"Creaks" je hudební puzzle z rukou Hidden Orchestra

11.12.2020 08:00 - Dan Hájek | foto: archiv umělce

Studio Amanita Design se letos ukázalo s výpravnou hrou "Creaks". Doprovodný soundtrack měli pod palcem Hidden Orchestra. Velké výzvy se nezalekli, ba naopak přinášejí nahuštěné putování napříč komplexním muzikálním spektrem, jež skvěle přibližuje nejen hlavní postavy samotné hry. Soundtrack roku?
9/10

Hidden Orchestra - Creaks

Skladby: Entrance, Attic, Three Islands, Row, Bridges, Welcome To Towers, Tangle, Learning Spy, Armoured, Releasing Small Wheel, Hutches, Learning Goat, Lifting, Palace End, One And One, digitální bonusy: The Wheel, Extending, Final Battle, Trunk, Learn Step Turned, Jumper
Vydáno: 20.11.2020 (fyzicky)
Celkový čas: 101:37
Vydavatel: Minority Records
"Creaks" je rozvrstvená puzzle adventura a této členitosti odpovídá i hudební doprovod. Vytvořil jej Joe Acheson a jeho Hidden Orchestra. Do tohoto zprostředkovaného teritoria se pustili s vervou. Pomáhal jim při tom i Tomáš Dvořák (Floex), jenž vedle hry na klarinet obstaral zároveň roli jakéhosi pomocníka a Achesonovi radil, jak k materiálu vlastně přistoupit.

"Creaks" má mnoho společného s velmi vydařeným a dnes už téměř kultovním "Machináriem", a to i z herního hlediska. Zejména pak propracovanou členitost dějové linie a výrazivo hlavních postav. V tomto směru šel Joe při tvorbě soundtracku možná ještě více do hloubky a na rozsáhlé ploše (přes sto minut) tyto poznávací charakteristiky naplňuje do posledního puntíku.

Vytvořil jakýsi multidimenzionální mikrosvět, v němž pevně dodržuje předem dané melodické struktury. Použité hudební nástroje a jednotlivá dějství mají jasně ohraničené roviny. Postupně následně přibývaly nové verze a remixy, až se Acheson dopracoval k novým formám kompozičních technik. Software využíval k vytváření adaptivní hudby na základě vloženého základního algoritmu (na podobném principu vznikalo i album "re:member" Ólafura Arnaldse). Ve finále z toho bylo přes šest hodin hudebního materiálu, z kterého důmyslnou rešerší a produkčními zásahy posléze vykrystalizoval základ jediného alba.

Soundtrack sleduje logiku vyprávění samotné hry. Vše začíná v primitivnějším světě. Hlavního narativu se chopí staré nástroje (citery, flétny, bicí) a jim posléze přizvukují většinou podomácku vyráběné instrumenty (předělané zvonkohry, harfa z kráječe vajec a další). Od těchto přímočarých až minimalistických elementů se přes klenuté instrumentace dostáváme do gotického (možná i barokního) období plného zvonů, varhan a sborů. Odtud už je to jen kousek ke klasičtějšímu pojetí, jemuž dominují klavírní ouvertury a strunné nástroje. A nakonec do popředí vystupuje tepající elektronický vesmír vyplněný texturami, rytmy a zvuky modulárních syntezátorů. Vše pak doplňují futuristické, temné i magické tůně tónů basklarinetu.

Jak se postupně zesložiťují úkoly a hádanky v "Creaks", tak se zhušťují i hudební kompozice - celá deska tak působí velmi organicky, jako živelná bytost, která mění nálady a přináší nejrůznější nástrahy. Pečlivým poslechem pak odhalíte několik nečekaných zvratů, které odkazují na dřívější preludia, mezihry a použitá aranžmá jednotlivých nástrojů, shlukují je a hrají si s nimi. Hidden Orchestra takto pracovali i dříve, avšak v tomto monumentu tento postup rozvíjejí dále a hledají nové tvary k vlastnímu tvůrčímu vyjádření.

Pozornost zasluhuje jak balení CD v digipacku se sametovou laminací, tak (a to zejména) výpravná vinylová edice. Ta je balena do masivního obalu, který vydatně čerpá z ilustrací Radima Jurdy a Jana Chlupa. Přiložena je i šestice grafických listů a download kód, který nabízí i šest bonusových kompozic. Největší fanoušci se pak mohou zaměřit na sběratelský box, jehož součástí je i obsáhlá knižní publikace s ilustracemi.

"Creaks" je houževnatá nahrávka, která vás provede veškerými zapadlými kouty této puzzle adventury. Hidden Orchestra v čele s Joem Achesonem všechen obsáhlý hudební materiál pro účely vydání soundtracku s citem zeditovali. Cílem totiž nebylo vyslat do světa jakési best of, ale ucelený počin, který nabídne co nejkomplexnější pohled na samotnou hru. I díky tomu deska sama o sobě skvěle zapadá do tvorby tohoto uskupení.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY