Ladies Lovable Cool James alias LL Cool J patří už neuvěřitelných sedmnáct let mezi stálice hiphopového nebe. Mezi albem "Radio" z roku 1985 a letošním "10" je šňůra úspěšných hitů a miliony prodaných desek. Ani jeho desáté album se díky hitu "Luv U Better" nemusí bát neúspěchu.
Klasický trademark svých skladeb si s sebou LL nese od samotných počátků své kariéry. Vezme sladký refrén z nějaké R&B písně, producent mu naprogramuje rytmus a LL rapuje. Nijak se to nemění ani sedmnáct let po albu "Radio", které ho katapultovalo mezi hiphopovou smetánku. Producent
Rick Rubin v jednom rozhovoru vzpomíná, že desku napsali a natočili za týden, tipl bych si, že na své poslední desce "10" nestrávil
LL Cool J o moc více času. Vždyť kdyby měl být ve studiu déle, nemohl by se pak na obalu chlubit tak perfektně vypracovanou muskulaturou.
Cool je žijící legenda hip hopu. Začínal v 80. letech, jako jeden z prvních vydal singl u slavného labelu Def Jam a stal se jednou z prvních mainstreamových hip hopových hvězd. Jeho styl by se dal charakterizovat jako hip hop pro ženy, postavený na sladkých R&B refrénech, balancoval vždy na hraně hudebního kýče, když to ale situace žádala, dokázal přitvrdit. Cool je zodpovědný za celou řadu svých klonů, kteří plnily hitparády po devadesátá léta (včetně dnešních hip pop - a to není překlep - hvězd jako jsou
Nelly nebo
Ja Rule). V osmdesátých letech se dostal z ulice přímo do rádia, pomohl vybudovat hiphopové impérium jménem Def Jam a je podepsán pod hity jako "I Need Love", "I Can't Live Without My Radio" nebo "Mama Said Knock You Out". Mezi hvězdami na jednu sezónu je jeho výdrž na špici zcela unikátní. A Cool přitom nijak nepaběrkuje ani v 90. letech, kdy se komerčně nedaří ani klasikům typu
Public Enemy nebo
De La Soul. "Phenomenon" byl v roce 1997 masivní hit. "10" je jeho desáté album a vychází znovu na Def Jam. Ohlásil ho vynikající singl "Luv U Better", jeden z jeho největších singlových hitů vůbec.
Pět let po "Phenomenon" konečně hit a LL Cool si nemohl přát lepší úvod pro novou desku. Soulový vokál Marca Dorseye v refrénu, Coolův bolestivý rap o zničené lásce a v neposlední řadě další úchvatný (a nakažlivý) beat od producentské dvojice
The Neptunes. Pro
The Neptunes jeden z x hitů, kterými letos vládnou žebříčkům, pro Cool J naděje, že ještě nepatří do starého železa. A hlavně další hitová rapová balada do jeho sbírky. "Luv U Better" určitě zajistilo "10" slušný prodej a Coolovi další stabilizaci jeho výsostného postavení. Z čistě hudebního hlediska ale nepřináší vůbec nic nového.
The Neptunes napsali pro "10" ještě dalších pět písní a "Amazin" se zpěvačkou Kanidce Love bude pravděpodobně další hit. Je to ale navlas stejně postavná píseň jako "Luv U Better". A žádné převratné změny nečekejte ani v další stopáži. (Typický neptunovský sound už sám o sobě neznamená žádné oživení, v době kdy Williams a Hugo píší pro půl světa.) Všechno je to trochu na jeden způsob - rap, sladký refrén, rap, sladký refrén, rap. A přitom všechny refrény i Coolovy rapy jsou taky vesměs stejné. Mění se jen jména a refrény - "Lollipop", "Paradise". Tato gramatika je letos v komerčním hip hopu silnější než kdy předtím, na singlu sedí, pokud máte ale poslouchat celé album podobné žvýkačky, pak je to trochu moc. Nic nepomohlo ani to, že vedle
The Neptunes se ve studiu objevují i další jistoty kvality, jako jsou členové producentské skupiny Trackmasters nebo Ron "Amen Ra" Lawrence. LL Cool se určitě snažil, aby mu neujel vlak, ale i když je naoko nakloněný novým trendům, nakonec vždy sází na jistotu. A jediný host velkého jména,
P. Diddy, taky zrovna nepatří k hudebním revolucionářům.
V určitém období své kariéry (po albu "Mama Said Knock You Out" z roku 1990) Cool přitvrdil a pustil se tvrdších skladeb, ve kterých mohl využít své drsňácké pózy a vypracovaného svalstva. Na "10" zbylo z jeho hardcoreového (?) období několik rychlejších písní. Rymicky výrazná "Niggy Nuts" nebo "Fa Ha" oživují album, ale podobných kusů jsme už od něj slyšeli spoustu. V druhé polovině vystupuje snad jen "10 Stars", což je pokus o Dreovský apokalyptický west coast hip hop, který ale zkazí další sladký refrén. V tvrdších skladbách Cool musí alespoň pořádně přidat pod kotel a rapovat pěkně od podlahy, když si v pomalejších písních dává oddech. Jinak je "10" vcelku nuda, asi taková, jakou jste se museli prokousávat na "G.O.A.T."
LL Cool J toho kromě vypracovaného bicepsu moc nenabízí. Není nejlepší rapper, jeho hudební postupy jsou stejné jako v roce 1985 a slavní producenti, které si pozval, toho také na "10" moc nepředvedli. Jako odstrašující příklad toho, kam se LL dostal, nechť slouží píseň, kterou věnoval své babičce a nazval "Big Mama". Mladí psi jako
Nelly od svého učitele pochytili, jak dělat hip hop pro hiparády, ale protože je jim přes dvacet, dá se jim věřit, že to myslí vážně. Stejný čas jako Cool jsou ve velkém byznysu i jistí
Beastie Boys, od nich by se mohl učit co to je hudební vývoj.