Euforický pop značky Kryštof. Krajčo a spol. mají na "Srdcebeatu" energie jako nikdy předtím

01.06.2015 08:00 - Josef Martínek | foto: facebook interpreta

Úspěch předchozí desky "Inzerát" jako by skupině Kryštof nalil novou energii do žil. Na dlouho připravovaném albu "Srdcebeat", na němž spolupracovala se dvěma americkými producenty, totiž působí svěže, lehce a majíc jasnou vizi. Takhle euforicky Richard Krajčo a spol. ještě ze studiové nahrávky nezněli.
8/10

Kryštof - Srdcebeat

Skladby: Každé ráno, Srdcebeat, Tak pojď hledat břeh, Přiznání, Otázky, Vysněnokrajina, Toužím, Mou vinou, Invaze, Ty a já
Vydáno: 01.06.2015
Celkový čas: 41:20
Vydavatel: Universal
I když může první poslech novinky "Srdcebeat" vyvolat dojem, že zvuk kapely nabral zcela jiný, tanečnější a syntetičtější směr, ve skutečnosti atributy, na kterých Kryštof stavěli na šesti předchozích deskách, nikam nezmizely. Spolupráce s dvojicí amerických producentů jim jen přidala na pompě a důrazu. Těžko říct, jestli za to můžou jen Yaron Fuchs a Ido Zmishlany, kteří se podíleli už na vzniku předchozího "Inzerátu", ale dvě věci jsou jisté: Málokterá skupina je na sedmé desce tak při chuti. A žádná česká formace není tak blízko postavení stadiónové kapely s moderní produkcí.

Zatímco jiné v Česku populární skupiny vzhledem k chabé invenci rádiových dramaturgů recyklují, co jim síly stačí, Kryštof na "Srdcebeat" umístili deset písniček, z nichž skoro každá by mohla plnit singlové účely, ale zároveň se nemění v prostou strojovou fabriku na hity. Z každé skladby je cítit nekonečná práce s drobnými detaily a touha po perfekcionalismu.

Richard Krajčo zpívá s vervou dosud neslyšenou, ať už ho doprovází rocková živočišnost s bombastickými bubny ve skladbě "Tak pojď hledat břeh" (ta patří na albu k tomu nejlepšímu) nebo má za zády nakažlivý chorálový popěvek jako od Coldplay v písničce "Mou vinou", ze které tryská gejzír energie. "Prý mou vinou má únor dvacet osmí dní, prý mou vinou vymírají optimisti, prý mou vinou všechna slunce v noci spí," zpívá v ní a dokazuje, že i přes moderní popovou produkci z jeho textů nezmizela jistá dávka melancholie a poetičnosti.

V duetu "Přiznání" posluchače překvapí hlas zpěvačky Lenny netypicky v češtině. Zatímco v angličtině se Lenka Filipová mladší prezentuje coby rocková písničkářka s charismatickým chraplákem, tady je její vokál nečekaně jemný a hřejivě podmanivý. Jaký kontrast k songu "Invaze", v němž Kryštof dodržuje tradici - ani na této desce nechybí píseň s balkánskou živelností, ta se ale z reproduktorů tentokrát line snad ještě dravěji než kdy dřív.

Rozhovor s Richardem Krajčem: Vyjet se "Srdcebeatem" do zahraničí? Nabídku máme na stole

"Srdcebeat" je album barevné, dotažené a ambiciózní. Kryštof na něm dokážou překvapit už úvodní rozjuchanou synthpopovou hymnou "Každé ráno" a nejrazantněji vybočují ze zajetých kolejí tuzemského popu písničkou "Vysněnokrajina", která oslavuje dokonalý svět, kde "jediný výstřel je z balónkových děl a kde se týden rozdělí na sedm nedělí". Z oblaků ale dovedou stejně působivě sestoupit až k silným baladám. Vždyť nahořklá rozchodovka "Toužím" by se neztratila ani na starších deskách a závěrečná "Ty a já", plánovaný druhý singl, má v sobě sugestivnost "Zrcadlení" a zároveň nepostrádá epičnost, se kterou může rozezpívat již teď z většiny vyprodané haly, do nichž skupina na podzim zavítá se svým turné.

Kryštof o novince sebevědomě tvrdí, že se jedná o nejlepší nahrávku jejich kariéry. To ale záleží hlavně na úhlu pohledu a na tom, zda posluchač preferuje civilnost a větší písničkovost starších alb, nebo touží po zvuku velkých kapel a nevyčerpatelném zásobníku energie. "Srdcebeat" možná nemá intimitu a atmosféru tvorby Kryštofu zkraje milénia, ve výsledku ale ukazuje, že rozverné synťáky a dynamické bubny/kotle můžou tématům vytrženým z běžného života posloužit stejně dobře. A jestliže producent Yaron Fuchs před časem prohlásil, že by se písně po hudební stránce neztratily kdekoliv na světě, pak můžeme s tímto tvrzením jedině souhlasit.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY