryho Stylese a Lady Gaga (pokud jmenuji jen ty nejlépe prodávané). Taylor Swift a její „Folklore“ je s 1,3 mil prodaných kusů v USA pochopitelně daleko vepředu na první místě.
V každém případě gratulace korejskému labelu Big Hit Entertainment, že v něm stvořily dokonalý produkt pro celosvětovou spotřebu. Pro značku BTS najaly celou armádu autorů, producentů a dalších kreativců (nejznámější jména pod albem „MAP OF THE SOUL : 7“ jsou například Ed Sheeran a Sia) z nichž většina má západní jména ( https://en.wikipedia.org/wiki/Map_of_the_Soul:_7 ) a celosvětový výsledek se dostavil.
Jsou tu pochopitelně další ale, které fanoušci BTS nevidí: jak to chodí v K-Popu httpswww.grunge.com/92002/disturbing-truth-behind-k-pop-music/ nebo jak čísla na jihokorejském hudebním trh nejsou křišťálově čistá: httpswww.npr.org/2020/02/21/808049441/inside-sajaegi-k-pops-open-secret
Velmi zajímavá je proto struktura z prodejů BTS v USA za rok 2020, kde má sledování prodejů největší tradici. Ta je „překvapivě“ naprosto mimo všechny stávající zvyklosti na americkém trhu. Například z 674 tisíc prodaných alb „MAP OF THE SOUL : 7“, jich 646 tisíc bylo prodáno jako fyzický nosič (BTS tak překonali i Taylor Swift). Digitální downloading tohoto alba v podstatě neexistoval. Přitom digitální donwloading promo singlů, vydaných před vlastními alby, dosahovaly v případě BTS velmi vysokých čísel, které v USA nebyly od alba „Reputation“ od Taylor Swift. Taktéž streaming nebyl ve výši obvyklé pro takto dobře prodávané album, takže se album „MAP OF THE SOUL : 7“ v amerických albových žebřících „totální spotřeby“ neobjevilo v ročním TOP 10.
Moc se mi nezdá, když singly BTS, které v roce 2020 vystřelily do čela Billboard Hot 100, se digitálně kupovaly jako o závod, ale vlastní alba, které také vystřelily do čela Billboard 200, se pak kupují jak za starých časů jen fyzicky. Streaming, který v USA je dominantní ukazatel spotřeby, také pokulhává. Je tedy (alespoň podle mne) neuvěřitelně divné, když fanoušci k-popové chlapecké formace BTS, kteří jsou digitálně velezdatní, se začnou přes noc chovat jako o několik dekád starší „analogová“ generace. Má na to někdo odpověď?
Re: Upřímně jsem měla vysoká očekávání ohledn... (Raději anonym:-)), 07.03.2021 16:01) Reagovat
Nejsem si úplně jistá, na co přesně se ptáte. Jestli na to, proč fanoušci BTS v digitální době kupují fyzická CD? Odpověď je myslím merch. Přidaný obsah k samotným CD. Plakáty, kartičky, fotoknihy. Fanoušci jsou ochotní si koupit několik různých "balení" jednoho CD jen kvůli trochu jinému merchi, nebo prostě proto, aby sbírku CD měli kompletní. Osobně také CD kupuji...a vlastně skoro nikdy neposlouchám. Streamuji YT a Spotify. Vlastně mě osobně ani o ty kartičky a merch nejde. Beru nákup CD jako podporu skupiny. V podstatě to cítím jako svoji milou fanouškovskou povinnost. A ještě k tomu nakupování jednotlivých singlů: fanouškovská základna vyhlašuje čas od času v různých zemích "buying party" . Prostě jdi a kup si v ten a ten čas na iTunes tu a tu skladbu. Asi jsem magor, ale i toho se účastním a to jsem Apple nikdy neměla a mít nebudu. Kupuji prostě "jen tak" přes PC:-)) Nejspíš nás bude takhle ujetých trochu víc. Víme, že tím skupinu tlačíme na vrchol.;-) Úspěch BTS je celý ve fanklubu. Fanklub funguje, protože BTS s námi žije své životy. Každý týden má svůj seriál, častě živé přenosy (dnes člen JK měl na VLive při hodinovém přenosu 20 000 000!!! - není to překlep- sledujících.) Obrovské propojení a pracovní nasazení, kterého západní hvězdy myslím nejsou schopné ani ochotné.
Re: Upřímně jsem měla vysoká očekávání ohledn... (Raději anonymně:-)), 07.03.2021 16:30) Reagovat
Jinak s tím zákulisím k-popu máte pravdu, i když ten váš první článek chce hodně vykřesat senzaci. Ale opravdu je to hodně drsný svět. Ovládaly ho 3 velké společnosti. Trochu mám pocit, že se jim jejich svět začíná hroutit. Už se objevují případy, kdy známé skupiny odmítnou prodloužit kontrakt. To ale není případ BigHitu, z toho se obr stal až nyní, před BTS nebyla společnost nic. BTS před 2 roky s BigHitem smlouvu prodloužili, i když už byli slavní a určitě by našli zastupující agenturu i na západě. Proč jsou loajální, je otázka. Každopádně je známo, že členové skupiny BTS vlastní akcie společnosti. Nemusí být pravidlo, že jsou všichni vykořisťovatelé/vykořisťovaní,-)
Tweet