Když se spolu baví fanoušci Nine Inch Nails, hovor se dřív nebo později stočí k otázce, které album je nejlepší. Dříve narození nedají dopustit na rané desky, mladší prosazují pozdější produkci. Pravda bude někde uprostřed, jisté ale je, že "Spirála" hraje zásadní roli nejen v diskografii NIN, ale v historii vůbec.
Nine Inch Nails - The Downward Spiral
Datum vydání: 8.3.1994
Produkce: Trent Reznor, Flood
Skladby: Mr. Self Destruct, Piggy, Heresy, March Of The Pigs, Closer, Ruiner, The Becoming, I Do Not Want This, Big Man With A Gun, A Warm Place, Eraser, Reptile, The Downward Spiral, Hurt
Na nahrávání se mozek kapely
Trent Reznor začal připravovat krátce po návratu z turné, na němž
Nine Inch Nails prezentovali hlavně kousky z povedeného debutu "Pretty Hate Machine" a následného EP "Broken". Vystoupení koncipovaná jako kompletní likvidace aparátu plná zloby a agrese platila za koncertní události, které stojí za to vidět. Zároveň odrážela Reznorovo vnitřní rozpoložení - na jedné straně ho sužovaly deprese a myšlenky na sebevraždu, na straně druhé bojoval se závislostí na drogách a alkoholu. To vše naznačovalo, v jakém duchu se bude odvíjet připravované album.
Místo standardního studia si kapela pronajala dům v Los Angeles, ve kterém gang Charlese Mansona zavraždil těhotnou manželku režiséra Romana Polanského Sharon Tate a několik jejich přátel. Dům byl sice po čase zbourán, Reznor si ovšem odnesl domovní dveře a nechal je zasadit do pantů svého nahrávacího studia. Podle krví napsaného vzkazu od vrahů ho pojmenoval Le Pig.
Vedle frontmana se dohledu nad natáčením ujal uznávaný
Flood. O věhlasném producentovi, známém ze spolupráce se zvučnými jmény formátu
Depeche Mode,
PJ Harvey nebo
U2, se traduje, že umí z neznámých skupin udělat superhvězdy prvního řádu. Pravdou ale je, že šlo o jejich poslední spolupráci. Reznorovy představy byly na Flooda
trochu moc.
Trent byl odjakživa fanatik do počítačů a elektroniky, vždy pracoval s tím nejlepším, co bylo právě k dispozici. "The Downward Spiral" je jakousi sondou do technologií, které se zkraje devadesátých let v hudbě používaly. Je fascinující, že ani po téměř třiceti letech nejsou na desce patrné známky stárnutí. Kapely kombinující elektroniku a kytary v dnešní době vycházejí z tehdy definovaných postupů. Použité ruchy, disharmonie a zvuky připomínající poškozený reproduktor vyvádějí neznalého posluchače z rovnováhy dodnes.
Skládání písní bylo pro Reznora vždy formou psychoterapie a i tady každý song funguje jako samostatná stránka deníku. "The Downward Spiral" lze ale brát rovněž jako
pouhý seznam prohraných bojů s vnitřními démony. Texty plné metafor odkazujících na téma sexu, násilí, sebepoškozování, drog, náboženství a smrti zastřešuje všeobecný nihilismus.
Pilotním singlem se stal kus "March Of The Pigs", metalový výplach s elektronickým podkresem a několikasekundovou pauzou uprostřed. Následovala skladba "Closer", perverzní zpověď k Bohu zpívaná do strojově přesného rytmu bicího automatu a basové linky. Společně s "Piggy" tvoří nosnou konstrukci celé kolekce. Mezi zásadní patří i závěrečná a všemi milovaná "Hurt", o které si, díky skvělé coververzi, řada lidí dodnes myslí, že ji složil
Johnny Cash.
I když je "The Downward Spiral" primárně koncepční album, najdeme tu řadu písní fungujících zcela samostatně. Již zmíněnou "Closer" lze považovat za rozpoznávací znak formace.
"Spirály" se po celém světě prodaly milióny kopií a v různých anketách byla tato nahrávka opakovaně zařazená mezi nejdůležitější alba deváté dekády minulého století a hudební historie vůbec. Oprávněně.