Petr Muk zanechal v našem popu nesmazatelnou stopu, ať už jako hlavoun Oceánu a Shalomu, nebo později na sólové dráze. Právě tam debutoval před dvaceti lety eponymním albem, který nyní vyšlo v luxusní reedici s bonusovým diskem plným rarit a demonahrávek.
Vydáno: 19.05.2017
Celkový čas: 53:35 + 46:40
Skladby: CD1: Probouzím sen, Přicházíš s láskou, Loď ke hvězdám, Proměníš se v duhu, Letím tmou, Jsi ztracená, Okno v nebi, V Slunci Tě hledám, Sillmarilion, Nesmíš se splést, Anděl, Loutky, Slzy dvou, Dál do srdcí, Ty víš, kde jsem CD2: Stín katedrál feat. Michaela Klímková, Šeptám, Přicházíš s láskou - demo, Jsi ztracená - demo, Okno v nebi - demo, V Slunci tě hledám - demo, Srdce a kámen (Anděl - demo), Krása (Dál do srdcí - demo), Loď ke hvězdám (singl verze), O lidech feat. Bára Basiková, Láska tíží, Kdyby tady byla taková panenka featuring Michaela Klímková
Vydavatel: Warner Music
Ve zpětném pohledu na celou kariéru Petra Muka se zdá jeho první sólové album snadno přehlédnutelným, nedoceněným. Petr se na něm vydal jinou cestou, více se držel kytarového zvuku a pro mnohé nemusel být tento úkrok (naznačený již v závěru fungování Shalomu) příliš stravitelný. Postavení se na vlastní nohy a vystavění osobitého tvůrčího procesu bylo však důležitým momentem v jeho kariéře. Umělecký směr byl hned s následující deskou "Jizvy lásky" přestavěn Michalem Šetkou, s nímž se Muk otočil zpět více k syntezátorům a vydal se do jiných hudebních vod. Toto otočení sice přineslo větší úspěch, ale hledání správného směru přineslo spíše zmatky. Ve stejném módu se nesly i následné "Dotyky snu" a "Osud ve dlaních", konzistenci narušovaly také jeho vstupy na muzikálová prkna. Rozevřená spirála se uzavřela až s poslední "V bludišti dnů", na které s Luďkem Fialou vypilovali to, co možná mělo přijít na úplném počátku Petrova sóla.
Tedy jakási sounáležitost mezi akustikou, která k Mukově hlasu neodmyslitelně patřila, a elektronikou, tu od prvopočátku miloval a nadchl se pro ni nejen díky Depeche Mode, Erasure nebo The Human League. "V bludišti dnů" se tak může stát klíčem k zpětnému pochopení dvacet let starého debutu, na němž již tehdy fungovala obdobná aura. "Loď ke hvězdám" nebo "Přicházíš s láskou" byly dobře zvolené singly, to podstatné však bylo potřeba najít mezi dalšími skladbami této nahrávky. "Slzy dvou", "Okno v nebi", "V slunci tě hledám" nebo "Silmarillion" dotvářely výsledný obraz. Za producentské pomoci Ivana Jombíka (ten měl pod palcem i finální mix) a Jiřího Vatky sice ubylo elektronické chemie, ale přibyly kytarové vybrnkávačky a zasněnost The Mission a jim podobných kapel. Důležitým patronem byl i tenkrát Petr Kučera - jeho cit pro klávesy hrál nemalou úlohu během samotného natáčení. Petr Muk tehdy udělal velký krok, který byl na jednu stranu logický, ale velké ovace se ve výsledku nekonaly, což byla škoda. "Petr Muk" svým způsobem potřeboval čas, tak tu šanci nyní s výročím a vydanou reedicí nepropásněte.Debutové album (niky, 03.07.2017 15:03) Reagovat
Je to pěkná deska, líbí se mi. Podle mě mu kytarový styl také velmi sedl. Škoda, že to album je vůbec celé nedoceněné. Skvělá recenze, díky za ní. Jeho hlas a hudba tu hodně chybí, nikdo jako on mě tady již nenadchl a nikdy nenadchne, protože byl jedinečný.
(Drobné,)Doplněni...upřesnění (Anonym, 12.03.2021 21:01) Reagovat
99%všech tĕch kytarovych vrstev(o kterých píšete) tu stěnu kytar , nahrál a aražoval jistý richard jan müller, kterého p.muk oslovil na základě jeho působení v brněndkých kytarovkách Bratrstvo a Berlín. Je to uvedeno na coveru. Urban hostoval s akustikou v jedne stope jediného songu a Petr Janda nehral v žádném, jen se u něj nahrávalo ve studiu , ale vice v Bratislave u M.Karvaše s Ivanem Jombikem za mixem.
Tweet