Ján Lehotský a Modus 2002 - "Láv sa píše Love", tak se jmenuje nejaktuálnější projekt bývalého lídra jedné z nejslavnějších slovenských populárních kapel Modus. Obklopil se mladými muzikanty, zašel do studia a ke svým pětapadesátinám si nadělil album, které si rozhodně zaslouží pozornost. Minimálně tedy jeho recenze by vám ujít neměla.
8/10
Ján Lehotský a Modus 2002 - Láv sa píše Love
Celkový čas: 60:51
Skladby: Láska to s nami prehrala, Peniaze, Keď je žena milovaná, Rád zas budem s ňou, Sto dní, Láv sa píše "Love", Chlap po štyridsiatke, IV. Cenová, Vojna volov, Zabili motýľa, Vtáci na pive, Tváre víťazov, Leť so mnou, Bigbiťák
Pokud vám není povědomé přímo jméno Jána Lehotského, pak vám bude jistě alespoň něco říkat pojem Modus. Modus jako jedna z nejpopulárnějších slovenských kapel přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, Modus neboli plodná a časově omezená souhra trojice Žbirka, Lehotský, Gombitová. Těžko říct, jestli bylo správné starý Modus rozpouštět, těžko říct, jak by pokračoval nadále, těžko říct, jestli by bylo moudré v současnosti vytvářet jeho comeback (čemuž byly již jisté snahy obětovány). Naopak, s příjemným vědomím lze konstatovat, že modifikovaná verze Modus 2002, v čele s bývalým lídrem Modusu, klávesistou a zpěvákem Jankem Lehotským, svůj význam na současné scéně má a ne zanedbatelný. Lehotský se obklopil hráči patrně vůbec nejmladší generace slovenských jazzmanů (ta se mimochodem až nápadně překrývá se sestavou jedné z kapel Petera Lipy) - po bok si pozval syna Janka s baskytarou a jeho vrstevníky Miro Hanka (bicí), Rado Tarišku (saxofon) a Michala Bugalu (kytara) a, ve spolupráci s vesměs renomovanými slovenskými textaři, s nimi nahrál desku "Láv sa píše "Love"", jejíž křest spojil s oslavou svých pětapadesátin.
Prakticky z libovolného rozhovoru vychází Lehotský jako vcelku vyrovnaný člověk, co má ve spoustě věcí, tedy alespoň ve směru, kterým se chce ubírat, jasno, je jedním z těch, kteří o sympatiím k jazzu a blues jen nevyprávějí, ale docela přirozeně životem bluesmana žijí, je otevřený novým možnostem. To jsou vlastnosti pro muzikanta jistě potřebné a v kombinaci s bohatou zkušeností ze sfér profesionálního popu - tedy s představou o tom, jak by měla vypadat obecně stravitelná, přitom muzikantsky stále sofistikovaná hudba - pro sólový projekt ideální. I zrodila se dlouhohrající deska "Láv sa píše "Love"", nabitá jak písněmi rozvážnějšími a pomalejšími, tedy "vyzrálejšími", abych se držel současného žargonu, tak vypalovačkami s nábojem rock'n'rollovým. Během jednašedesáti minut alba se vám bude nabízet tu srovnání s najazzlostí Petera Lipy ("Vojna volov", "Keď je žena milovaná"), tu s baladičností Richarda Müllera ("Zabili motýľa", "Láv sa píše "Love""), tu s cynickou bigbítovostí Vladimíra Mišíka ("Chlap po štyridsiatke", "Bigbíťák"), přesto vás ani nenapadne podezírat autora z nápodoby jiných, a to nejen dík unikátnímu zamlženému Lehotského chrapláku. Procítěnost ve výrazu, společná všem muzikantům, by se patrně dala považovat za nejcharakterističtější vlastnost alba; pokud by bylo třeba vybrat skladbu jedinou, pro styl Modusu 2002 nejtypičtější, pak by nebylo chybou jí zvolit - nakonec stejnou píseň, ke které byl natočen i klip - "IV. Cenovou".
Z alba číší radost ze hry, uvolněnost a verva do hraní, mladá krev se zkrátka nezapře. S tím, jak jsou mladíci disciplinovaní a pokorní, jen malinko nehraje kolikrát až neúnosné natahování konců skladeb. Obecně (nebo alespoň u výše zmiňovaných kolegů z ranku) většinou platí, že studiové verze bývají kratší než živé a jsou "seškrtány" o sólové výstupy, kterým se o to víc dopřává při koncertech. U "Láv sa píše "Love"" došlo ke zvláštnímu úkazu, délky skladeb zde totiž v průměru přesahují čtyřminutovou hranici, přesto ne ruku v ruce s bohatším muzikantským vyžitím, ale často jen na úkor podivně rozvleklých závěrů (příkladné nechť jsou "Tváre víťazov" a "Bigbíťák" při konci alba), nebo dlouze natahovaných textů - což, jako třeba u skladby "Zabili motýľa", bohužel hraje v neprospěch atmosféry písně. Jsou to výtky na jedné straně malicherné, na straně druhé by stačilo jen velmi málo k tomu, aby se "Láv sa píše "Love"" dalo považovat za jeden z nejpovedenějších počinů minimálně česko-slovenské populární scény posledního roku.