Na skupinu Piráti, objev a hit roku 1989, už určitě zapomněla i spousta tehdejších fanoušků domácí scény, natož aby jejich název něco říkal těm mladším. Proto také po více než deseti letech od jejich rozpadu vychází dvoualbová vzpomínka "Greatest Hits". A o tom, že je to vzpomínka velmi vydařená a že tahle hudba může oslovovat i dnes, protože o hodně předběhla dobu, si můžete dnes přečíst.
7/10
Piráti - Greatest Hits
Celkový čas: 66:14 + 33:08
Skladby: Noví piráti I., Satelity, Válečná stezka, Ty's mě přeřízla, Schíza, Korozní lady, 24 hodin, Svatba, Paranoid, Dech, Kouř nad hrncem, Rozbij sklo, Hej, Kroky bot, Blues, Dej si bacha, Tak co je, Led se zelím, Proč?, Prachy, Běž už spát, Noví piráti, Čerstvej vítr + Noví piráti (Piráti remix), Blues (Pelf remix), Hej (Syndrom snopp remix), Satelity (Piráti remix), Ty's mě přeřízla (Adin remix), Prachy (SmoG remix), Rozbij sklo (Satelit kanibal remix), Proč? (DJ Štěpo + DJ Boccelli remix), Blues (Risto remix), Satelity (U-man remix), Dech (Piráti remix)
Vydavatel: Indies
Na úvod trocha faktografie. Pro jméno tohoto článku jsem si pirátsky vypůjčil název jedné ze dvou demonahrávek formace z Hradce Králového, kde trio
Piráti v letech 1988 až 1990 působilo. V roce 1991 vydalo jejich souhrnné nahrávky jako jeden ze svých prvních titulů vydavatelství Indies a po rozchodu si oba hlavní protagonisté založili své kapely -
Slávek Hamaďák skupinu
Piráti 44, Petr Vyšohlíd Meat (Mad, Dead...) House
Chicago I.R.A. Obě už neexistují, ale za každou z nich zůstalo několik většinou docela dobrých alb. Na tvorbu Pirátů před časem navázala skupina o generaci mladších následovníků
Satelit Kanibal, která zprvu jen předělávala jejich kousky a později začala hrát i vlastní skladby, se kterými jim pomáhají autorsky a produkčně - no ano, pánové Vyšohlíd a Hamaďák. Aktuální vydání nahrávek Pirátů, kde na prvním disku najdete původní (jak už je dnes samozřejmostí, tak pochopitelně remasterované) album z roku 1991 a na druhém pak aktuální remixy oněch letitých skladeb, tak vlastně není ničím nelogickým.
Tak jako za praotce domácího hip-hopu bývá většinou považována skupina Manželé, tak
Piráti u nás poprvé začali kloubit rapování s ostrými a řezavými kytarami, čímž se (jak se dočtete v bookletu) jednak stali českou odpovědí na
Beastie Boys - troufnul bych si říci, že dodnes nepřekonanou - ale především tak předběhli módu toho, čemu se nejdříve říkalo rapmetal a posléze crossover, a to hned o několik let. Z některých písniček vyloženě jakoby vykukovali třeba raní
Red Hot Chilli Peppers, jenomže jak víme, ti s tím přišli o pár pátků později. Snad proto je nemalá část desky z roku 1991poslouchatelná i dnes bez toho, že by to byla nuda nebo snad působil tento repertoár vyčpěle a archaicky.
Kromě toho, že
Piráti s minimálními prostředky (dvě kytary, saxofon, jednoduché klávesy a automatický bubeník) docilují toho, čeho ještě dnes někteří nejsou schopni i s moderním samplerem, tedy plného zvuku a skladeb, ve kterých nechybí nápady, stojí za pozornost jejich "korzárské krádeže". Celá řada písniček je totiž velmi originálními předělávkami. (I když je otázkou, zda-li to v tomto státě, kde spousta posluchačů i interpretů dosud nepochopila rozdíl mezi revivalem a coververzí, to někdo docení.) Předělávkami s vtipnými texty a nápaditým zacházením s původními motivy. (kvízová otázka - od kohopak tak můžou být verze "Led se zelím" či "Kouř nad hrncem"?).
Piráti ovšem nevařili z cizí vody - notoricky známé hudební motivy obalili spoustou svých nápadů, rozváděli je a promíchávali.
Potěšující je i druhý disk s remixy, který opravdu není jen do počtu či z módních důvodů. Většina pecek dostala nové rytmy, současné a bohaté. Zvukově je pestřejší a zábavnější, na druhou stranu je na nich často zbytečně utopen zpěv. Krom remixů obsahuje druhé CD i datovou stopu, na níž najdete řadu pěkných historických fotografií a jeden klip. Pokud si s ní ovšem váš počítač poradí - spouštěcí soubor má skoro 30 MB a ten můj s ním měl co dělat. Vydařená vzpomínka... no jo, já vím, že se už opakuju...