Moderat na třetí desce "III" upadají do letargie

16.06.2016 08:30 - Jaroslav Hrách | foto: facebook interpreta

Berlínská trojice Moderat po třech letech vydala třetí desku s prostým názvem "III", a uzavřela tak svou hudební trilogii. Kapela známá svým progresivním zvukem se na nahrávce ještě víc vzdálila od předchozí tvorby plné úderných beatů a zamířila do vod temné elektroniky a soulu.
7/10

Moderat - III

Skladby: Eating Hooks, Running, Finder, Ghostmother, Reminder, The Fool, Intruder, Animal Trails, Ethereal, Fondle (Bonus Track), Reminder (Special Request Remix [Bonus Track]), Reminder (Answer Code Request [Bonus Track])
Vydáno: 01.04.2016
Celkový čas: 42:47
Sascha Ring známý jako Apparat a dvojice Gernot Bronsert a Sebastian Szary z Modeselektor po třech letech opět spojili své síly, aby uzavřeli trilogii společného hudebního projektu Moderat, který je často mnohými nazýván jako superskupina. Úspěch tohoto uskupení z Berlína spočívá v jeho netradičním zvuku, propojujícím špinavou elektroniku Modeselektoru s melancholickými vokály Apparata.

Začněme krátkým výletem do minulosti a vraťme se o čtrnáct let zpět. V roce 2002 se potkávají Sascha Ring, Gernot Bronsert a Sebastian Szary a domluví se na spolupráci. Rok nato vychází EP pojmenované německy "Auf Kosten der Gesundheit". Nahrávka by se dala přirovnat k experimentálnímu technu, ke kterému se ze současných producentů přibližuje například Aphex Twin. Upřímně by mě zajímalo, kolik současných posluchačů Moderat by bylo schopno toto EP zařadit jen podle hudby. Tím chci říct, že Moderat ušli od svého vzniku dlouhou cestu a první dlouhohrající nahrávku vydali až po šesti letech, tedy v roce 2009. Za zmínku ještě stojí, že v témže roce u nás Moderat předskakovali velikánům Radiohead a díky tomu se dostali do povědomí českého publika.

Eponymní debut je hudebně vyvážený. Všichni muzikanti na něm mají dostatek prostoru a rovnoměrně ho využívají. Rázná pecka "A New Error" je nestárnoucí klasika a také jeden z nejlepších otvíráků. Moderat na následujícím "II" ubrali plyn, zvolnili tempo a ponořili se do zasněných melodií. Do popředí se dostává Apparat a přibližně třetinu skladeb doprovází svými melancholickými vokály. Vyčnívající desetiminutová nálož "Milk" nicméně stále dokazuje, že kapela má potřebu se zvukem experimentovat a nechce zabřednout do jednolitého konceptu. A tady právě vidím problém s poslední deskou, která se až úporným způsobem snaží navázat na druhou a už se nesnaží tolik šokovat.

"III" čítá pouhých devět písní a je v nich slyšet čím dál více Apparatův rukopis. Tentokrát Sascha Ring zpívá téměř v každé skladbě, což sice není na škodu, ale z novinky už nejde cítit dostatečná vyváženost mezi všemi členy a chybí charakteristické prvky Modeselektoru. Hudebně je nahrávka v některých momentech silně minimalistická, hodně uhlazená a temná.

První singl "Reminder" přinesl rozčarování. Ozývaly se ohlasy, že jde o příliš prvoplánový song s naprosto obyčejnou strukturou. Ano, nejedná se o žádný revoluční počin, ale po několikátém poslechu vás bude bavit možná ještě víc než třeba titulní singl "Bad Kingdom" z předchozí řadovky. Body navíc má i za jemně vygradovaný refrén a zpěv á la Thom Yorke. Druhý singl "Running", jenž se zabývá dnešní uspěchanou dobou, patří k těm nejsvižnějším kouskům na albu. Jedná se bezesporu o vydařený song, ale koncepčně bohužel nezapadá ke zbytku.

Největším překvapením na desce je hudebně pestrá píseň "The Fool". Tohle je přesně ta experimentální poloha, kterou má tolik příznivců u Moderat rádo. Zdatně jí sekunduje poněkud táhlejší "Ghostmother", kde je třeba vyzdvihnout Saschův procítěný zpěv. Poslední velkou peckou je "Intruder", v níž Sascha opět skvěle zpívá.

Konec desky je poněkud slabší. Instrumentální "Animal Trails" je zbytečná věc a nudí. Stejně tak závěrečný "Ethereal", který se topí v příliš táhlém zpěvu a lehce přeplácaném zvuku.

Zpětně lze říct, že Moderat nejlépe zní na debutu, který je z trojice desek nejúdernější a nejsyrovější. "II" je melancholická, zasněná a plná emocí, ale stále vyvážená zajímavými experimenty. Na "III" se Moderat snaží jít ještě dál, ale zdá se, že kapele dochází nápady, a tak pouze recykluje minulé. Rozhodně se však nejedná o špatnou nahrávku, jen to očekávání bylo asi příliš veliké.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Dal bych možná ještě míň (Tom, 16.06.2016 10:37) Reagovat

    Mají asi dost štěstí, že po dvou fantastickejch deskách je kolem nich takovej hype. III je nuda. Pořád poslouchatelná, ale neomluvitelně nudná. Fanoušci to asi budou považovat za přidanou uměleckou hodnotu, ale já jí tam nenacházim. Vrchol alba rozhodně single Running. U toho zvuku měli zůstat. S recenzí souhlasím - debutová deska je těžko překonatelná a opravdu geniální. Tohle je slabej odvar, i oproti dvojce.

  • fuck this shit (jarecek, 16.06.2016 18:25) Reagovat

    ‘Nigga.’
    ‘Oh hey boo, how you be?’
    ‘Oh, oh. I saw you at the Cannes Film Festival.’
    ‘No that wasn’t me. You didn’t see me down there, uh-uh baby.’
    ‘Oh, yes.’
    ‘You talkin’ bout Cannes? You a con.’
    ‘Tell me about it.’
    ‘I saw you gettin’ jiggy at Sundance with no pants on.’
    ‘In Holland?’
    ‘Mhmm.’
    ‘Hmm, do tell. I bought those shoes also, for 30 euros, at the Champs-Élysées.’
    ‘Nigga, please. These shoes? This cummerbund? Oh step, hon. Oh and by the way, the paté?’
    ‘The paté was fabulous.’
    ‘Goose liver, nigga!’
    ‘Yes.’

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY