Pokud jste fanouškem tvorby M.I.A., asi víte, že tahle rapperka nikdy nešla s proudem. Až na výjimku hitů "Paper Planes" nebo "Bad Girls" lze říci, že její písně nejsou tvořeny pro komerční rádia a často jsou i náročné na poslech. Co jim však nelze upřít, je originalita. A originální je i nové album "AIM".
Mathangi "Maya" Arulpragasam aka
M.I.A. je původem ze Srí Lanky a její exotické kořeny lze cítit ve všem, co projde mezi jejími hudebními prsty. Její otec vedl hnutí za nezávislost a mnohdy se dostával do kříže s tamní vládou, takže se není čemu divit, že i jeho dcera podporuje boj za dobro lidstva. To se odráží i na novém albu "AIM", na němž je většina písní spojena s právy přistěhovalců, což je v dnešním světě žhavým tématem číslo jedna. Krom toho se zpěvaččiny texty soustředí na milostné vztahy ("Freedun"), ale také na lásku k sobě samotnému ("Survivor") nebo tématiku zvířat ("Bird Song").
Úvodní track "Borders" je bez diskuse to nejlepší, co aktuální deska nabízí, a současně i nejsilnější nahrávka od doby, kdy vyšel její megahit "Papers Planes". Píseň kritizuje hranice, které jsme si vytvořili navzájem mezi sebou jako jednotlivci, ale také jako národy. Výborně celou situaci vyobrazuje klip, kde Maya (přezdívka) stojí u vysokého plotu, mezitím co se ho snaží běženci přelézt a utéct. Zdůraznění celého problému zesiluje chytlavá fráze
"What’s up with that?" Obrovská škoda je, že skladba "Borders" byla vydána jako singl už minulý rok a dodnes nedostala tolik pozornosti, kolik by si doopravdy zasloužila.
Album jako celek je po zvukové stránce hodně barevné a pozitivní, hlavně ve srovnání s jejím předchozím počinem "Mantrangi". Dalším plusem je produkce, do které se ve všech skladbách pustila samotná M.I.A. Často jí ale vypomohli i další producenti, těmi nejznámějšími jsou
Diplo,
Blaqstarr a
Skrillex . Poslední dva zmiňovaní produkovali další singl z desky "Go Off", což je jakási směsice východní hudby a dancehallu. Indický nádech má "Bird Dance", kterou najdete na albu dokonce dvakrát. Jednou verzi od Blaqstarra a na deluxe edici pak jako remix od Dipla. Jeho verze je mnohem lepší, takže je divné, že právě ona nebyla vybrána pro standardní album.
Co se opravdu nepovedlo, je skladba s jedním z hochů ze skupiny
One Direction Zaynem Malikem. "Freedun" vás zláká tím, že je to featuring právě s tímto britským zpěvákem, ale nadšení brzo opadne. Kvůli Zaynovi budete zřejmě očekávat jistou velkolepost, dostanete ale pouze průměrný pop, kde Brit zní jako přípravná demo nahrávka, která se bude teprve posílat samotnému umělci.
Naopak za velice povedený výtvor považuji mid-tempo skladbu "Foreign Friend". Refrén
"I am treat you like my bestfriend" zpívá do melodie piána jakýsi Dexta Daps, o kterém jsem nikdy předtím neslyšel, nicméně výsledek spolupráce je naprosto famózní. "Fly Pirates" má na můj vkus moc studiových efektů, ale určitě zní ve finále lépe než jedna z úvodních písní "Jump In", kterou považuji za nejslabší kus alba. V závěrečné "Survivor" pak M.I.A. přestává rappovat a dojemně zpívá o tom, jaký je vlastně život uprchlíka.
"AIM" je deska plná orientálního popu a nadnárodního utrpení přistěhovalců. Dnešní umělci chrlí neustále nahrávky zabývající se pořád dokola povrchními vztahy (láska a sex), zatím co M.I.A. zabodovala tím, že přenesla do hudby opravdové aktuální sociální problémy.
Avšak v čem album silně zaostává? Působí nedokončeně! Nejen spolupráce se Zaynem, ale spousta dalších songů vyvolává pocit polotovaru a neúplného dotáhnutí do konce.
M.I.A. oznámila ještě před samotným vydáním, že se jedná o její poslední album. Doufejme, že své rozhodnutí časem přehodnotí a až se vrátí, pojede na plný plyn. Tenhle výkon totiž stoprocentní rozhodně nebyl.