Rozlučte se se světem pozemským, neboť všechny jeho krásy odumírají. Ale ještě než tak učiníte, věnujte pár nevinných minutek myšlenkám René Krystyna z havířovské skupiny Dissolving Of Prodigy, se kterým jsme pro vás připravili dnešní rozhovor.
© Crystal Production Havířovští doom rockeři
Dissolving Of Prodigy fungují na české hudební scéně již pěknou řádku let. Na MusicServeru jste s nimi doposud - tak trochu logicky - nesetkali. Jejich poslední, minuloroční deska "Loučení se světem pozemským" zaznamenala většinou pochvalné recenze, včetně té naší (
zde), a proto jsme se rozhodli přinést vám, čtenářům, rozhovor s touto jistě zajímavou heavy metalovou skupinou. Na otázky odpovídal lídr formace, zpěvák a kytarista René Krystyn.
Řekněte čtenářům na úvod něco o vašich začátcích?Myšlenku založit kapelu jsme začali naplňovat v roce 1989. Po mnoha změnách se v roce 1991 ke mně a k bráchovi připojuje kytarista Richard Minx z Morsus a vše začíná nabírat poměrně rychlé obrátky. V roce 1992 odehráváme první koncert, díky němuž se sestava rozrostla o basáka Hadgiho a zpěváka Michala Blejchaře. V dubnu 1993 točíme první demo snímek "Step To The Grave". Koncem téhož roku již pod názvem
Dissolving Of Prodigy nahráváme "Echoes Of My Sadness" a o rok později demo třetí "Lamentations Of Innocents". V té době nás již kontaktují některé firmy a my pod českou firmou Sheer records vydáváme v devadesátém pátém roce první CD.
Původně jste se jmenovali Bigotry - dalo by se říci, že vás stihlo lidské nepochopení, kulturní úzkoprsost i v muzice? Proč jste se uchýlili ke změně jména? Změna názvu nevyplynula z nepochopení. Jen jsme si uvědomovali, že název Bigotry (v našem pojetí
náboženský fanatismus) stále méně koresponduje s obsahem našich textů, ve kterých dominuje lidská tragédie. Ale jinak jsme přesvědčeni, že metal se vždy bude potýkat s lidským nepochopením, ostatně jako každý okrajový žánr. Nejlépe je to patrné v rozhlase, nemluvě o televizi. Přitom řada metalových CD obsahuje i skladby, které jsou schopny oslovit posluchače jinak hudebně orientované. Určitě je chybou, že je jim nesmyslnými předsudky cesta k této hudbě zapovězena.
Dissolving Of Prodigy by se dalo přeložit např. jako ztrácení zázraku. Ke které skutečnosti se tento ne zcela tradiční název vztahuje? Náš název lze vnímat jako rozplývání krásných jevů. Tedy pozvolné odumírání všeho, co život činí krásným, ať již se jedná o lásku, přátelství, či pouhé drobnosti, které jsou schopny nás potěšit či polahodit oku.
Vaše texty působí "archaicky folklórním" dojmem, ale na desce je překvapivě málo netradičních nástrojů. Nepřemýšleli jste i o jejich širším využití? Na předešlých nahrávkách jsme měli flétnu a housle. Často jsem upozorňován na jejich absenci na nynější nahrávce, ale já chci hrát a ne neustále se někoho doprošovat, aby přišel na zkoušku! Čím více lidí, tím je těžší se sejít, a to i při dobré vůli. Pokud znovu šáhneme po těchto nástrojích, bude to jen na úrovni hostování.
Deska se tváří čistým, strohým a zároveň syrovým dojmem - byl to záměr, anebo jste chtěli původně zkomponovat trochu odlišné album? Ano, byl to záměr. Dlouho jsme vybírali studio, rozhodovali jsme se mezi čtyřmi studii a vybrali si z nich
Citron. Jsme rádi, že Crystal Production nechala volbu studia čistě na nás.
Citron je opravdu dobré studio s výborným zázemím. Uvědomujeme si, že touto volbou se nahrávka prodražila, ale výsledek snad stojí za to.
© Crystal Production V některých pasážích mi váš hrubý vokál přijde nevhodný k hudební atmosféře, nebudete do budoucna více využívat civilizovaných pěveckých poloh? O tom jsme neuvažovali. Naopak momentálně hodláme přitvrdit. Za tímto účelem jsme angažovali Rosťu Kučeru, jehož murmur byl ozdobou demo nahrávek
Hypnotic Scenery. Také se nám tím otvírají další možnosti co se týče pestrosti vokálního projevu, nejrůznějšího prolínání či zdvojování.
Nová deska "Loučení se světem pozemským" se obrací do hluboké minulosti - co bychom si z té doby měli odnést za ponaučení? Použiji citát z vikingské Eddy, o kterém si myslím, že vystihuje i život starých Slovanů:
"Zajdou statky, zemřou přátelé, ty sám zemřeš. Je jediné, co věčně trvá - po mrtvém pověst!" Hlavně bychom měli mít neustále na paměti, že i my budeme součástí dějin, i když ne zrovna naše jména budou napsaná v učebnicích dějepisu.
S pradávnými slovanskými časy je spojena i tzv. staroslověnština, nezkoušeli jste v ní něco nazpívat? To nás zatím nenapadlo. Je to zajímavý nápad, ale to už bych snad musel být kandidátem věd. Ale beru to jako dobrý tip do důchodového věku, až nebudu vědět, co roupama dělat, mrknu se staroslověnštině na zoubek. Napadlo mě jen napsat nějaký text hlaholicí a zrovna nyní se u nás zapracovává nový zpěvák, tak už se těším, jak na to bude tlemět.
Jsou všechny vaše texty čistě autorské, nebo jste se někdy nechali poněkud více inspirovat starodávnými písněmi? Nepoužili jste někde třeba autentické citace? Doposud byly naše texty čistě autorské. Teprve ve skladbě, na které nyní pracujeme, jsem použil citaci. Ta skladba se jmenuje "Úlitba". Použití citace zde bylo naprosto nezbytné, stejně jako byly nezbytné mírné korekce, aby se tento text zbavil pozdějších pravoslavných úprav.
Vy jste dříve zpívali v angličtině a před novou deskou jste zvolili češtinu. Důvod vašeho přechodu tkvěl v obsahu textů? Přiznávám, že jsem si netroufal. Obě naše předešlá CD se prodávala především za hranicemi naší země. Po odchodu Michala (Michal Blejchař - pozn. red. jsem se musel rozhodnout - buď se naučím pořádně anglicky, nebo budu zpívat česky. Nikdy mě nebavilo biflovat se slovíčka a vidina toho, co bych musel podstoupit, mi jinou možnost nedávala. Dnes jsem tomu jen rád.
Hodně se obracíte do dějin českého území, proto se přímo nabízí otázka, kterou jejich partii (či kterou část české minulosti obecně) považujete za vrcholnou? Nahlížíme na ně s úctou. S úctou za to, že ten malý národ v srdci Evropy i přes nemalé šrámy dovedly do 21. století. Za vrchol našich dějin bych označil bitvu u
Wogastisburgu (
klíčová bitva ze 7.st., v níž Sámo porazil krále Franské říše, Dagoberta I. - pozn. red.).
© facebook interpreta Wogastisburg je dávná minulost, pro nás bude momentálně důležitější nejbližší budoucnost Dissolving Of Prodigy...Rádi bychom vytunelovali nějaký fond nebo kampeličku a odletěli za Viktorem, ale takové štěstí nás snad nepotká, proto se musíme věnovat tvorbě nových skladeb, abychom prodávali hodně a hodně desek. Nejčastěji nás čtenáři uvidí v Havířově v rockové hospodě Mučírna u pivečka. Koncertovat začneme až na přelomu února a března v Ostravě v klubu Rockle. Aktuální termíny koncertů čtenáři naleznou na internetu na adrese
www.crystalprod.cz, a pokud se nám podaří do té doby vytvořit naše nové stránky, tak na nich. Jinak bych chtěl upozornit na akci, kterou chystáme na listopad 2003 a sice 10. výročí účinkování D.O.P. Buďte ve střehu, skalní příznivci si opravdu přijdou na své.
Ještě jednou zmíním historii, nejen že album o starých časech pěje, ale dokonce z něj ona tradiční, přírodní atmosféra sálá. Jak jste na tom ale s moderními vymoženostmi, jako je internet? Tak to tě nepotěším. Internet má akorát bubeník "Vajco". Díky bráchovi má k němu přístup i klávesák Vlastík. Já si konečně pořizuji počítač, ale internet pro mne zůstává písní budoucnosti, snad blízké.
A MusicServer.cz znáte?A tak na závěr tě potěším. "Vajco" MusicServer.cz zná a my ostatní se musíme polepšit!
Děkuji za rozhovor.