Američtí The Strokes se po třech letech konečně vrací s novým materiálem. Tak trochu překvapivě ale nejde o plnohodnotné album, nýbrž jen o tři nové písně vydané formou EP. Zdá se, že The Strokes se s ním ocitají na rozcestí a přemýšlí, kudy se vydat dál. Do budoucnosti, současnosti nebo minulosti?
The Strokes si za skoro dvacet let své existence dokázali vybudovat renomé jedné z nejviditelnějších ikon alternativní hudby. Ostatně, jejich prvotina "Is This It" patří k nejvýrazněji reflektovaným a nejhodnotnějším deskám indie scény. Parta kolem
Juliana Cablancase se tři roky od vydání poslední nahrávky "Comedown Machine" vrací v plné sestavě a s novým materiálem. Ten bez delšího proma vyšel v podobě EP "Future Present Past" obsahujícím tři písně. Tématem je čas. A to hned na několika rovinách.
V první řadě ho The Strokes tematizují v souvislosti se svou vlastní tvorbou. A proto každá z písní reprezentuje styl desky určitého období. Minulost ztvárněná "Threat Of Joy" připomíná éru "Is This It" (2001), "Room On Fire" (2003) a "First Impressions Of Earth" (2006), zatímco současnost "Angles" (2011) a "Comedown Machine" (2013) zase skladba s názvem "OBLIVIUS". Písní, která na sebe bude strhávat největší pozornost, je ale samozřejmě track odkazující k budoucnosti. Může být chápán jako předzvěst směru, jímž se Newyorčané budou chtít ubírat na příštím plnohodnotném albu. Jde o píseň "Drag Queen" (
drag queen je mužská osoba svým vzezřením karikující ženu, většinou pro zábavné účely - symbol falešnosti, přetvářky, potenciální zvrácenosti?), která jako by vypadla z Casablancova
vedlejšáku s kapelou
The Voidz - je syrová, temná, punkově ukřičená a basou evokuje Hookovy party z
Joy Division.
I don't understand
Your fucked-up system
This sinister city
Try to sell the water
Try to sell the air
Try to sell your daughter
Try to sell her hair
První časová složka, zmiňovaná výše, je čistě formální, protože se týká stylů The Strokes, které kapela za dobu své existence vystřídala. Druhou rovinu představují témata písní - Casablancas v nich totiž věnuje pozornost vlastní sebereflexi a svému návratu k The Strokes (= určitá časová prodleva), problémům světa minulého, z kterého je třeba se poučit, a také současného, který svou kapitalistickou podstatou baží jen po zisku a je schopný prodat úplně cokoliv. Skutečnost, že se tyto obrazy objevují v písni reprezentující budoucnost, působí až děsivě prorocky. The Strokes zjevně věnovali lyrické složce EP velkou pozornost, jelikož působí příjemně neexplicitně, ladně, propracovaně a smysluplně.
"Future Present Past" je přes svůj střídmý obsah pestrou koláží, jež protíná tvorbu The Strokes napříč, a zároveň je její jakousi syntézou, cestou k jednotlivým albům. Představuje ale i ochutnávku toho, co v budoucnu od Američanů čekat. Co to bude, sice říct s jistotou a přesně nelze, na základě EP se ale dá tušit, že půjde o nejednolitou a vícevrstevnatou koláž, která navíc překvapí chytrými a společensky kritickými texty. A to jsou rozhodně více než zajímavé vyhlídky.