Debut australské hvězdičky Holly Valance "Footprints" je výborným příkladem toho, jak se dnes vyrábí moderní spotřební pop. V rámci kategorie docela moderní (ale opravdu jen v rámci spotřebního popu) aranžmá sice nemá na to, aby přebilo image, ale to je účel. Nebo ne?
Tohle je dokonalé! Kdepak kvůli hudbě, ale kvůli dokonalému příkladu, jak dneska funguje hudební byznys. Ne, tady opravdu nejde o hudbu, to jste si snad nemysleli. Takže se podívejme, jak se vyrábí showbiz produkt, neboli "hudba" v kategorii spotřební pop.
Nejdřív musíte mít image. A co je lepšího než sehnat kočku, teda jako superbabu. To by Holly splňovala, trénink v reklamách od dětství, účinkování v reklamách a hlavně v australském hitu, seriálu "Neighbours", to vše je nutná průprava. Ostatně měla se od koho učit, že Kylie? Takže booklet určitě zaujme sexy fotkami této slečny. A aby toho nebylo málo, jsou tam hned tři videa, včetně toho, kde vystupuje skoro nahá. Myslím, že hošíci z auditorských firem a bank musí při sledování celí zvlhnout, pardon, užívat si, tohle je přesně pro ně (to je "básnická" licence, určitě i jiní, např. jejich šéfové svíjející se v musicslubu před mladými kočkami). No, ale hezká tvářička nestačí, slečně seženeme producentský tým. Přece jste si nemysleli, že by snad byla schopná také nějakou muziku napsat (ty dvě spoluautorství to nezachrání). To je důležité, ne nadarmo nahrávací firmě a jim děkuje za hrozně těžkou práci ještě dřív než mamince a tatínkovi. Na firmě jsou dokonce tak chytří, že do bookletu nedají texty, jen ty fotky, bylo by pak snazší jí zkritizovat za totální absenci nějakého názoru.
No a teď k tomu méně podstatnému, což je hudba. U podobných produktů není hlas důležitý a Holly ze zlatého pravidla nijak nevybočuje, podobně by zazpívala polovina holek od vedle (ne nadarmo hrále v "Sousedech", že?). No, možná ne polovina, ale zoufale indiferetní hlas má, to zas jo. Jenže nemaj to tělo a kozy. Pardon, jsme vlastně u hudby. Tady docela překvapivě není vždy až tak zle. První singl "Kiss Kiss" je x-tou kopií Tarkana, co by dělal Kalousek být na jeho místě, nebýt přiznaná, asi víme. Ale v několika skladbách je hudební podklad moderní, používá pro tenhle druh spotřebního popu docela avantgardní zvuky a aranžmá. Při pohledu na produkci tří skladeb je to jasnější - Nellee Hooper, spolupracující dříve třeba s
Björk nebo
U2, se snažil. I když nechápu proč (no jasně, asi nezchudl). Ale nejenom jeho věci ("Tuck Your Shirt In", druhý singl "Down Boy" a hlavně "All In The Mind") jsou docela snesitelné, ale i třeba ve "Whoop" se dají najít zajímavé momenty. Občas se na mysl vkrade srovnání s producenty
The Neptunes stojícími za většinou toho aspoň trochu zajímavějšího z nudného amerického r'n'b, ale tohle je prostě popík. A hlavně všechny jsou dost zaměnitelné. Ještě že měli producenti soudnost a skladby nenatahují, a tak skončí dřív, než začnou opravdu prudit.
Jako produkt v rámci kategorie relativně slušné, to se musí nechat, ale proboha (nebo čerta), jen nehledejte nějaký vklad osobnosti. Mně fakt tyhle umělé krásky neberou, jenže to je můj "problém", takhle prostě showbiz funguje. Může se mi to nelíbit, ale to je tak jediné, co s tím můžu dělat. Vlastně ne - nemusím to poslouchat.
P.S.: Datová stopa obsahuje dva klipy a filmeček o tom, jak vznikal jeden z nich. Dobrý důkaz, jak v umělém světě tihle lidé žijí, kecy režiséra o tom, jak chtěl v druhém klipu ukázat něco víc, než že Holly umí tancovat (pche), zpívat (pche, pche) a je hezká (make up umí hodně, oči jsou zajímavé), jsou opravdu úsměvné.