Ivan Hlas natočil hlavně v devadesátých letech mnoho hitů, které se hrají ve všech možných rádiích a na zábavách dodnes. Ani jeho tvorba po roce 2000 není ničím, co by se dalo smést ze stolu, i když aktuálnější songy z éteru neslyšíme. Bylo by škoda se i s ročním zpožděním nepodívat na zoubek "Větru ve vlasech".
7/10
Ivan Hlas - Vítr ve vlasech
Skladby: Pro Elišku, Jindy, Víno a zpěv, Pod čepicí, Poetická hospůdka, O nás dvou, Všude je ráj, Vyprávěj mi, Jako modelka, Na barevný šňůře, Dávný city z Hanspaul City, Zlatá hodina
Vydáno: 05.09.2014
Celkový čas: 48:01
Vydavatel: Warner Music
Po zmiňovaném roce 2000 udělal
Ivan Hlas několik poměrně zásadních změn. Rozhodl se pro komornější pojetí svých písní a k němu našel dvě osoby, u nichž se dá říci, že těžko mohl trefit líp. Olina Nejezchlebu znají fanoušci hlavně z působení ve formaci Etc.
Vladimíra Mišíka.
Norbi Kovács si na jednom koncertu před mnoha lety chtěl s Hlasem jen tak zahrát a od té doby ho neopustil.
Písničky tak zvýraznily některé kontury a rysy, na něž se Hlas rozhodl dávat větší důraz. Méně bicích, méně decibelů a celkové dynamičnosti (i když ona ani dřív nebyla bůhvíjak silná), více křehkosti a něhy včetně pocitů, které se vkrádají do mysli stále zralejšího chlapa. Tyto odlesky jsou však patrnější hlavně v textech, které si k celému tuctu písní napsal Hlas sám. Stejné je to i s muzikou, kde jedinou výjimkou je Kovácsova skladba "Vyprávěj mi..." Album otevírá singl "Pro Elišku". Na konci této písně je motiv z Beethovenova stejnojmenného
megahitu. Někteří si určitě při poslechu vzpomenou na film "Lucie postrach ulice", kde stejnou figuru na klavír poctivě cvičila postava Osvalda.
K absolutním vrcholům alba patří naprosto vyklidněné písně "Pod čepicí" a "Zlatá hodina". Rozhodně nečekejte hity na první poslech. Tato deska potřebuje víc času na to, aby se zaryla pod kůži. Jako na ní není žádný hit na první poslech, chybí zde i propadák, černý bod terče, do kterého by bylo snadné se strefovat. Za ta desetiletí psaní veršů si Hlas vytvořil svůj vlastní neopakovatelný styl, ve kterém dokáže mísit romantické nálady (
"jsi jako modelka Alfonse Muchy, jsi jako modelka Jožky Úprky, s tebou je hezký i vyvolávat duchy, koukání do tmy a žádný záruky"), ponurost (
"já tu nechci zůstat sám jen tak, s politými křídly, na starý rozvrzaný židli") i určitou rozšafnost (
"bylo to za starejch časů, kdy kluky nosil na svět čáp, držím se ho pevně kolem krku, abych mu neupad").
Ke studiovému nahrávání si Hlas pozval bubeníka Jiřího Zelenku (ex-
Žlutý pes, nyní třeba Etc. nebo bratři
Ebenové) a Františka Rabu. Nevyužil je ve všech písních, přesně v intencích vývoje, který jsem zmiňoval ve druhém odstavci recenze. Z těch odpíchlejších písní je nejpovedenější určitě "Všude je ráj". Deska se nahrávala v soukromém studiu Norbiho Kovácse i v renomovaném Sonu, kde na jeho zvukovou podobu hleděli ti nejpovolanější - Milan Cimfe a Pavel Karlík.
Nový materiál v sobě nese znaky kvality, neuspěchanosti a srdečného písničkářství. Hlas si tu na nic nehraje, kouzlo jeho osobnosti spočívá v rysech, které se už nikdy nezmění a budou k rozpoznání na první dobrou. Co by za to mnozí dnešní interpreti dali!
-
Pche (Pche, 31.08.2015 08:25) Reagovat
Na musicserveru vyjdou tři recenze týdně a jedna z nich je na rok starou desku. Menčíku, ty jsi vážně ztracený případ a je to děs, že je to šéfredaktorovi úplně jedno...
-
Retro (Jiří Dvořák, 31.08.2015 18:26) Reagovat
Nejsem si jist, že je to páně Menčíkova chyba, ale jinak souhlasím: tahle recenze tady měla být před rokem!
Mimochodem, úmrtí Ladislava Kantora jsem na Musicserveru zaznamenal jen v čtenářském komentáři. Jsem tak nepozorný, nebo byl Kantor - podle Musicserveru - tak bezvýznamný?
-
Také nerozumím tomu, proč po roce od vydání a... (jimminy, 03.09.2015 19:11) Reagovat
Také nerozumím tomu, proč po roce od vydání alba vychází recenze, ale možná by nám to mohl vysvětlit přímo autor, není to určitě jediný případ: na MS :-)
Jinak nesouhlasím s tím, že by na albu nebyly hity na první poslech. Podle mě to jsou to jasné balady Jindy a Pod čepicí nebo svižnější songy Všude je ráj a Poetická hospůdka. Tady to Ivanovi vyšlo na 100% a pokud je zařadí do pravidelného playlistu na koncertech, lidi si tyhle písničky určitě oblíbí stejně jako třeba Malagelo a další. Jinak jsem na tomhle albu rád za to, že má trochu rockovější nádech oproti předchozímu počinu Láska jako oliva. Jediný, co mi u Ivana štve, je to, že jsme museli čekat 6 let na na tuhle skvělou placku, taková pauza je už moc velká :-( Přitom Ivan tohle album dokázal napsat a nahrát během chvilky, což se zdá až neskutečné, protože ty písničky zní, jakoby se tvořily několik let a další roky zrály v šuplíku... Ivane, všechna čest!
-
"Někteří si určitě při poslechu vzpomenou n... (Ben, 05.10.2015 17:05) Reagovat
"Někteří si určitě při poslechu vzpomenou na film "Lucie postrach ulice", kde stejnou figuru na klavír poctivě cvičila postava Osvalda." LOOOOL
-
Re: "Někteří si určitě při poslechu vzpomenou n... (ignorand, 06.10.2015 07:51) Reagovat
samozřejmě, Osvaldovo podání "Pro Elišku" je nepřekonatelné a je nutné ho připomínat!