Supraphon letos otvírá své archivy a vytahuje z nich jednu lahůdku za druhou. V říjnu třeba došlo na reedici dvojalba "Planetárium" Václava Neckáře a Bacilů. Přebal se honosí informací o nově zrekonstruovaném zvuku, a tak jsme se do desky, po více než čtyřiceti letech od původního vydání, důkladně zaposlouchali.
Vydáno: 2.10.2020
Celkový čas: 87:26
Skladby: LP 1 - A: Planetárium - vchod, Světová výstava, Diamantová žena, Stále šťastné údolí, Potulný hráč; LP 1 - B: To se stává, Meteor, Pět světelných let, Jako kouzlem, Planetárium; LP 2 - A:Lásko tři, dva, jedna a start, Sluneční vítr, Zimní královna nejdelších nocí, Klaun a tanečnice; LP 2 - B: Hvězdné nebe nad Atlandidou, Známe ho, žádný vzor, Nejsem hvězda, První i poslední, Swingující Jupiter, Stroj času, Planetárium - východ
Vydavatel: Supraphon
Otakar Petřina (1945-2015) byl zpěvák, skladatel, kytarista, aranžér, kapelník skupiny Bacily a také otec Otakara mladšího aka Marpa. Všestranný muzikant, jenž tíhl k hard rocku, s Václavem Neckářem pracoval v době, kdy dlouhé vlasy neladily se socialistickou morálkou. Právě za účes byl perzekvován. Vše údajně způsobil popis jednoho vystoupení ve Znojmě v září roku 1974. Neckář a muzikanti ze skupiny na sobě měli džínové kalhoty a bundy, což nebyly povolené kostýmy. Ty v té době také podléhaly schvalovacímu procesu. Navíc foukal vítr a všem vlály vlasy. Někdo tento okamžik vyfotil a snímky poslal do Národního shromáždění s průvodním dopisem, v němž stálo cosi ve smyslu: "Jak máme plnit socialistické závazky, když nám sem posíláte takové umělce?" Přes Ústřední výbor KSČ se stížnost dostala na koncertní agenturu a ta kapele udělila zákaz hraní na tři měsíce. Paradoxní byl i ultimativní souhlas s následnými kroky. Na pódia se všichni mohli vrátit jen po vypršení určené doby a jen za předpokladu, že se ostříhají. A právě to Ota Petřina, na rozdíl od ostatních, odmítl. Řekl, že raději bude sedět doma a pouze skládat. Ne vždy to však dodržel. Když Neckář & spol. v roce 1979 uvedli "Planetárium" v živou produkci, vlasatý kytarista hrál své party - na truc a navzdory úřadům - v ústraní stage. Dále pak už jen skládal a tvořil pro další skvělé interprety, jako je Petra Janů, C&K Vokal, Luboš Pospíšil a další. Sám natočil dvě skvělé autorské desky "Super-robot" a "Pečeť".
Pro nas (Ivo, 05.12.2020 11:53) Reagovat
pro mou generaci, nas, kteri jsme na te desce vyrostli a zacali vnimat muziku, je to poklad. V Cechach neprekonana.... Diky za peknou recenzi
Uf ... (bulsara, 05.12.2020 11:58) Reagovat
Ikona z detstva ... Niektoré kusy sú dodnes geniálne ... Škoda toho socialistického zvuku a produkcie ...
Dobrý podvečer. Možná by stálo za to udělat ... (milanmilan2, 05.12.2020 18:21) Reagovat
Dobrý podvečer. Možná by stálo za to udělat poněkud hlubší recenzi tohoto vyjímečného díla. Bohužel v rádiích si nepamatuji, že by se hrálo něco jiného než, pro mne zoufalý, Potulný hrác. Tam si autoři vybrali na první desce poněkud slabší chvilku.
Jinak je nutno ještě dodat, že Supraphon zvládl nakonec vydat dvojalbum, ale za tragickým vydáváním Dialogu s vesmírem stála jiná naše gramo firma - Panton. Nejenže to tehdy studiově natočené nebylo celé a mohlo by pak dojít k poselství budoucím generacím. Takže natočené bylo jen něco a vyšlo to tragikomické motanici SP-EP-LP. Bohužel ani polistopadová vydání živých vystoupení z archívu skupiny nejsou kompletní, takže celé to má opravdu jen málokdo. Ostatně Panton se obdobně vyřádil i na dvou deskách Petra Nováka, Planeta snů šla jen na na jednu stranu LP a pozdější Memento pak bylo zkrácené na plochu cca 55 minut na LP ...
Zpět k Plenatáriu. Zajímavé pro mne bylo, jak první lp, aranžované Petřinou " drží " pohromadě. Někde jsem četl, že měl aranžovat obě desky, ale že si ukousl příliš velký krajíc, a tak měl druhou desku na starost Jan Neckář. A na první straně druhé desky se mu to fakt podařilo, tyhle 4 písničky jsou na úrovni Petřinových z první desky. Druhá strana druhé desky pak už měla bohužel klesající úroveň. Po hodně dobré a slibné - Hvězdné nebe nad Atlantidou jsou zařazeny tyto skladby - Známe ho žádný vzor, Nejsem hvězda, První i poslední a pro mne tragický Swingující Jupiter, to se fakt nemělo stát, podle mne to zcela zbytečně podskakuje hodně vysoko nastavenou laťku. Rock zmizel, vynořil se čiročirý pop. Závěrečný Stroj času a Planetárium východ to jen trošku spraví ale nenepraví. Když si tam místo těchto jmenovaných písniček představím předchozí famozní singl Cesta za snem/Křižovatky a dejme tomu Tomu, kdo nás má rád, bylo by to na takových 95 ze sta možných. Mimochodem Panton vydal Progresu II, asi na usmířenou po Dialogu Třetí knihu džunglí, již jako dvojalbum, ale tam by se naopak mělo škrtat na jednu desku, zvěrstvo napáchané na Dialogu se již napravit nemohlo. A ještě jeden dodatek, v r. 1983 vydal Opus Marice Gombitové Mince na dně fontán jako 2 LP, první desku si složila Marika sama, v podstatě celou ji nahrál Laco Lučenič a též ji i aranžoval je to výstavní dílo.Druhou desku složil i aranžoval Lehotský a nahrál dobový Modus. Není to špatné, je to dobré, ale tak dobré jako deska první to už není.
Zde by i mohla být určitá paralela, Petřina i Lučenič - vyýborní kytaristé, Neckář i Lehotský klávesáci. Nebylo to tím ? Milan
Re: Dobrý podvečer. Možná by stálo za to udělat ... (pišta, 05.07.2021 11:54) Reagovat
natočeno to bylo samozřejmě celé, ale prostě se to nevešlo na desky , ...
Miley (RoyalMusicStar1, 05.12.2020 18:41) Reagovat
když už píšete o každé české blbosti mohli by jste sem napsat i recenzi na Plastic Hearts
Tweet