Mariah Carey se po propadáku alba i filmu "Glitter" a vyhození od EMI pomalu zvedá ze dna. Svoji novinku "Charmbracelet" postavila na dvou kvalitách, které ji přiznají i její nejzapřísahlejší odpůrci - na svém poprsí a hlase. Ale bohužel to nějak nestačí.
Mariah Carey rozhodně neprožívá nejšťastnější období své kariéry. Nejprodávanější zpěvačka devadesátých let musela spolknout hořkou pilulku v podobě absolutního propadáku filmu i alba "Glitter", po kterém následovalo dokonce vyhození z nahrávací společnosti, když ji decentně vyplatili ze smlouvy. Carey si musela zvyknout na nové podmínky, podepsala řekněme skromnější smlouvu s firmou Island, který speciálně pro ni vytvořil sublabel MonarC a pustila se do natáčení nové desky. Sotva ustal posměch na album "Glitter", mohli se kritikové pustit do její novinky "Charmbracelet".
A Carey to svým případným kritikům rozhodně nijak neztěžuje. Už samotný obal desky s jejím thymolínovým úspěvem a motýlkem je neuvěřitelně kýčovitý, uvnitř pak ještě přilévá do ohně fotografiemi, na kterých hraje hlavní roli její poprsí. No dobrá, ujišťuje nás, že po zlých letech je alespoň něco pořád na svém místě. Rychlé odsouzení si ale nechejte na Michala Davida, "Charmbracelet" totiž zase tak špatná deska není. Tedy přesněji - je lepší než "Glitter", ale na její desky z poloviny 90. let nemá. Carey na novince pokračuje ve snaze přiblížit se současné podobě R&B, která popovou přítažlivost kombinuje s hiphopovým pouličním feelingem. Byl to právě tento pohyb na černé hudební scéně, který popovým matadorům na začátku nového desetiletí málem srazil vaz, Mariah ale ví, že jiné cesty není.
Carey na "Charmbracelet" vcelku šikovně střídá pomalé balady starého střihu a skladby postavené na vyraznější rytmice (v kurzu současného R&B). Prvně jmenované jsou už tradičně přeslazené kusy postavená na pompézních melodiích. Problém je, že pompa málokdy funguje, a to platí hlavně v druhé polovině desky, kde se nashromáždily písně, které si Mariah psala a (bohužel) produkovala sama. Tady se objeví její největší slabina a další důvod, proč po "Butterfly" následoval neodvratný pád. Mariah moc dobře ví, že má nádherný hlas, a tak se na něm snaží za každou stavu stavět. Bohužel neví kde přestat a pouští se do nesmyslných hlasových ekvilibristik, jako je přeskakování mezi oktávami a vršení harmonií. Popová deska není demonstrace hlasových dovedností a už vůbec ne opera. Mariah patrně trpí nějakým zvláštním druhem megalomanské sebeobsese, v písních jako "My Saving Grace" se ke zpívající Carey přidává ještě celý sbor dalších Carey v backvokálech a do toho ještě přidává svoje speciality jako ječení, pištění nebo exaltované výkřiky. Nestačí, že Carey to s hlasem opravdu přehání, ještě nutí zvukaře, aby ji několikanásobně množili a hlavní vokál ještě překrývali nejméně třemi čtyřmi vedlejšími. Některé písně jsou ekvivalentem kytarových onanií, které předvádí hardrockoví kytaristé na svých sólových albech.
Skladby s výraznějším beatem jsou snesitelnější, protože nedovolí přílišné hlasové exhibice. R&B balada "Boy" s hostujícím rapperem
Cam‘Ron-em vůbec není špatná, "The One" pro ni napsal
Jermaine Dupri a Mariah v ní zpívá jako
Brandy nebo
Ashanti (já vím, že je to vlastně naopak...). Pod "Yours" jsou podepsání klasikové R&B
Jam & Lewis a v Americe by to mohl být hit pro stanice urban music. V "You Got Me" se mihne top MC současnosti Jay Z, aby rozříznul přeslazenou atmosféru, ale jeho účast je opravdu jen symbolická a v dalším refrénu se to všechno zase vrátí zpátky do starých kolejí. Hiphopová diva se z Mariah nikdy nestane - na to je příliš výrazná, aby se dělila o místo s rapperem - ale pokud se dokáže udržet na uzdě, mohla by jít cestou moderní R&B (jak ostatně už naznačila na "Loverboy"). Její nevýhoda je to, že mezi černošskými zpěvačkami (sama má afroamerický původ jen z jedné čtvrtiny) to bude mít velmi těžké.
Whitney Houston je na své nové desce o třídu dále, o
Ashanti nebo
Beyonce Knowles raději pomlčím. Ke kreditu ji moc nepřidají ani texty, kde se to jen hemží motýlkama a duhami. Jejich literární hodnota se dá přirovnat k básním, které si do deníčku píše dvanáctiletá školačka.
Nesporným vrcholem desky je "Bringing On The Heartbreak", což je coververze dvacet let starého hitu
Def Leppard. Po několika minutách utopených v sladkých harmoniích totiž konečně přijde nějaká silná melodie. Pompézní metal a pompézní pop k sobě měli vždy hodně blízko, jen škoda, že Carey nepozvala do studia
Def Leppard samotné a jejich kytary nahradila španělkami (a samozřejmě smyčci a trumpetami). Tato píseň je vlastně svým způsobem dokonalý hudební kýč, dovršení všeho, k čemu Mariah vždy směřovala. Zapomeňte na to, že chtěla kdy být "pro ulice", k ní sedí nejlépe cinkání, zpívající ptáčci a neskutečně přehnané aranže.
Aby nedošlo k nějaké mýlce, "Charmbracelet" je pořád o třídu lepší album než nějaké umělohmotné hvězdy z hudebních továren. V porovnání s její kolegyní ze samotného popového nebe předchozích let,
Whitney Houston, ale
Mariah Carey spíše tápe. "Charmbracelet" rozhodně není její návrat na vrchol (jak tvrdí někteří), ale také to není deska, která ji nadobro pohřbí (jak tvrdí jiní). Je to prostě jen další její deska. Což je mimochodem asi to nejhorší, co ji mohlo potkat.
-
Mariah (Karel, 15.01.2003 07:45) Reagovat
Zdá se,že autor článku Mariah fakt moc nemiluje...celý článek desku hodnotí jako skoropropadák, až na poslední odstavec,kdy ji zase začne hodnotit jako celkem ne špatnou.Taky zajímavý...
Mně její nová deska připadá horší než Glitter a to jsem fanoušek...Naopak právě druhá polovina desky je pro mě zajímavější.Tam jsou právě songy,které by mohly vyjít jako singl.
Psát recenze je asi pro někoho těžké,jen těch amerických jmen,producentů,spoluzpěváků a raperů a pak přečíst booklet a dát vše dohromady do článku...Taky nevím,proč ji pořád spojuješ s Whitney,že spolu natočily duet? Je to o Mařeně, Houston vydala lepší desku,to jo,ale co se týče vydaného pilotního singlu,tak Whitney propadla v Americe úplně a Mařka je v hitparádě už dlouhou dobu do 20.místa a v Evropě? Whitney se mihla kolem 50.místa akorát v Německu a Mariah je v evropské hitparádě celkem vysoko...(po dlouhé době)
Mějte se všichni pěkně a čtenáři nevěřte všemu,co se kde píše,hlavně od přemoudřelých a věcí znalých autorů recenzí.
-
Recenze (M., 24.01.2003 12:44) Reagovat
Souhlasím, je to věc názoru a vkusu. Kdykoliv jsem si v posledních cca 8 letech přečetl recenzi nového alba Mariah od pana Vlasáka v MFDNES, bylo to úplně o ničem a většina lidí by hned po jejím přečtení album zahodila. Já si ho těď půjdu naopak pustit. Hodnocení hudby je věc čistě a maximálně subjektivní.
-
CHARMBRACELET-RECENZE (Adam Ptáček, 25.11.2003 15:10) Reagovat
Vůbec bych nekritizoval ty její motýlky
a obal CD a už vůbec ne hudbu co je vní
Ona si svou image postavila na duze ,motýlkách a romantice. Co se týče obalu tak se mi nezdá tak moc kýčovitý,protože když vidím ostatní zpěváky a jejich obaly cédéček tak jsou bud nezajímavá nebo takzvaně na tom se nedá nic zkazit, zkrátka bez nápadu!Písně a texty jsou velice dobré a vůbec se mi nezdají být jak od 12-ti leté školačky.Jsou smutné,příjemné na poslech a velice romantické.Texty mají alespon hlavu a patu narozdíl od jiných zpěvaček .Toto album je velmi osobní a jako každé jiné má nějákou myšlenku a něco čím se liší od těch ostatních.Byl jsem na jejím koncertě v Berlíně a tak úžasný zážitek jsem si z ničeho jiného neodnesl! Krása!Proto nechápu proč jí všichni pomlouvají, kritizují a špiní!Divím se,že je ještě pořád psychicky v pořádku.Já už bych asi vysel na hrušce! A protože jsem ji poznal skutečně takovou jaká je tak mohu s potěšením říct ,že je to neuvěřitelně hodný a talentovaný člověk a tak moc ,jako nikdo jiný.
-
MC pro Adama... (Martin, 25.01.2004 13:48) Reagovat
Můžete mi prosím napsat něco víc o koncertě v Berlíně?
Děkuji
Martin
-
zlato v hrdle (Petr L., 19.11.2004 16:18) Reagovat
Zlato v hrdle jí zůstane napořád, ikdyž neví jakým směrem se dát, snad nás brzy skvěle překvapí.