Václav Neckář & Bacily - Planetárium (reedice vinylu)

Václav Neckář & Bacily: "Podej mi ruku... projdeme spolu 'Planetárium'"

Vydáno: 05.12.2020 08:30 v sekci Recenze - Tomáš Rozkovec | foto: Alan Pajer

Supraphon letos otvírá své archivy a vytahuje z nich jednu lahůdku za druhou. V říjnu třeba došlo na reedici dvojalba "Planetárium" Václava Neckáře a Bacilů. Přebal se honosí informací o nově zrekonstruovaném zvuku, a tak jsme se do desky, po více než čtyřiceti letech od původního vydání, důkladně zaposlouchali.

9/10

Václav Neckář & Bacily - Planetárium (reedice vinylu)

Vydáno: 2.10.2020
Celkový čas: 87:26

Skladby: LP 1 - A: Planetárium - vchod, Světová výstava, Diamantová žena, Stále šťastné údolí, Potulný hráč; LP 1 - B: To se stává, Meteor, Pět světelných let, Jako kouzlem, Planetárium; LP 2 - A:Lásko tři, dva, jedna a start, Sluneční vítr, Zimní královna nejdelších nocí, Klaun a tanečnice; LP 2 - B: Hvězdné nebe nad Atlandidou, Známe ho, žádný vzor, Nejsem hvězda, První i poslední, Swingující Jupiter, Stroj času, Planetárium - východ

Vydavatel: Supraphon

Píše se rok 1977 a Pink Floyd mají své kosmické období už za sebou. Leč svojí produkcí strhli lavinu obdivovatelů a následovatelů. Zanechali za sebou zkrátka nesmazatelnou stopu. Tento jejich vliv se tak zákonitě dostal i do tehdejšího Československa a věrní pokračovatelé se začali rodit i zde. Progres 2 vedl "Dialog s vesmírem", Olympic pak snil o "Prázdninách na Zemi". Jako první s komponovaným programem však vyrukovali právě Václav Neckář & Bacily. Jmenoval se "Planetárium".

V roce 1975 měl zpěvák na kontě úspěšné album "Tomu, kdo nás má rád", které naznačilo směr, kterým by se do budoucna rád ubíral. Díky Otakaru Petřinovi začal více koketovat s rockem a tím lehce smývat nespravedlivou nálepku kluka z plakátu a zejména toho, kdo zpívá jen pro náctileté fanynky. Deska s chytrými a přemýšlivými texty Zdeňka Rytíře byla předzvěstí něčeho většího, něčeho, co mělo teprve přijít.

Neckář, Rytíř, Petřina
© facebook interpreta
Právě Rytíř byl duchovním otcem myšlenky na budoucí komponovaný program s vesmírnou tematikou. Tento nápad údajně dostal při cestě Stromovkou po návštěvě místního planetária. Zhlédl představení, při kterém se v kopuli měnilo postavení hvězd z pohledu severní a jižní polokoule. Byl udiven, jak je veškerá iluze vesmíru vlastně dokonalá, a zajímalo ho, jak celé planetárium funguje. A tak v setmělém sále pátral po nějakém řídicím centru, až spatřil velký panel a za ním drobnou dívenku s brýlemi, která páčkami takříkajíc ovládala onen celý vesmír. A hle! Nápad byl na světě.

Téma to bylo natolik silné, že se bratři Václav a Jan Neckářovi s kapelou Bacily, tehdy v čele s kapelníkem Petřinou, hned dali do práce. Nazkoušeli více než čtyřicet skladeb a z nich pak vybrali rovných dvaadvacet, o nichž byli přesvědčeni, že mohou obstát. To se však tehdejšímu vydavatelství zdálo příliš mnoho. Zástupci Supraphonu se netajili tím, že by byli raději, kdyby se materiál vešel na plochu jednoho elpíčka.

Na jejich obranu nutno podotknout, že tehdy ani ve světě, natož u nás příliš úspěšných dvojalb nevycházelo. Lze v tom spatřit i neochotu potenciálních kupců dávat za takový box celých osmaosmdesát korun československých, a to i přes to, že by na něm bylo jméno Neckáře, zpěváka, který vydal nespočet dobře prodávaných singlů. Plánovaná dlouhohrající kolekce však měla být jeho teprve třetím počinem. A ještě ke všemu se mělo jednat o nahrávku rockovou, což úplně nešlo dohromady s image interpreta a ostatně ani vydavatelství.

Nakonec ale "Planetárium" v roce 1977 přece jen vyšlo, a rovnou jako dvojalbum, což později nespravedlivě odnesl již zmíněný Progres 2, který v souvislosti s vydáním "Dialogu s vesmírem" rovněž zápasil s nedůvěrou vydavatelství. (A taktéž neoprávněně.) Měřítko úspěšnosti se ale velice rychle posunulo. Neckářovi & spol. se tehdy podařilo prodat sto dvacet pět tisíc vinylových kopií a díky svému věhlasu se deska záhy stala podpultovým zbožím.

Co způsobilo takový rozruch a zájem o koupi tehdy rockového a navíc koncepčního počinu? Rozhodně to, že se na svou dobu jednalo o výjimečné, jiné a svým způsobem odvážné dílo, a to po všech stránkách. Takových nahrávek u nás prostě v té době nevznikalo mnoho. A pak je tu samotné téma. Myšlenka uvést posluchače do planetária, nechat ho jím procházet s možností manipulovat hvězdným projektorem, a nahlížet tak do různých světů, byla jednoduše originální.

Textař Rytíř, autor myšlenkové linie, tehdy poukazoval na to, že člověk je součástí Vesmíru a svět vnímá podle svých zkušeností a představ. Odvážnost spočívala i v tom, že dávala nahlédnout do našich duší stejně tak jako do tehdy zdevastované země třeba na severu Čech. Vzdálené světy tedy nemusejí být až tak daleko, znělo poselství. "Planetárium" je tedy o Vesmíru mimo nás, ale také o Vesmíru v nás. Jak z toho marasmu ven?

Velmi těžko, ale cesta se našla minimálně prostřednictvím hudby. A každý si tu něco našel. Bohužel včetně cenzora. Kupříkladu následující velmi inspirativní a návodné verše ve stylu pinkfloydovského či morrisonovského dadaismu rozhodně nebyly soudruhům po chuti, zejména proto, že se v nich zpívalo o úniku do jiných světů:

Kdo ví co lidstvu schází
Dvířka a v nich klíč
A chodba jíž se vchází
K dávným světům pryč

Poslouchej chvíli zemi
Jak se otáčí
Tak nějak divně je mi
Čí je tahle píseň
Čí?

Při poslechu "Planetária" posluchače hned osloví floydovský úvod, který využívá ruchových vstupů v podobě kroků. Ty jej v podstatě doprovázejí celou dobu, a navozují dojem procházky po observatoři a přecházení od jednoho hvězdného výjevu ke druhému. Skladby jsou vzájemně propojeny, a umocňují tak dojem, že se jedná o jedno velké vesmírné dobrodružství. Sem však směřuje má jediná mírná výtka: některé písně úplně nekorespondují s hvězdnou náladou, a to ani hudebně, ani textově. Tyto popové balady jsou však velmi chytře propašované mezi ostatní kousky, jsou vhodně namíchané se skladbami složitějšího ražení, a celek tudíž nakonec až tak příliš nenarušují.

Otakar Petřina společně s Janem Neckářem (každý má na svědomí jednu desku z "Planetária") hudebně dokázali představit tehdy populární art a space rock a zpřístupnit jej masám. Výsledná nahrávka si tolik nezakládala na složitosti stylu a nekladla na posluchače velké nároky. Zachovala všechny atributy žánru, jako ozvěny vrstvených kytar a velké klávesové plochy po vzoru Pink Floyd či Yes, které nádherně doplňují onu klenutou vesmírnou tematiku.

Jako příklad bych uvedl nádhernou titulní skladbu, popisující onu básníkovu návštěvu observatoře ve Stromovce, a následně vlastně všechny další, které zapadají do progresivního hvězdného konceptu. Vedle Rytířových příspěvků stojí za zmínku "Lásko, tři ,dva, jedna a start" od autorů Kůstka/Krečmar či "Klaun a tanečnice" od tvůrčího tandemu J. Neckář/Čort. Ty nádherně doplňují některé chybějící články z primární myšlenky konceptu. Václav Neckář se zde ukázal jako skvělý vypravěč Rytířových příběhů a spíše než v roli rockového rozervance zde vystupuje v roli potulného barda, který volně přechází z jednoho dobrodružství do druhého, což kolekci jedině prospívá.

Kdo je Otakar Petřina?

Ota Petřina
© facebook interpreta
Otakar Petřina (1945-2015) byl zpěvák, skladatel, kytarista, aranžér, kapelník skupiny Bacily a také otec Otakara mladšího aka Marpa. Všestranný muzikant, jenž tíhl k hard rocku, s Václavem Neckářem pracoval v době, kdy dlouhé vlasy neladily se socialistickou morálkou.

Právě za účes byl perzekvován. Vše údajně způsobil popis jednoho vystoupení ve Znojmě v září roku 1974. Neckář a muzikanti ze skupiny na sobě měli džínové kalhoty a bundy, což nebyly povolené kostýmy. Ty v té době také podléhaly schvalovacímu procesu. Navíc foukal vítr a všem vlály vlasy. Někdo tento okamžik vyfotil a snímky poslal do Národního shromáždění s průvodním dopisem, v němž stálo cosi ve smyslu: "Jak máme plnit socialistické závazky, když nám sem posíláte takové umělce?"

Přes Ústřední výbor KSČ se stížnost dostala na koncertní agenturu a ta kapele udělila zákaz hraní na tři měsíce. Paradoxní byl i ultimativní souhlas s následnými kroky. Na pódia se všichni mohli vrátit jen po vypršení určené doby a jen za předpokladu, že se ostříhají. A právě to Ota Petřina, na rozdíl od ostatních, odmítl. Řekl, že raději bude sedět doma a pouze skládat. Ne vždy to však dodržel. Když Neckář & spol. v roce 1979 uvedli "Planetárium" v živou produkci, vlasatý kytarista hrál své party - na truc a navzdory úřadům - v ústraní stage.

Dále pak už jen skládal a tvořil pro další skvělé interprety, jako je Petra Janů, C&K Vokal, Luboš Pospíšil a další. Sám natočil dvě skvělé autorské desky "Super-robot" a "Pečeť".

Reedici tohoto počinu na vinylu nelze hodnotit jinak než kladně. Deska se po letech stále velmi dobře poslouchá. Jak by řekli čtenáři knih - jedním dechem. Nebo jedním uchem... Tady to jedno ucho ale příliš nesedí, protože abyste si vychutnali všechny ty remasterované plochy, je třeba mít obě uši bedlivě nastražené. Na první poslech se zdá, že zhutněly basy a struktura všech nástrojů je čitelnější. Sem tam se objeví pozoruhodná vyhrávka, tu na kytaru, tu na klávesy, která v původní verzi zůstala jaksi skryta. Co zůstalo nezměněno, je možná až nezvykle vytažený Neckářův zpěv, který jako by čněl nad celou kapelou. Ale nepokládal bych to za chybu. Důležité je, že remastering proběhl citlivě a neměl za cíl výsledek přetvořit v něco jiného.

Zrekonstruovaný je i obal. Namísto papírového je tu zcela pevný, lesklý, s vyšším barevným kontrastem. Samotné vinyly se středovým štítkem s logem "Planetária" jsou vložené do přebalů s dobovými fotografiemi a recenzemi. Za tuto rekonstrukci rozhodně patří další palec nahoru.

Václav Neckář oslavil 23. října své sedmasedmdesáté narozeniny a konjunktura planet a hvězd tomu asi chtěla, aby se tento věk shodoval s rokem vydání tohoto výtečného díla. Reedice projektu "Planetárium" je jedním z dárků od vydavatelství Supraphon. A nejen pro zpěváka - jistě udělá radost i řadě posluchačů. Ukazuje se, jak v té době byla hudba nadčasová a že má co říci i dnes. Nezbývá než kývnout na Neckářovu nabídku, podat mu ruku a projít s ním znovu "Planetárium". Nebudete litovat.


  • Pro nas (Ivo, 05.12.2020 11:53) Reagovat

    pro mou generaci, nas, kteri jsme na te desce vyrostli a zacali vnimat muziku, je to poklad. V Cechach neprekonana.... Diky za peknou recenzi

  • Uf ... (bulsara, 05.12.2020 11:58) Reagovat

    Ikona z detstva ... Niektoré kusy sú dodnes geniálne ... Škoda toho socialistického zvuku a produkcie ...

  • Dobrý podvečer. Možná by stálo za to udělat ... (milanmilan2, 05.12.2020 18:21) Reagovat

    Dobrý podvečer. Možná by stálo za to udělat poněkud hlubší recenzi tohoto vyjímečného díla. Bohužel v rádiích si nepamatuji, že by se hrálo něco jiného než, pro mne zoufalý, Potulný hrác. Tam si autoři vybrali na první desce poněkud slabší chvilku.
    Jinak je nutno ještě dodat, že Supraphon zvládl nakonec vydat dvojalbum, ale za tragickým vydáváním Dialogu s vesmírem stála jiná naše gramo firma - Panton. Nejenže to tehdy studiově natočené nebylo celé a mohlo by pak dojít k poselství budoucím generacím. Takže natočené bylo jen něco a vyšlo to tragikomické motanici SP-EP-LP. Bohužel ani polistopadová vydání živých vystoupení z archívu skupiny nejsou kompletní, takže celé to má opravdu jen málokdo. Ostatně Panton se obdobně vyřádil i na dvou deskách Petra Nováka, Planeta snů šla jen na na jednu stranu LP a pozdější Memento pak bylo zkrácené na plochu cca 55 minut na LP ...
    Zpět k Plenatáriu. Zajímavé pro mne bylo, jak první lp, aranžované Petřinou " drží " pohromadě. Někde jsem četl, že měl aranžovat obě desky, ale že si ukousl příliš velký krajíc, a tak měl druhou desku na starost Jan Neckář. A na první straně druhé desky se mu to fakt podařilo, tyhle 4 písničky jsou na úrovni Petřinových z první desky. Druhá strana druhé desky pak už měla bohužel klesající úroveň. Po hodně dobré a slibné - Hvězdné nebe nad Atlantidou jsou zařazeny tyto skladby - Známe ho žádný vzor, Nejsem hvězda, První i poslední a pro mne tragický Swingující Jupiter, to se fakt nemělo stát, podle mne to zcela zbytečně podskakuje hodně vysoko nastavenou laťku. Rock zmizel, vynořil se čiročirý pop. Závěrečný Stroj času a Planetárium východ to jen trošku spraví ale nenepraví. Když si tam místo těchto jmenovaných písniček představím předchozí famozní singl Cesta za snem/Křižovatky a dejme tomu Tomu, kdo nás má rád, bylo by to na takových 95 ze sta možných. Mimochodem Panton vydal Progresu II, asi na usmířenou po Dialogu Třetí knihu džunglí, již jako dvojalbum, ale tam by se naopak mělo škrtat na jednu desku, zvěrstvo napáchané na Dialogu se již napravit nemohlo. A ještě jeden dodatek, v r. 1983 vydal Opus Marice Gombitové Mince na dně fontán jako 2 LP, první desku si složila Marika sama, v podstatě celou ji nahrál Laco Lučenič a též ji i aranžoval je to výstavní dílo.Druhou desku složil i aranžoval Lehotský a nahrál dobový Modus. Není to špatné, je to dobré, ale tak dobré jako deska první to už není.
    Zde by i mohla být určitá paralela, Petřina i Lučenič - vyýborní kytaristé, Neckář i Lehotský klávesáci. Nebylo to tím ? Milan

    • Re: Dobrý podvečer. Možná by stálo za to udělat ... (pišta, 05.07.2021 11:54) Reagovat

      natočeno to bylo samozřejmě celé, ale prostě se to nevešlo na desky , ...

  • Miley (RoyalMusicStar1, 05.12.2020 18:41) Reagovat

    když už píšete o každé české blbosti mohli by jste sem napsat i recenzi na Plastic Hearts

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Helena Vondráčková - Best of The Best 2 (2LP) 8/10
Recenze: I na druhém vinylovém výběru "Best of The Best" vsadila Helena Vondráčková na pestrost a vizuální propracovanost Karel Gott v sukních. Tak by se dala charakterizovat stopa Heleny Vondráčkové v domácím popu. Přes šedesát let trvající a stále nekončící kariéra vygenerovala desítky velkých hitů, ke kterým se stále vyplatí vracet, i solidní... čtěte zde
Vydáno: 21.12.2025 08:00 v sekci Recenze
Lucie, LOGSPEED CZ Aréna, Plzeň, 19.12.2025
Naživo: Sedm tisíc lidí, dvacet dva hitů a jedna jistota. Lucie uzavřela turné k oslavě 40 let v Plzni Lucie odehrála poslední koncert své výroční šňůry. Ten potvrdil její sílu v aktuální sestavě, stále rostoucí jistotu Viktora Dyka i fakt, že skupina není skanzenem, ale živou a fungující kapelou, která se sice také chce a umí... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2025 16:30 v sekci Naživo
Lewis Capaldi - Survive 8/10
Minirecenze: Lewis Capaldi přináší na EP "Survive" comeback bez vaty Hudební i životní cesta Lewise Capaldiho by nedojala snad jen člověka se srdcem z kamene. Nijak zvlášť pohledný mladík s obrovským smyslem pro humor a psychickými i fyzickými problémy si svými písněmi dokázal podmanit spoustu... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2025 08:00 v sekci Recenze | Minirecenze
Till Lindemann, O2 arena, Praha, 18.12.2025
Naživo: Till Lindemann nahradil v Praze šok mírnou rutinou Till Lindemann se vrátil do Prahy s vizuálně extrémní, ale téměř totožnou show jako minule, možná i proto byla O2 arena jen částečně zaplněná. Zatímco nováčky ohromily explicitní projekce a dekadentní cirkus, zkušenější... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 16:00 v sekci Naživo
Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce
Rozhovory: Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce Písničkář Pavel Čadek patří do podobné krevní skupiny jako kolegové Pokáč či Michal Horák. Zkraje října vydal povedené čtvrté album "Cellem vpřed!", kterým se náladou odklonil od předchozího melancholického "Stepního vlka".... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Ani slavná jména nenalákala. "Vánoce v O2 areně" přitáhly jen srdcaře (17.12.2025 20:00)
- Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure (17.12.2025 17:30)
- Recenze: Václav Neckář na 2LP "Největší hity (1965 - 2023)" znovu připomíná svoje klasiky, přesto výběr potěší (14.12.2025 08:00)
- Naživo: Roxy provoněla nefalšovaná country. Marpo tam pokřtil desku, čišela z něj pokora a vděk (08.12.2025 17:30)
- Recenze: Country hodinář Marpo vrací s "Making Country Music Cool Again" slávu u nás trochu padlému žánru (01.12.2025 13:41)
- Video: "Shine On You Crazy Diamond" pohromadě. Vychutnejte si opus magnum Pink Floyd v celistvé podobě (22.11.2025 11:18)
- Video: Marpo v songu "Táta 2.0" vzpomíná na svého otce a vyzývá nás, ať zavoláme tomu svému (04.11.2025 19:58)
- Snílek, který neztrácí dech. Václav Neckář slaví 82 let novou kompilací hitů (27.10.2025 10:25)
- Rozhovory: Marpo - Country pro mě není žádná stylizace, prostě jsem odhodil zábrany (24.10.2025 08:00)
- Mistrovské dílo Pink Floyd "The Wall" v noblesní Státní opeře Praha: Oslavte výročí 17. listopadu rockovou nocí v opeře (22.10.2025 08:13)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Beyoncé Lady Gaga Coldplay Madonna Ewa Farna Kryštof
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe