Vydavatelství Supraphon se rozhodlo znovu zmapovat tuzemské bigbítové dění druhé poloviny šedesátých let. Zatímco aktuálně vydalo dvojkompilaci "Big Beat Line 1965-1968", vše odstartovalo už loni taktéž dvojalbem "Beat Line 1967-1969", které se především ohlédlo za dvěma slavnými beatovými festivaly.
8/10
Různí - Beat Line 1967-1969
Skladby: CD 1: Seď a tiše poslouchej - Petr Ulrych, Želva - Olympic, Dej mi na klín oči unavený - Olympic, I Wish I Were - The Soulmen, Wake Up! - The Soulmen, Balada o smutnom Jánovi - Prúdy, Spievam si pieseň - Prúdy, Respect - Framus Five, Hold On I'm Coming - Framus Five, Paní v černém - Flamengo, Zavraždil jsem lásku - Flamengo, Twist And Shout - The Rebels, String Man - The Rebels, Válka je vůl - Synkopy 61, Suita pro J. S. Bacha - Synkopy 61, Náhrobní kámen - Flamengo, Pokoj č. 26 - George & Beatovens, Nevidomá dívka - Hana Ulrychová, The Bluesmen, Zpívej mi dál - Hana Ulrychová, The Bluesmen, Get Down From The Tree - The Matadors, Hate Everything Except Of Hatter - The Matadors, Jen o to mi nejde - Atlantis, Tam chtěla bych být - Vulkán, Zrcadlo - Juventus, Even The Bad Times Are Good - The Cardinals, The House That Jack Built - Komety, Love Potion Number Nine - Crystal, Flowers In The Rain - The Colour Images CD 2: I Like The World (Sun Is So Bright) - The Blue Effect, Slunečný hrob - The Blue Effect, Čierna ruža - Prúdy, Pták Rosomák - Olympic, Caldonia - Miki Volek, Samuels Band, She's Lookin' Good - Pete Kaplan, Samuels Band, Roll Over Beethoven - Pete Kaplan, Samuels Band, Keep A Light In The Window - Framus Five, Georgia On My Mind - Framus Five, I Don't Need No Doctor - Blues Five, A Day In The Life, The House Of The Rising Sun - Blues Five, Hush - Viktor Sodoma, Apollobeat, Cold Sweat - Petr Němec, Flamingo, I Say A Little Prayer (For You) - Hana Zagorová, Flamingo, Chain Of Fools - Hana Zagorová, Flamingo, Restless - Marie Rottrová, Flamingo, Get Out Of My Life Woman - Flamengo, Say It Loud - I'm Black And I'm Proud - Flamengo, Mám smutek ve tvářích - The Bluesmen, A proto se bojím mít tě rád - The Bluesmen, I Must Go From You - George & Beatovens, Be My Daughter - George & Beatovens, Klaunova zpověď - George & Beatovens, I Believe - The Cardinals
Vydáno: 29.01.2016
Celkový čas: 80:01 + 79:59
Vydavatel: Supraphon
První a druhý československý beatový festival jsou tedy základními stavebními kameny této kompilace. Přesněji řečeno původní LP a EP "Beatline - Supraphon" a "2. československý beatový festival". To by však pro dvě CD bylo poměrně málo, proto editor Karel Deniš oba stříbrné kotoučky napěchoval až po okraj nahrávkami, které vznikaly v podobném časovém období a nebál se zařadit i kapely, které se z různých důvodů nemohly festivalů zúčastnit.
Pro hudbu jako takovou to byla šťastná doba. Právě v padesátých a šedesátých letech zažila populární hudba největší zlomy svých dějin nástupem
Elvise a
The Beatles a díky politické situaci u nás, kdy před okupací v srpnu roku 1968 došlo k jistému rozvolnění společensko-kulturních poměrů, se beatová scéna mohla nadechnout k razantnímu nástupu. Vznikly stovky nových kapel, našli se mezi nimi mnozí talentovaní umělci a interpreti a inspirace bylo přehršel.
Dneska může v populární hudbě těžko něco překvapit, protože vše už bylo vymyšleno a každý zdánlivě neotřelý postup či styl už tu někdy v hudbě byl. Tenkrát tomu bylo jinak, proto se kmen se znakem Big Beatu začal větvit do různých stylů, žánrů a podžánrů. Míchal se blues s jazzem, jak to uměl
Peter Lipa, Mersey sound u nás držel
Olympic, pop s art rockem umně zkombinovali
Pavol Hammel s
Mariánem Vargou a
Prúdy a folklór si našel k rockovějšímu soundu cestu díky
sourozencům Ulrychovým.
Z toho obrovského množství kapel pak vytanuli i skvělí sóloví zpěváci
Petr Novák,
Vladimír Mišík, báječný
Michal Prokop, který zazpívá černošské blues jako nikdo jiný u nás, stále originální
Jiří Korn a i ženské pohlaví dodalo své zástupkyně v podobě tehdy ještě nepříliš známé
Hany Zagorové a
Marie Rottrové.
Na dvojalbu není úplně vše zásadní z té doby. Tolik důležitým Primitives Group totiž například nevyšla žádná studiová nahrávka. Někdy to s tou snahou o napodobování zahraničních předobrazů domácí umělci skutečně přeháněli a angličtina v jejich podání zněla celkem směšně. Na mnoha živých nahrávkách z druhého beatového festivalu je zase přítomná ohromná přeafektovanost. Zárodky vzniku množství zajímavé hudby u nás však byly položeny. Nikdo nemohl tušit, že normalizace je za dveřmi a českou hudební scénu čeká boj o vlastní identitu.