shop.musicserver.cz
Fink, Douglas Dare, MeetFactory, Praha, 17.2.2015

Fink uklidnil vyprodanou MeetFactory. Možná až příliš

Vydáno: 18.02.2015 23:31 v sekci Naživo - Veronika Ondečková | foto: facebook interpreta

Britský písničkář Fink, který je známý svou náklonností k elektronice a rád se brouzdá ambientními vodami, ale stejně dobře si rozumí třeba i s blues, zavítal opět do Prahy. Vyprodaný klub MeetFactory v úvodu rozžhavil doběla, aby jej následně zchladil sérií předlouhých folkových náladovek.

Live: Fink

support: Douglas Dare
místo: MeetFactory, Praha
datum: 17. února 2015
setlist: Pilgrim, Warm Shadow, Sort Of Revolution, Yesterday Was Hard On All Of Us, Hard Believer, Wheels, Perfect Darkness, Shakespeare, Truth Begins, Looking Too Closely, Berlin Sunrise
Fotogalerie

Douglas Dare
© Barbora Hrdá
Vyrazit na koncert do MeetFactory často znamená, že vás během vystoupení supportu čeká bolavá exkurze do nesmyslnosti indie elektronické scény, resp. do světa přeceněných písničkářů, kteří muziku skládají čistě na počítači a spoléhají na to, že si publikum získají kouzlem svého hlasu, zasazeného do více nebo méně chudého podkladu a v lepším případě podpořeného alespoň jedním živým nástrojem. Fink v tomhle směru mile překvapil. Do Prahy s sebou přivezl londýnského usedlíka Douglase Darea, který zaslouží pár upřímných slov chvály. Koncert zatím nepříliš známého mladíka se sice rovněž opíral především o zpěv, díky jeho sebevědomému výkonu a silným songům, postaveným na poctivých klavírních základech, ale hravě strčil do kapsy zástupy hipsta songwriterů.

Na Douglesovi bylo znát, že má naposloucháno. Databanka příbuzných interpretů při naslouchání jeho zpěvu okamžitě generovala množství společných znaků. Příliv posmutnělých dlouhých tonů asocioval jejich krále Thoma Yorka, grácie a jistá vřelost v kombinaci s hrou na klávesový nástroj zase dala vzpomenout na Rufuse Wainwrighta. Gay patosu a kabaretnímu projevu je však melancholický Brit na hony vzdálený, sebevíc je s kanadsko-americkým muzikantem srovnáván. Spíše jde jen o podobnou techniku zpěvu a práci podvědomí, vzhledem k tomu, že oba jsou pianisté. Na mysl se tak nakonec nejvíc dral slavnější James Blake. Opojný hlas, integrálně propojený s dobře zvládnutou hrou na klávesy, a k tomu trocha psychedelické elektroniky, tím si ochočil MeetFactory.

Navzdory tomu, že Douglas neměl problém s udržením pozornosti publika, právě naopak, osobně na mne místy dolehla tíha nevyužitého prostoru pro další nástroje. Nejsem velkým příznivcem megalomanství v hudbě a razím heslo, že se smyčci jen opatrně. Předkládaný materiál, který z valné části pocházel z debutu "Whestles", ale vyloženě vybízel k tomu, opatřit si větší a honosnější kabát, než jaký dokázal navléct pouze za pomoci perkusionisty. Ideálně alespoň s pomocí částečného zapojení orchestru. Při poslechu skladeb jako "Swim" nebo "Nile" jej člověk z nahrávky cítí, byť spíše v náznacích, live ale nezbývalo než zapojit fantazii naplno. Dovedu si představit i odvážnější elektronické aranže, které by rozbily dominantní dvojici hlas & klávesy, případně zastoupení chorálů. V tuhle chvíli se však projekt Douglase Darea vydává jednodušší cestou, která se soustředí na přehlídku talentu. Proč ne. Již zmíněný James Blake se jí držel a kam až ho zavedla. Douglas by mohl dosáhnout na podobnou metu, bude si ale muset vybrat, jestli chce být raději elektronickým mágem, nebo strůjcem velkých epických skladeb.

Fink, MeetFactory, Praha, 17.2.2015
© Martin Chochola / musicserver.cz
Britský písničkář Fink se coby hlavní hvězda večera do MeetFactory vrátil po třech letech, kdy se zde vůbec poprvé představil českým fanouškům s albem "Perfect Darkness". Tentokrát nabízel z loňské novinky "Hard Believer". Na pódiu se společně s doprovodnými hráči objevil krátce před půl jedenáctou. Právě ve chvíli, kdy se čekání za zvuku monotónní uvítací smyčky stávalo nekonečným. Zpoza neproniknutelného oparu mlhy, který zaplnil sál zejména v přední části od podlahy až ke stropu, kapela vyrukovala s těžkým arzenálem. Úvodní pecka "Pilgrim" posloužila jako výborný otvírák. Fink během ní aplikoval výrobní postup, na němž stojí chytlavější část jeho aktuálního alba. Pomocí vrstvení a zesilování jednotlivých fragmentů skladeb takřka na zelené louce vystavěl hradbu zvuku, která nepřestávala ohromovat svojí silou. Finkův hlas byl přitom pevně svázán s ostatními nástroji, jako by byl jedním z nich, a nepouštěl se do výraznějších melodických hrátek. Cestu na povrch si tu a tam prořezávaly jen ostrá basa a tvrdší úhoz bubeníka.

Fink, MeetFactory, Praha, 17.2.2015
© Martin Chochola / musicserver.cz
Skladba "Pilgrim" je nejenergičtější z celého alba a v MeetFactory patřila mezi nejpůsobivější momenty koncertu. Nadšení fanoušci se vzájemně pozorovali a v očích se dalo číst: "Slyšíš to taky?" Zavládla euforie. Vzhledem k tomu, že úvodní song trval přes sedm minut, šlo o hodně solidní zahřívačku. Totožný kick jako úvodní "Pilgrim" přinesla i navazující skladba "Warm Shadow", v méně razantním provedení ještě "Shakespeare" a těsně před koncem "Looking Too Closely". Naživo fungovaly všechny zmíněné tracky překvapivě lépe než při poslechu z desky, kde jsou nástroje zbytečně upozaděné a ani na moment neohrozí výsadní postavení Finkova hlasu.

Na zbytek setlistu, tj. na jeho většinovou část, Fink zařadil rozvleklé kousky v pomalém tempu z aktuálního alba, ale i předchozích nahrávek. Ať už to byly folkové skladby zasazené do ambientních textur s dynamickými prvky dubu (titulní song z alba "Sort Of Revolution") nebo bluesem nasáklé věci (např. "Wheels"), společné jim bylo, že neměly velkou šanci zasáhnout jinou než tu část publika, která přesně věděla, za čím si do MeetFactory jde a byla s tím ztotožněná. Fink od první třetiny koncertu nedal příliš mnoho záchytných bodů. Snažit se proniknout do rozvolněných pěti a víceminutovek bylo zhruba tak náročné jako hledat kontury těla oblečeného do pytle od brambor, a tak po razantním úvodu přišlo výrazné ochladnutí atmosféry.

Zadním řadám sálu se navzdory chvályhodnému ozvučení donesl pouze chabý odvar toho, co by si přály slyšet, a čím dál hlasitější štěbetání davu potřebnou intimitu rovněž příliš nepodporovalo. Výsledkem bylo odevzdané očekávání, zda Fink načatou MeetFactory s blížící se půlnocí ještě jednou roztepe, nebo zůstane sevřený ve své folkovější poloze. A vybral si bohužel tu uspávací variantu. Jako by zapomněl na svoji elektronickou minulost a rozhodl se podávat melancholickou vatu stůj co stůj. Výkon předního britského písničkáře, stejně jako jeho doprovodné kapely, byl bezesporu profesionální, ale při sestavování setlistu mohl mít šťastnější ruku. Navnadit a pak nechat ladem, to se přeci nedělá.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Saint Etienne - The Night 8/10
Recenze: "The Night" Saint Etienne přináší zvukomalbu intimity konce dne Jedenáctá řadovka Saint Etienne "The Night" je zvukový experiment, jenž se odehrává v momentech zahalených tmavou nocí, v přesně nespecifikovaný čas. Svým způsobem jde o hudební báseň, jež se noří do ambientních iterací a nikam... čtěte zde
Vydáno: 06.01.2025 00:00 v sekci Recenze
Karel Vepřek - Písně ze dvora krále Magora 9/10
Recenze: Karel Vepřek se na albu "Písně ze dvora krále Magora" dokázal obdivuhodně napojit na básně Ivana Martina Jirouse Písničkářský samorost Karel Vepřek se k tvorbě českých básníků coby podkladu pro své písně obrací docela často. V minulosti zhudebnil texty Bohuslava Reyneka (věnoval mu skvělý počin "Blázen jsem jen ve své vsi"), Jiřího... čtěte zde
Vydáno: 05.01.2025 10:36 v sekci Recenze
Doechii - Denial Is a River 8/10
Video: Nová královna rapu? Doechii v řízné "Denial Is a River" ukazuje všechny své přednosti Jestli se v loňském roce rozzářila na ženském raperském nebi nějaká skutečně výrazná hvězda, pak to dost určitě byla Doechii. Tato nadějná rapperka z Tampy, která loni vypomohla i Katy Perry na jejím singlu "I'm His, He's Mine",... čtěte zde
Vydáno: 04.01.2025 08:47 v sekci Audio / Video | Video
Toad Planet - Bloudím 7/10
Recenze: Na debutu Toad Planet "Bloudím" se to podstatné skrývá v hudbě Pod hlavičkou Toad Planet se potkali dva bráchové z Ostravska, jejich kamarád a další známý z brněnské JAMU. Dlouhá léta společného hraní do šuplíku se nakonec podařilo završit stylově barevným debutem "Bloudím", který vydal... čtěte zde
Vydáno: 03.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Marien a Epydemye, Zámecké konírny Telč, 30.12.2024
Naživo: Hurá! I Marien jsou jenom lidi. S Epydemyí přesto předvedli skvělý dvojkoncert Nádherná Telč ožívá folkem nejenom v létě, ale i o zimních svátcích. Během nich se zde konají hudební večery, které nezřídka končí až za ranního kuropění. Výjimkou nebylo ani společné vystoupení Marien s Epydemyí. V... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 12:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Fink si v Paláci Akropolis pochvaloval poučené a nerušící publikum (15.10.2024 09:35)
- Naživo: V pestrém finále Colours Of Ostrava zazpívali Sean Paul, Zara Larsson nebo James Blake (23.07.2024 13:30)
- Fotogalerie: Závěrečný den ostravských Colours a jeho pestrobarevná mozaika (21.07.2024 22:48)
- Fotogalerie: The Smile zahráli pro zaplněné Forum Karlín (15.06.2024 08:42)
- Video: Fink se v jednoduchém klipu k silnému singlu "One Last Gift" posadil se svou kytarou na okraj lesa (10.06.2024 18:26)
- Video: James Blake se v klipu k "Thrown Around" vydává na zběsilou cestu za ukradeným telefonem (09.06.2024 08:00)
- Video: Thom Yorke ve smutné písni "Knife Edge" z filmu "Confidenza" popisuje rozpad krachujícího vztahu (29.04.2024 08:27)
- Fink se na novém albu vydává klikatou cestou domů, zastaví se také v Praze (04.04.2024 12:13)
- Video: Fink se ve videoklipu k "What Would You Call Yourself" prochází po cornwallské pláži (03.04.2024 12:17)
- Nové desky 36/2023 - od The Chemical Brothers přes Olivii Rodrigo po Róisín Murphy (13.09.2023 23:45)

ALBUM TÝDNE 01/2025

Saint Etienne
The Night

Jedenáctá řadovka Saint Etienne "The Night" je zvukový experiment, jenž se odehrává v momentech zahalených tmavou nocí, v přesně nespecifikovaný čas. Svým způsobem jde o hudební báseň, jež se noří do ambientních iterací a nikam nechvátá, naopak nechává naplno vyznít daný okamžik. Jen nezapomeňte vždy zhasnout.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Ewa Farna Coldplay Lady Gaga Lucie Vondráčková Linkin Park Madonna Beyoncé Karel Gott Viktor Sheen Queen Kabát Vypsaná fiXa Mirai Ed Sheeran Pink Floyd Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe