Každý se obává, že bude zapomenut. Tak zní zpráva vysázená kapitálkami na třetím albu švédské umělkyně Jonny Lee, která povstala jako
iamamiwhoami a letos se znovuzrodila jako
ionnalee. Svou audiovizuální show představí poprvé v Praze ve smíchovské továrně 13. října.
Jonna Lee, švédská umělkyně, hudebnice, zpěvačka, producentka a režisérka, jak se sama popisuje, to má ráda po svém. Její hra na schovávanou začala před lety, když pod jménem, jež samo o sobě klade otázku, na server YouTube nahrála několik krátkých klipů, ty uvedla kryptickými číselnými názvy - o tajuplnosti obsahu ani nemluvě - a bez dalšího vysvětlení se je jala šířit do světa.
Pod jménem iamamiwhoami přišla v době, kdy už sice virální kampaně byly zaběhlou formou marketingu, její kombinace vzdušných syntetizátorů, éterických vokálů a v něčem znepokojujících záběrů panenské přírody ovšem hudební scénou rezonovala okamžitě. Už tehdy, když byl její zpěv upozaděn v rámci zachování aury jedinečnosti, mnozí příchozí projekt připisovali coby odvrácenou tvář tvůrcům jako
The Knife,
Lykke Li anebo
Björk. Joanna Lee jako iamamiwhoami vydala dvě alba, na nichž tajemství mísí s průzračně čistým, burácivým popem, aby letos na jaře oprášila své kořeny a přišla s lépe zapamatovatelným, s jejím občanským jménem rezonujícím ionnalee.
Ke třetímu albu "EVERYONE AFRAID TO BE FORGOTTEN" (2018), které vyšlo u jejího vlastního labelu To whom it may concern. (v překladu "těm, kterých se to týká"), také tentokrát vytvořila rozsáhlý vizuální doprovod. Klipy k jednotlivým skladbám jsou zároveň narativně spojeny v jeden velký příběh, jenž v úhrnu představuje téměř hodinový film. Vizuální stránka má pro tvorbu švédské umělkyně zřetelně stejně důležitou roli, a tak lze očekávat vedle strhující hudby i oslnivou podívanou. Tematicky je nové album ionnalee odrazem nervózní, úzkostlivé doby, v níž všichni stále zvyšují hlas, v níž píseň není dost, v níž je individualita zaprodána a uvedena jako produkt na sociálních sítích a každý bez ustání hlásá svá tvrzení. To dle Lee vede k pocitu strachu jednotlivce na okraji stát se neviditelným. Na albu pracovala víc jak dva roky, celý proces ale údajně trval deset let. S výsledkem jí hudebně pomáhal vedle osvědčeného Claese Björklunda (
Travis,
Peter Bjorn And John) také
Com Truise, ten v MeetFactory vystoupil předchozí sezónu.
Na turné audiovizuální umělkyni doprovází Tungorna, témuž labelu upsaný švédský producent, který se teprve nedávno vydal sólově pokoušet hranice taneční elektroniky a chill wave. V sobotu 13. října bude nově zrekonstruovaný sál MeetFactory patřit ioannalee a jejím zhmotněným snům, na pódiu se bude tančit, blýskat, střídat bílá s černou.