Doba zhrubla, proto je "Čas holin", usoudili Ebeni

05.08.2015 12:00 - Milan Menčík | foto: facebook interpreta

Za více než třicet let existence má běžná kapela na svém kontě minimálně deset řadových alb. S tím však nechoďte na Ebeny. Ti na nic nechvátají, jsou to muži mnoha funkcí a zaměstnání, muzika pro ně není úplně vším. Nic nelámou přes koleno, a to je znát i z výsledků jejich práce.
8/10

Bratři Ebenové - Čas holin

Skladby: Nic není tak horký, Hey-By, Routa, Čas holin, Sbohem a šáteček, Noviny, Zapomeneš, Byl jsi někde, Zimní slevy, Příjemný let, Tsunami, Zvláštní území, V Betlémě
Vydáno: 13.10.2014
Celkový čas: 47:08
Vydavatel: 100 PROmotion
Po vydatné chlebíčkové baště se Marek, David a Kryštof Ebenové za pomoci svých stálých souputníků Pavla Skály (kytary, mandolína), Jiřího Veselého (baskytary, akordeon), Jiřího Zelenky (bicí, perkuse), Jaromíra Honzáka (kontrabas) a hostujícího Oskara Töröka (trubka) nazuli kvalitní různobarevné holiny.

Ostatně různobarevnost nelze hledat pouze na obutí těchto pánů (viz titulní foto), ale i v žánrové rozpřaženosti. Ebeni jsou nezaškatulkovatelní. Mimo rocku, folku a blues lze v jejich hudbě vnímat odlesky popu, jazzu, reggae i lidovky a nad tím vším ční jako střecha texty a osobnost Marka Ebena.

Nechybí slova káravá, ironická i úsměvná. Smutnou "Sbohem a šáteček" opentlila báseň Vítězslava Nezvala, křehkou "Routa" zase zpěv Barbory Kabátkové (ze souboru gregoriánského chorálu Tiburtina Ensemble). Věční pesimisté asi nejsou nadšeni z rockové odpichovky "Noviny", lidé chvějící se z blížícího se stáří a vzrůstající zapomnětlivosti aby raději přepnuli song "Zapomeneš" a ti, kteří se chystají letět do USA, k poslechu dostávají humorně pojatý "Příjemný let", aby byli připraveni na mnoho komplikací předtím, než jejich letadlo opustí ranvej.

Tak jako je barevný lidský život, dny propršené střídají ty slunečné, špatná nálada tu dobrou, nemoci se střídají s obdobími, kdy je člověk fit, a smutek s veselou náladou, proměnlivá je i tato deska. Přinutí vás usmát se, zamyslet se, kdo že to vlastně jsme, jak se chováme, proč věci, co nemáme dělat, děláme a obráceně. Pokud si album pustíte několikrát za sebou, je velká pravděpodobnost, že ve vás zanechá otisk, jaký nechává opravdová holinka v rozbahněné půdě.

Na úplný závěr nechybí song s vánoční tematikou "V Betlémě". Žádná patetičnost, melancholie. Pěkně po ebenovsku. "A říká osel volovi: No to mi řekni, ty vole, všichni jsme z toho hotoví, co jsou ty lidi za spolek, daří se jim skvěle, mají Spasitele, zahřát ho na těle musí osel a volek, pěkně na něj dejchej, jen se neostejchej, nekašli, nekejchej, ať má teplej podolek."

Album se natáčelo analogově ve studiu Sono, na mix dohlížel proslulý Phil Brown (Pink Floyd, Cat Stevens aj.) a mastering probíhal v londýnském Metropolis Studiu. Grafika s otiskem podrážky od holiny je dílem Karla Halouna. V bookletu nechybí nic, co by u řadové nahrávky mělo být, a proto se dá závěrem shrnout, že laťka nastavena předcházejícím albem byla znovu s přehledem překonána.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY