Mnoho z vás jistě zaregistrovalo, že v českých kinech se v současnosti promítá snímek "Musím tě svést" s Janem Krausem, Ivanem Trojanem a Ivanou Chýlkovou v hlavních rolích . A právě k tomuto filmu vyšel u B&M Music zajímavý soundtrack z pera Tomáše Varteckého. Proto nastal čas, aby si s ním redaktor MusicServeru popovídal.
© O.Pýcha/Sony Music Bonton Tomáš Vartecký je dnes v České republice už docela známé jméno. A určitě za to nenese odpovědnost pouze a jedině jeho vztah k Anně K., se kterou žije a které produkuje desky. Nemalou měrou se na Varteckého "popularitě" podílí domovská skupina
Kurtizány z 25. Avenue, s níž vydal na přelomu jara a léta nové album a vystoupil na většině velkých prázdninových festivalů.
Soundtrack k filmu "Musím tě svést" by mohl být jakýmsi shrnutím všech jeho předešlých aktivit - zpívá na něm
Anna K., zazní jak písnička Kurtizán z 25.
Avenue, tak Wanastových Vjecí, se kterými hrál v minulosti na koncertech, veškerou hudbu si složil sám, produkoval i nahrál. Singl "Šestý smysl", jenž spolu s ním nazpívala
Anna K., se propracoval do Top Ten hitparády nejhranějších skladeb. Nepřekvapí, že otázek, na něž bylo třeba se Tomáše Varteckého zeptat, proudilo mou myslí opravdu mnoho. Snad se mi podařilo z něj dostat to nejdůležitější.
Na úvod by mě zajímalo, jak došlo ke tvé spolupráci s filmem "Musím tě svést"?Nabídl mi to Honza Štern, což je producent z České televize, která se na filmu taky podílela. Bylo to na základě desky Anny K. "Stačí, když se díváš", která se mu líbila. Proto si sehnal číslo a zavolal mi.
Ty už jsi měl z dřívějška nějaké zkušenosti s hudbou k filmu nebo k reklamě? Nikdy. Tohle bylo úplně poprvé, kdy jsem něco dělal na obraz. A líbilo se mi to. Především proto, že když skládám pro film, většinou nemusím dělat texty, což je obvykle ten největší oříšek. Sehnat dneska text, nebo si ho napsat, je strašná dřina.
Texty si často píšeš sám, ať pro Annu K. nebo pro Kurtizány. Kde k nim hledáš inspiraci? Pokud se budeme bavit o tom, co mě nejvíc inspiruje ve smyslu pocitu, který zůstane, tak to je určitě film. Já ale nejvíc chodím do lesa a když jsem úplně čistej, v tu chvíli mi jde psát. Některý moje texty, hlavně pro Kurtizány, jsou vlastně citový výlevy.
U filmu jsi se nechával inspirovat výhradně obrazem? Jak kdy. Jakmile mi Honza zavolal, začal jsem něco dělat. On se totiž vyjadřoval, co by si představoval. Bavili jsme se spolu, který skupiny se líbí jemu a který mně. Ale k finálnímu výběru stejně mohlo dojít až po setkání s režisérkou Andreou Sedláčkovou. Nicméně jakmile jsem se dověděl, že budu dělat hudbu k filmu, začal jsem pracovat.
Zasahovali ti do práce lidé z tvůrčího týmu? Třeba produkce vůbec. Šlo spíš o to nalézt nějakou střední cestu, protože Andrea, jak jsem pochopil, je v hudbě spíš konzervativní člověk. Museli jsme se teda nějak domluvit, získat ji pro to, aby ve filmu mohla, když to řeknu blbě, zaznít i moderní, čerstvá muzika.
© Luboš Kreč / MusicServer.cz Ze které písničky soundtracku máš nejlepší pocit? Já mám fakt radost, že se chytnul "Šestý smysl". Opravdu mě baví, jak rádia hrajou docela tvrdou písničku, protože si řekly, že Annu K.hrát můžou. My jsme kdysi měli plán, že se proslavíme hrozně komerční hudbou a potom začneme dělat šílenou alternativu. A tohle mi to trochu připomíná.
Nehryže tvoji uměleckou ješitnost, že deska, kterou jsi měl na starosti ty a která je de facto tvoje, je reklamou a médii prezentována tak trochu jako nové album Anny K.? Nežere mě to. Kdybych s Luckou (Annou K. - pozn. red.) nežil, tak by mě to asi žralo, ale že je to v rodině, je to v pohodě. Kdyby tam bylo velkým písmem
Tomáš Vartecký, moc by se to asi neprodávalo.
Našel bys rozdíl ve tvé spolupráci s Annou K. pro tento soundtrack a pro její regulérní alba? Při práci na těch dvou věcech, ve kterých zpívá, byla ta spolupráce naprosto stejná jako u normální desky. Musel jsem dělat text, konzultovat s ní slova, všechno. Co bylo instrumentální, to už jsem si dělal sám. To už je jenom moje věc.
Docela by mě zajímal výběr skupin, jejichž písničky jsi na desku zařadil. Výběr byl docela jednoduchej, protože soundtrack probíhal ve spolupráci s B&M Music, a tak jsem se musel řídit jejich katalogem.
Kurtizány ale nejsou součástí katalogu B&M Music.To ne. Jednoduše jsem si přihřál polívku. Hrajou ve filmu ve scéně, kde Kraus přemlouvá v baru Trojana, aby dal manželce facku.
A líbil se ti vlastní film "Musím tě svést"?Abych ti řekl pravdu, tak teď už ani nevím. Mně se rozhodně líbil scénář. Jsem schopnej ten film normálně shlídnout, nemusím z něj odcházet. Já si ale myslím, že je to spíš pro ženský. Jsem ale docela překvapenej, že většině lidí z mého okolí se to líbí.
Myslíš muzika? No ta každopádně! Ta se líbit musí! (smích) Ba ne, myslím, že se líbí i ten film.
Kdyby ti nabídli, abys skládal pro další film, přijal bys to? Rozhodně. Nebo takhle, hlavně pokud by ten film byl jenom o trochu akčnější, aby se měl člověk čeho víc chytit.
© Luboš Kreč / MusicServer.cz Já jsem si všiml, že v průběhu filmu se v podstatě opakuje jeden ústřední motiv a o nějaké komplexní hudbě se potom nedá tolik hovořit. Toho prostoru je ve filmu málo. Tenhle film je hrozně nehybnej, protože se celej odehrává v hospodě, v autě nebo v posteli. Anebo telefonujou. Co s tím? Jeden požadavek dokonce byl, abych napsal vtipnou muziku! To je úplně nejstrašnější, udělat vtipnou hudbu?! Filmaři ti řeknou, že tohle je vtipná scéna, a ty na ní máš udělat vtipnou muziku. Tak jsem tam udělal jakože vtipnou hudbu.
Mám takový pocit, že proběhne i koncert u příležitosti vydání soundtracku. Desátého října bude křest, jinak se ovšem nic podnikat nebude. Ale
Anna K. zařadí "Šestý smysl" do svejch vystoupení, tudíž její šňůra může být podporou filmu třeba do konce roku. (smích)
Co je nového v táboře Kurtizán z 25. Avenue? Osmnáctýho října rozjíždíme turné asi patnácti koncertů, několik koncertů bude s Wohnoutama. Taky jsme udělali klip k "Omylem" a chceme ještě trochu víc protlačit singl "V peřinách", který se v rádiích moc nechytl. Asi jenom kvůli našemu jménu, protože komerční rádia nikdy nehrály Kurtizány.
Čím jsi vlastně raději - producentem, skladatelem či rockerem? Profesně jsem nejradši vždycky to, co zrovna nedělám. Ale co se týče muziky, to nejde říct. Mě v poslední době dost štve, jak se někdo apriori staví proti určitý hudbě. Třeba s Kurtizánama a novou deskou. Dost mě štve, když proti ní začne brojit nějakej echt metalista...
Setkal jsem se s tím, že lidé, kteří vyrostli na "Strachu", říkali, jak je "Medium" vyměklá, a proto špatná deska.To je prostě problém. Pokud se jako umělec nevyvíjíš, jsi mrtvej. Udělal jsem nějakou desku, dala mi hodně práce, ale proč ji dělat znova? Proč natáčet pořád to samý? Já nesedím pořád doma a neposlouchám stejný desky, tak musím zákonitě i měnit svoji muziku. Navíc si myslím, že naše nová deska je zlejší než "Strach", hlavně kvůli textům.
Ty hraješ i na deskách Dana Landy. Nemrzí tě, že Landa nejezdí na koncerty? Ani ne, člověče, ani mě to nemrzí. Mrzí mě, že to nejde, ale nemrzí, že se nejede.
Nejde? To se nedá nic dělat. To by byl hroznej průser, protože na něj má pifku snad půlka národa. Koncerty by musely být hrozně dobře zajištěný a chodit na koncert, kde by tě kontrolovali jako na letišti, to by byl asi docela vopruz. To je důvod, proč Landa na koncerty nejezdí. On si je zažil a historky, který vypráví, jsou dost příšerný.
Děkuji ti za rozhovor.