Druhý festivalový den byla tatam nepřízeň počasí, která divácké pohodlí předchozího dne trochu narušovala. Ve středu se po areálu pohybovalo neobvyklé množství příslušníků mladší metalové generace (to ti Parkway Drive), den nato došlo ke generační obměně. Výrazně totiž přibyly džísky a šedivějící vlasy.
Live: Brutal Assault - den druhý
místo: Pevnost Josefov, Jaroměř
datum: 8. srpna 2019
Vystoupili:Alien Weaponry, Diablo Swing Orchestra, Krisiun, Decapitated, Olaf Olafsson and The Big Bad Trip, Thy Art Is Murder, Sodom, Meshuggah, Testament, Anthrax a další
Setlist Decapitated: One-Eyed Nation, Kill the Cult, Blood Mantra, Visual Delusion, Never, Earth Scar, Spheres of Madness, Winds of Creation
Setlist Sodom: Silence Is Consent, The Crippler, The Saw Is the Law, Outbreak of Evil, Conflagration, Agent Orange, Blasphemer, One Step Over the Line, Partisan, Tired and Red, Bombenhagel
Setlist Testament: Brotherhood of the Snake, The Pale King, More Than Meets the Eye, D.N.R. (Do Not Resuscitate), Eyes of Wrath, Legions of the Dead, Low, Into the Pit, The Preacher, The New Order, Over the Wall, Disciples of the Watch, The Formation of Damnation
Setlist Meshuggah: Pravus, Born in Dissonance, The Hurt that Finds You First, Rational Gaze, Future Breed Machine, Clockworks, Lethargica, Bleed, Demiurge
Setlist Anthrax: Caught in a Mosh, Got the Time, Madhouse, I Am the Law, Now It's Dark, In the End, A.I.R., Antisocial, Indians
Fotogalerie
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Důvod byl jediný - dramaturgům festivalu se podařilo (ať už to bylo záměrně, či je do toho nastrčily časové možnosti vystupujících umělců) sestavit program, kterému dominovaly kapely z ranku thrash metalu. A opět to byla nezanedbatelná jména. I z toho důvodu bylo i druhý den v josefovské pevnosti doslova nabito. Až k nesnesení. Dostat se z bodu A do bodu B bylo doslova utrpení. I samotné koncertní zážitky trochu narušovala neomalenost některých diváků, kteří se prostě MUSEJÍ snažit procpat k pódiu dlouho po začátku koncertu. A u toho tu někoho pokropí pivem, tu zase naberou loktem do žeber.
První, tedy pro mě, plánovanou kapelu dne
Alien Weaponry jsem prošvihl kvůli nedobré dopravní situaci v Jaroměři, u druhé
Diablo Swing Orchestra už jsem stál na značkách. Švédové měli přijet už vloni, bohužel to nedopadlo. Jejich letošní čtyřicetiminutovka však byla více než solidní záplatou. Prim tedy na začátek druhého dne nehrály kytary, nýbrž trubka, violoncello a hlavně nakažlivé nadšení a nadhled téhle partičky. Spojují metal se swingem či balkánskou dechovkou a celek má neuvěřitelný tah na branku a švih.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Na temnější struny zahrálo brazilské deathmetalové trio
Krisiun. Démonický výzor ústřední dvojice Alex Carmango - Moyeses Kolesne podtrhoval celkový dojem z jejich přímočarého, tvrdě neústupného pojetí žánru, který tahle parta drhne už téměř třicet let. A na energii jí to nijak neubírá. První z velmi pozitivních deathových zážitků dne.
Ten druhý následoval po další obhlídce areálu a čtvrthodince strávené ve společnosti Sacred Reich, kteří se vezli na mohutnící thrashové vlně, která čtvrtku dominovala. Poslouchali se velmi příjemně, nicméně vlastního rukopisu Američané bohužel moc nepobrali. Polští deathoví velikáni
Decapitated příjemně překvapili. Původní plán byl poslechnout si pár věcí a dál se toulat areálem (nakonec na toulky letos moc nedošlo, ani na výstavě sledující perzekuci metalových fanoušků v různých koutech světa), nakonec mě kapela přikovala k pódiu na celý set. Polovinu z vyhrazeného času si pro sebe zabrala aktuální deska "Anticult", zbytek zářezy ze starších alb. Zvuku dominovala specifická kytara Waclawa Kiełtyka, která zněla příjemně jako z jiného žánru a hutný, vpřed se valící celek příjemně okysličovala svými charakteristickými riffy. Jeden z nejsilnějších setů dne a celého festivalu!
O
Thy Art Is Murder se letos mluví poměrně dost, hlavně ve spojitosti s jejich aktuálním albem "Human Target". Do Josefova přivezli hutný, nekompromisní set, který na všechny strany rozdával lekce z metalové brutality. Jejich deathcore drtí i drásá, má v sobě výraznou porci moderny a skvěle šlape, což publikum, které zase o něco omládlo, kvitovalo rozhodně s povděkem. Circle pit se točil takřka bez ustání, plavců bylo rovněž nemálo. Škoda jen, že uvěřitelnosti celého vystoupení trochu ubíral outfit zpěváka Chrise McMahona. Skutečně, jediným tvorem, který může nosit leopardí vzor, je leopard. Ne deathcorový řvoun.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz A pak už hlavní pódia téměř výhradně opanovaly legendy. První na řadě byli
Sodom, němečtí harcovníci, jedna čtvrtina teutonské thrashmetalové čtyřky. Ti, posíleni o druhého kytaristu, který dodal jejich zvuku potřebný hutný základ, projeli napříč svou diskografií včetně raného blackového období zastoupeného prastarým EP "In The Sign Of Evil" a
legendárními vály "Blasphemer" a "Outbreak of Evil". Opora kapely, vokalista a basák Tom Angelripper, pořád je, i přes přibývající křížky na krku, silným frontmanem, hlasově sebejistým, charismatickým, zároveň se ale nebere zbytečně vážně.
V podobném duchu se nesli skutečně velcí
Testament. Takhle má vypadat profesionálně podaná show, jejímž jádrem je hudba a ne zbytečné opičky a efekty. Hudebně šlo o jejich specifický uhánějící thrash, který se nebojí ani heavymetalových postupů, zejména ve vokální rovině. A ani zde nedošlo na slabá místa, Chuck Billy je stále spolehlivou oporou uskupení, které si dlouhé ovace festivalového publika skutečně zasloužilo.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Tak jako tak, ze setu amerických harcovníků jsem viděl jen druhou polovinu. Na místo, konkrétně ambientní lounge zvanou KAL stage, mě přibilo nenápadné vystoupení domácích Olaf Olafsson And The Big Bad Trip. Více psychedelického rocku než metalu, hypnotické kytarové linky, melodie příčné flétny i drtivé hlukové plochy. Vše schované za neprostupnou hradbou mlhy, která z maskovaných muzikantů vytvořila jen siluety, éterické tanečnice. Zahráli výběr z loňského alba "The Feathers of Oblivion" i zbrusu nový song, který si na Brutalu odbyl svou premiéru. Těžce se tento omamující zážitek popisuje. Trip to rozhodně byl, ale rozhodně ne špatný, jak by napovídal název kapely.
Meshuggah měli potenciál řádně pocuchat staleté hradby josefovské pevnosti. Bohužel, nestalo se. Zradil je totiž zvuk. Byl sice dokonale čitelný a nechal vyniknout všem bubenickým finesám a strojovým polyrytmům Thomase Haakeho, ale zoufale neprůrazný. Tak nějak celému jejich vystoupení chyběla ona drtivá síla (a že to festivalová aparatura umí, jak se o den později ukázalo na
Electric Wizard), která k hudbě Meshuggah patří (a z desek je jasně cítit). Navíc byl zvuk zvláštně nevyrovnaný, alespoň na místě, kde jsem stál, kolísal nahoru dolů, čitelnost se na momenty ztrácela a měnila v
zahuhlanost. Ledacos kapela vyvážila nasazením a soustředěním (kytarové linky mnoho prostoru pro performance vskutku nenabízí - stačilo se jen podívat na to, s jakým stoickým klidem seká své riffy Fredrick Thorthendal - a působivou světelnou show. Škoda, výborný koncert, k působivosti ale podstatná ingredience chyběla.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Anthrax byli coby tečka za thrashujícím dnem (hrálo se dále, nicméně očekávání
Deicide nepřijeli, důstojně je prý nahradili Brutally Deceased, a večer ukončili
Carpenter Brut) sázkou na jistotu. Možná až příliš velkou, tihle bardi už bohužel moc nepřekvapí. Stejná sestava songů - hitovek ("Caught In The Mosh", "Antisocial", "Indians", "Madhouse"…), stejné
hecovačky publika, stejné fórky. Na druhou stranu, i potolikáté to funguje na výbornou a američtí veteráni měli assaultovské publikum na lopatkách prakticky okamžitě.
I druhý den přinesl řadu silných vystoupení, nejčastěji ze strany menších kapel. Velké hvězdy jely spíše na jistotu anebo je zradila technika. Pátek už nepřinese takovou žánrovou vyhraněnost, zato hned několik příjemně překvapivých setů.
Druhý den pohledem fotografa Tomáše Rozkovce
Po deštivém středečním večeru přišel čtvrtek a s ním i tolik vítané slunečné počasí. Pevnost Josefov už kolem poledne kapitulovala před davy nájezdníků, kteří se houfem drali do jejích útrob, a to pěšmo nebo ve svých železných ořích, aby ucpávali příjezdové cesty. Areál Brutal Assaultu se připravoval na něco velkého. Tím něčím měl být thrashový den.
A vskutku byl. Již při příchodu do areálu jsem zaslechl a zhlédl kus vystoupení mladé krve z Nového Zélandu -
Alien Weaponry. Nejenže věkem a vzhledem strčí celou Gretu Van Fleet do kapsy, ale jejich nasazení a moderní thrash zpívaný v maorštině přivedl k jejich stagei mnoho posluchačů. Další ze žánrových kotrmelců se udál hned po jejich vystoupení - obstaralo jej švédské těleso
Diablo Swing Orchestra. Hudebníci skvěle míchali styly a vytahovali je jeden po druhém jako kouzelník ze svého klobouku. Areálem zněly žestě a místy to vypadalo jako na karnevalu v Riu či na Balkáně. Chvílemi mi rezonovala v uších naše
Laura a její tygři.
Thrashový čtvrtek legend odstartovali Sacred Reich. Měl jsem moc dobře v paměti, jak dopadlo jejich poslední vystoupení na BA před dvěma roky, a podvědomě jsem se tak díval na nebe. Tentokráte však žádná vodní smršť nepřišla, a já jsem tak mohl zažit jejich set vcelku a suchý. Riffy à la
Metallica dávaly tušit, že obě kapely jsou z jednoho hudebního koše a de facto doboví souputníci. Ti druzí jmenování měli více štěstí. Ale i bez "Master of Puppets" to byla skvělá exkurze do doby, kdy se tento hudební styl rodil.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Deathovou položku bylo možné odškrtnout díky polským divočákům
Decapitated. Tento ansámbl ukázal, jak jsou Poláci míle vpřed a daleko od naší tvorby, která se jen stěží dokáže prosadit v zahraničí. Je to škoda, neb několik žhavých želízek by se v naší kotlině jistě našlo. Death metal v podání dreadatého Rafala byl nekompromisní. Jasný, čistý a úderný. V publiku vířil circle pit a ochranka nestíhala chytat jednoho crowd swimmera za druhým. Včetně samotného Ježíše s kelímkem piva, který se po vyjmuti z davu labužnicky napil a pokynul svým věřícím. Inu Jesus.
Legendu
Metal Church netřeba představovat. Jejich vkusně pojatý set, byl oproti předchozím Decapitated přece jen lehkým a
oldschoolovým hevíkem.
Legendy nastupují. První
Sodom pálí ostrými. V rozšířené sestavě valí svůj set a já si při "Agent Orange" vzpomněl na to, kdy mě tato skladba poprvé naprosto uzemnila. Klobouk dolů před touto legendou. Stejně jako před následujícím
Testament a
Anthrax. Tyto kapely mi byly postupně kdysi představovány a zároveň se mnou žily celou zelenou pakárnu (zasvěcení vědí). Tehdy jsem si myslel, že metalový svět představují jen
Iron Maiden,
Metallica,
Helloween či
Accept.
Z fotografického hlediska byl pro mne koncert
Testament zklamáním. Sešly se nejhorší atributy, které fotografovi ztěžuji práci. Světla v modrém a červeném ladění a do toho bílá pára. Koncert to byl ale samozřejmě úžasný. Asi nejlepší z celého BA. Tomu předcházel set
Azusa v Pentagonu. Hudebně skvělý, ale bohužel zpěvačka se mi zdála intonačně lehce mimo tónovou škálu.
Meshuggah měli na své vystoupení neskutečný nátřesk lidí, možná srovnatelný s loňskými
Behemoth. Nešlo se hnout. Hudebně matematicky přesní a kvůli světelnému stroboskopickému osvětlení téměř nefotografovatelní.
Dnešek pro mě znamenal velkou dávku nostalgie mísenou s libými pocity. Druhý den byl jako celek opět skvělý. Brutal Assault začíná být opravdu barevným festivalem.