Live: Colours Of Ostrava 2019, třetí den
místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
datum: 19. července 2019
vystoupili: The Sherlocks, Pokáč, Sam Kelly & The Lost Boys, Mogwai, Years & Years, Calypso Rose, John Butler Trio, Sons Of Kemet, Nahko And Medicine For The People, Mr.Teddy And The Sidekicks, Mirai a další
Fotogalerie Marie Trávníčkové
Fotogalerie Tomáše Parkana
Jak bylo na menších scénách očima Hanky Bukáčkové
Třetí festivalový den patřil pro mě k těm programově méně výraznějším. Koho baví osobnost Davida Stypky, mohl si s ním dát poobědní besedu ve stanu Reflexu, kde se stihlo za necelou hodinku probrat hodně témat včetně Banátu nebo výroby dřevěných prstenů. Písničkář taky prozradil, jak to vypadá s novou deskou "Dýchej" a proč zpívá tak, jak zpívá, tedy nevesele. Zvednout na nohy vás mohla čtyřčlenná naděje britského kytarového indie rocku The Sherlocks, která otevřela Fresh stage. Mladíci zaujali nejen na letošním United Island ale například i Noela Gallaghera. I přes poměrně brzkou hodinu byl prostor před pódiem velmi slušně zaplněný a jejich moderní rock kombinovaný s britpopem přitahoval další a další příchozí, takže nakonec se loučili jako jedni z objevů letošního ročníku.
Jen co dohráli, začal na vedlejším pódiu Pokáč, písničkář, který umí hbitě pracovat nejen se slovy v písních, ale mimo ně by se mohl rovnou živit stand-up komedií. Na festivalu už vystupoval před dvěma lety na pidi buskingové stagei, která byla kousek od hlavního tahu, kde ho tenkrát poslouchala hrstka skalních fanoušků. Jenže za tu dobu jeho sláva vzrostla, vydal druhou desku "Úplně levej", a tak se není čemu divit, že na něj přišlá pěkná hromada lidí. Příště už by si tak zasluhoval větší prostor. Vystoupení ozvláštnila taneční skupina, která překládala do znakové řeči. Ale ne tak navážno, doslovně. Svůj překlad okořenila tancem a vtipnými gesty, které Pokáčovým už tak vtipným textům dodaly ještě další rozměr. Dnes to čeká skupinu Nedivoč. Mimochodem loni jsme mohli vidět překlad do znakové řeči na hlavní stage v hlavních hracích časech, letos se to bohužel neděje. Nevím, proč taková radikální změna. Škoda, že ve stejnou dobu na druhé straně areálu byli na Drive stagei slovenští rokenroloví maniaci Mr. Tedy and the Sidekicks. Podle toho, co jsem slyšela, upoutali posluchače svým živelným retro stylem. Celkově tato scéna, která je v ústraní těch větších, žila o trochu více. Zpestřením bylo vystoupení babči Calypso Rose, které by vitalitu a zpěv mohli závidět daleko mladší interpretky. To u předchozích San Salvador, kteří si zakládají víceméně na vystupování a cappella, kdy šestici hlasů doprovází dva bubny, dvanáct rukou a tamburína, jsem čekala víc. Na mě málo šťávy, dynamiky. Závěr patřil Sam Kelly & The Lost Boys, kteří návštěvníky se svým folkem a skladbou klasických folkařkých nástrojů - akordeon, banjo, mandolína, cello, kytara, a irsky znějícím soundem - pozvolna dostali do varu. Na REC.stagei bylo při vystoupení nadějného mladíka Sofiana Medjmedje plno. Publikum složené především z mladší generace a ženského pokolení si set mladší kopie Bena Cristovao užívalo. Interpret vystoupil po boku dvoučlenné doprovodné kapely - na kytaru ho doprovází Lukáš Chromek, který stojí za produkcí jeho tvorby. Představil novinku, která se zanedlouho dočká klipového zpracování. Po celou dobu děkoval, že může hrát, že je to splnění jeho snu. Na mě trochu póza. Následovali na první poslech komornější a méně mluvní Flash Boy - pro mě další dobrý objev v rámci indie scény. Kapela, jež vznikla v roce 2015 původně jako autorské duo charismatické zpěvačky Silvie Harry a kytaristy Jana Wondera, zahrála v pětičlenné sestavě. Velmi příjemné a osobité vystoupení, které si zakládalo na písničkách s posmutnělou atmosférou. V závěrečný den se můžete těšit na koncerty emo punkové partičky Stifled (pro ty, kterým se líbilo loňské vystoupení Pilot Season, to bude pravé ořechové) a Where Are We Now, indie kytarovku s nigérijským zpěvákem. Na vedlejší Kofola stagei patřily dva poslední sety punku, který se na Colours netěší tak hojné oblibě (od toho jsou jiné festivaly) a peprných slov - zahráli Mucha a The Fialky. Pro koho bylo rozjuchané vystoupení Years & Years na hlavním pódiu až moc přeslazené a skoro až úchylné (jako například pro mě), neprohloupil, když navštívil beatboxerský set francouzského producenta SARO, který si vystačil pouze se svým hlasem a loopem. Elektronický mág dokázal z mála vykouzlit jednu velkou párty.Třetí den Colours Of Ostrava pohledem Jana Trávníčka
"Ocean". Asi nejznámější instrumentální skladba hraná jen na kytaru a věc, která Johna Butlera a jeho Trio definitivně proslavila po celém světě. V České republice zazněla nyní potřetí a zase to byla nádhera. Poprvé to bylo v roce 2011 na Rock For People a nejúspěšnější australský nezávislý hudebník byl tou dobou na vrcholu. "Ocean" se totiž zhruba v té době stávala virální a hodně tomu pomohlo i hojné sdílení na Facebooku. To byly totiž ještě ty časy, kdy se na Facebooku lidi nehádali o politice a nescrollovali přes desítky reklam, ale sami psali buď statusy nebo sdíleli své oblíbené písničky. Pamatujete?
V Hradci Králové jste se tak mohli cítit v jeho společnosti jako insideři. Jako ti, co vědí. Do určité míry to platilo i na rovněž velmi povedeném vystoupení na Colours Of Ostrava 2014, a i když je nová deska "Home" slabší než ty předchozí a nepříliš úspěšně se na ní objevuje i jemná elektronika, dokázal s ní Jack Sparrow od protinožců zaujmout. Kytary roztodivných druhů, společné bubnování a okouzlující hlas, v němž se mísí vyprahlá australská step s divokostí a svobodou tamních zvířat, rozhoupaly diváky do rytmu jižanského bluegrassu, country, reggae i funk rocku. Muzikant hledající mír a vyznávající hodnoty hippies navíc s kolegy slavil poslední koncert aktuálního turné na evropské půdě, takže byl naladěn stejně pozitivně jako jeho posluchači. Výborné vystoupení. Lewis Capaldi měl hrát na Colours už loni a měla mu patřit menší Fresh stage. Už tehdy jsem jej měl vyhlídnutého jako černého koně toho ročníku, protože patřit mezi nominanty na BBC Sound Of 2018 není přehlédnutelný titul a singl "Bruises" byl dostatečným důkazem, že tam nebyl náhodou. Majitel velkého hlasu ale nakonec koncert zrušil, takže jsem se pak o jeho kvalitách přesvědčil nejprve o měsíc později na maďarském Szigetu, kde uhranul stan A38, pak v září na berlínské Lollapalooze, kde ho rovněž dali na jedno z větších pódií a do třetice pak ještě letos v únoru, kdy ve Foru Karlín předskakoval Bastille. A bylo úžasné sledovat, jak s každým dalším koncertem roste. Jak vyzpívaností, tak i osmělováním se k debatě s publikem. Rozumět mu sice nikdy moc není (holt je to Skot), ale když už se zadaří, ostrovní smysl pro humor oceníte. Nyní si tedy na Colours už skutečně zahrál a bylo to jen tak tak - déšť vydatně zalil celý areál, průběh koncertu ale naštěstí nenarušil. Navíc se písničkář na festival vrátil už jako velká hvězda. V Británii už nějaké ty hudební žebříčky se svým očekávaným studiovým debutem zdolal a singl "Someone You Loved" se hojně hraje nejen tam, ale poslední pár týdnů je i nehranější v českých rádiích. K přezdívkám stavícím ho na úroveň nástupců Eda Sheerana nebo Adele v kalhotách se po Ostravě přidává i na ceduli se skvoucí "Skotská Beyoncé". A není se co divit. Capaldi vypadá obyčejně. Není to kluk z plakátů, vlasy má rozcuchané, nosí pár kilo navíc a vystupuje jen v džínách a sepraném tričku. Pak ale otevře pusu a zarazí vás do sedaček. "Don't Get Me Wrong", "Bruises" nebo svícením mobilů doprovázená "Fade". Převahu v jeho repertoáru mají klavírní balady a fakt je ten, že o moc víc než ten klavír nepotřebuje. V Ostravě slavil jeho bubeník Freddie čtyřiatřicáté narozeniny, takže když mu diváci popřáli, zpěvák, barvou hlasu lehce připomínající Jamese Arthura, se rozhodl, že si zaběhá pár koleček kolem stupínků, na nichž hrají jeho muzikanti. Bylo pak vtipné sledovat, jak se zadýchal a dával k dobru jednu hlášku za druhou. Třeba o tom, jak si máme kupovat jeho album, aby ve svých dvaadvaceti už nemusel bydlet u rodičů. A ne, tohle na žádném předchozím koncertě nevyváděl. Dojemným hitem "Someone You Loved" svůj set zakončil, a jakkoliv byl Pokáč okozlující a vtipný, Years & Years plní hitů a Mogwai ohromně atmosféričtí a pohlcující, pro mě to v pátek mezi všemi vyhrál právě on.