shop.musicserver.cz

Amelie z Montmartru trochu jinak

Vydáno: 02.01.2003 05:00 v sekci Recenze - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Autor hudby k filmu "Amelie z Montmarteru", Yann Tiersen, u nás zatím není příliš známý, a to přesto, že se ve Francii těší poměrně velké popularitě a vychází mu jedna deska za druhou. Koncertní 2CD "C'était Ici", které mu vychází právě teď , jen ukazuje, že se jedná o vpravdě geniálního muzikanta a že jistě nebude trvat dlouho a začne koncertovat i u nás.

9/10

Yann Tiersen - C'était ici

Celkový čas: 52:51 + 56:09

Skladby: CD1: Intro, La Valse D'Amélie, C'était Ici, Rue Des Cascades, La Rupture, La Terrasse, Déjà Loin, Sur Le Fil, Le Jour D'Avant, Le Banquet, Les Jours Tristes, La Noyée, Le Moulin, Le Fromveur, L'homme Aux Bras Ballants, L'autre Valse D'Amélie / CD2: Bagatelle, Le Méridien, L'absente, La Parade, La Noyée Il, Monochrome, Plus Au Sud, Les Bras De Mer, Comptine D'un Autre Eté L'après Midi, Le Quartier, La Crise, Février, La Valse Des Monstres

Vydavatel: EMI

Když režisér Jean-Pierre Jeunet sháněl muzikanta, který by mu složil hudbu k filmu "Amélie z Montmarteru", jistě věděl, po kom sahá, když oslovil Yanna Tiersena. Mladý elegán z Bretagne, který ještě neslavil třicítku, měl v té době za sebou už čtyři studiová alba, podle kterých muselo být zřejmé jedno - že je schopen složit hudbu, která bude něčím blízká poměrně širokým vrstvám diváků (nehledě na věk či národnost) a přitom něčím specificky francouzská. To, co známe z dnes již poměrně protřelého soundtracku k Amélii, však poodhaluje Tiersena jen z části; jeho skutečný muzikantský záběr je o poznání širší, mnohem kosmopolitnější. Přesvědčit bychom se o tom mohli nejlépe při živém setkání s touto osobností (kéž bychom i u nás dostali tu možnost...), nebo alespoň z koncertního záznamu - jeden takový letos, během tří únorových pařížských koncertů, vznikl a nedávno spatřil světlo světa.

O důkladné práci a seriózním přístupu Tiersena hovoří už obal dvojkompaktu "C'était ici" (něco ve smyslu "Tady se to stalo"). Informačně nijak přebujelý booklet je doplněn sadou dvanácti fotografií na kartonovém papíře (à la polaroid) z koncertu a jeho zákulisí; nejen tímto nápadem, ale vůbec akcentem na vizuálnost připomíná pojetí desek Pearl Jam (v tomto případě dost album "No Code"). Ještě předtím, než se do samotné nahrávky zaposloucháme, doslova se na nás vysypou obrazy, ze kterých se skládá atmosféra vystoupení - pódium obložené všemožnými chrastítky, xylofony, šroubováky, okarinami, tahacími harmonikami, orámované decentním koutem pro smyčcový orchestr, divadelně nasvícené.

Yann Tiersen - C'était ici, pódium
© facebook interpreta
Po hudební stránce produkuje Tiersen se svým ensemblem něco jen těžko zařaditelného, přesto velmi pochopitelného, čímsi blízkého a přesvědčivého. Snad je to atmosféra představení evokující lehce melancholické, klidné, rozjímavé nálady, možná jistota, se kterou muzikanti často dost náročné kompozice zvládají, či jejich zřejmý nadhled a hravost, která je prakticky všudypřítomná. Něčím je velmi blízká hudbě ze zmiňované Amélie (také zde zazní většina písní ze soundtracku, motiv "La valse d'Amelie" nevyjímaje, stejně jako na něm i zde zakončuje "La valse des Monstres") - atmosféra Montmartru spojená se zvukem flašinetů, harmoniky a pouličních zpěváků z ní rozhodně cítit je, je to však jen jedna z mnoha hudebních rovin. Zřejmá je odškolenost muzikantů klasikou, v čemž vyniká zejména sám Tiersen na piáno ("Rue des Cascades", "L'absente", či ameliovská "Comptine d'un Quartier"), případně na housle - kam se až dostal s houslovým sólem v "Sur le Fil", je neuvěřitelné (kdejaký hardcorář by mohl závidět) - sympatická je chuť bořit mýty sterilnosti spojené s "vážnou" hudbou.

Zrovna tak žánrové, k dokonalosti dováděné, citace jsou pro nahrávku typické - ať je to klezmersky laděná "Le Jour d'avant", nebo do keltského středněproudu hozená vsuvka "Le Fromveur", není jimi však zahlcena, hlavní linie přibližných sto deseti minut se vine kolem pomalejších, šansonově laděných, křehce a decentně aranžovaných písní; poslední třetina desky zase věrně připomíná atmosféru konceptuálně dokonalého koncertu artovních mágů Pink Floyd "From Oblivion" z roku 1972. Ku prospěchu celkového spádu záznamu je střídání Tiersenova hlasu s bluesově zastřeným výrazem zpěvačky Claire Pichet, později doplněné o Lisu Germano (obě se sejdou při písni "La Parade" - kde je mimochodem doprovází klavír velmi podobný klavíru Johna Calea), k rozměru větší světovosti přidává i střídání francouzštiny s angličtinou (třeba dodat, že dost roztomilou, jak už to Francouzi umí).

Yann Tiersen - C'était ici
© facebook interpreta
Yann Tiersen je muzikant, ke kterému by lecjaký domácí popař mohl chodit na hodiny. Dokáže, s využitím vesměs tradičních prvků, složit něco, čemu musí rozumět v podstatě všichni, kdo mají zájem o hudbu jako takovou a soudě dle spřízněných reakcí francouzského publika i něco, co málokoho popudí, profesionální muzikanty nevyjímaje. S elegancí Francouze hodnou smíchává nesmíchatelné, pak vše balí do specifického obalu, opatří decentní etiketou a může si být jist, že uspěje jak v odstrčených koloniálech, tak v masových supermarketech. Kéž by se někdo takový objevil i u nás.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kakkmaddafakka, MeetFactory, Praha, 11.11.2024
Naživo: Kakkmaddafakka ukazovali v MeetFactory hlavně odhalenou hruď Nebo jinak - ty hrudě byly dvě. A být v klubu tepleji, možná by se přidali i zbývající tři kolegové. Přitom by klidně stačilo, kdyby do programu zařadili některou ze svých originálnějších písní - známe je jako formaci, která... čtěte zde
Vydáno: 12.11.2024 17:00 v sekci Naživo
Petr Janda (Olympic) - Hraní mám jako vášeň a na každý koncert se těším
Rozhovory: Petr Janda (Olympic) - Hraní mám jako vášeň a na každý koncert se těším Se jménem Petra Jandy se pojí mnoho přívlastků. S mužem, který píše historii domácího bigbítu, jsme se sešli v šatně před třebíčským vystoupením. Tím jeho kapela Olympic pokračovala ve svém turné "Trilogie", mapujícím... čtěte zde
Vydáno: 12.11.2024 12:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Sum 41, Neck Deep, O2 arena, Praha, 10.11.2024
Naživo: Sum 41 rozpálili Prahu explozivním rozlučkovým koncertem Nedělní vystoupení oldschoolových králů pop-punku Sum 41 bylo pro fanoušky hořkosladkým rozloučením. Šlo totiž o jeden z posledních koncertů jejich kariéry vůbec. Večer ve vysočanské O2 areně nás provedl nostalgickou cestou... čtěte zde
Vydáno: 11.11.2024 20:42 v sekci Naživo
The Last Dinner Party, Anna Vaverková, SaSaZu, Praha, 10.11.2024
Naživo: Do třetice všeho dobrého. The Last Dinner Party v Praze potvrdily svůj rostoucí věhlas Původně si mělo pět mladých žen doplněných o nájemného bubeníka zahrát v Roxy, to se ale vyprodalo a kapela se přesunula do SaSaZu. Proměnila se i předkapela - Katy J Pearson vystřídala Anna Vaverková. Tu hlavní hvězdy dokonce... čtěte zde
Vydáno: 11.11.2024 13:02 v sekci Naživo
Kabát, O2 arena, Praha, 9.11.2024
Naživo: Kabát vzal fanoušky vyprodanými O2 arenami až k Satanovi. Na pódium lítaly i podprsenky Kabát završil oslavy pětatřiceti let na scéně ve stejném kapelním složení dvěma vyprodanými O2 arenami, speciálními vizuálními efekty, nabušeným playlistem a energickou rockovou třaskavostí. Největším tahákem byli... čtěte zde
Vydáno: 10.11.2024 18:53 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Yann Tiersen v obrazech (09.03.2024 11:42)
- Hudební mág Yann Tiersen přiveze do Prahy klavír i elektroniku (13.11.2023 19:04)
- Nové desky 34/2021 - od Halsey přes CHVRCHES po OneRepublic (01.09.2021 08:00)
- Nové desky 50/2019 - od Camily Cabello přes Liama Payna po The Chainsmokers (12.12.2019 20:30)
- Naživo: Yann Tiersen otevřel obzory vyprodané Roxy (01.03.2015 13:35)
- Fotogalerie: Vyprodaný koncert Yanna Tiersena v obrazech (27.02.2015 00:07)
- Vyprodanou Roxy čeká tento čtvrtek skvělá show (25.02.2015 20:29)
- Yann Tiersen odhalí v Roxy utajované hudební nahrávky (21.01.2015 08:02)
- Yann Tiersen představí v Roxy nové album "Infinity" (24.11.2014 09:42)
- Publicistika: Podzimní desky, které máme nejraději (15.11.2013 08:00)

ALBUM TÝDNE 46/2024

Circus Ponorka
Lost Angeles

Honza Ponocný nahrál po dlouhé době další fantastickou desku. Ta vychází z písniček, které zazněly převážně ve filmech Alice Nellis, a koncertní podoby, v níž je na pár výjimečných vystoupeních představil spolu s Deep Blue Sea Orchestra, tedy s Davidem Landštofem, A. M. Almelou a Epoque Quartetem.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 13.11.
Katarzia’s Choice (La Fabrika, Praha)
Čt 14.11.
Beth Hart (US) (O2 Universum, Praha)
Čt 14.11.
Cults (US) (MeetFactory, Praha)
Čt 14.11.
Blues Alive (Dům kultury, Šumperk)
Čt 14.11.
Four Gypsy Souls (CZ) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 15.11.
Roomful of Teeth (US) (Divadlo X10, Praha)
Pá 15.11.
Freak Power (UK) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 15.11.
Blues Alive (Dům kultury, Šumperk)
So 16.11.
Nubya Garcia (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 16.11.
Bad Nerves (UK) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Viktor Dyk Kateřina Marie Tichá The Prodigy Prince Vladimír Mišík The Cure Justin Bieber Kabát Billie Eilish Lucie Linkin Park Queen Beyoncé Katy Perry Charli XCX Lights Rammstein Honza Ponocný Nebe Kofe-in
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe