Jeho jméno, Ásgeir Trausti Einarsson, se začalo na Islandu výrazně skloňovat dva roky zpátky, kdy vyšel jeho debut "Dýrð í dauðaþögn". Ten zaznamenal obří zájem a pozitivní reakce. Anglická podoba "In The Silence" má velkou šanci zasáhnout mnohem širší spektrum. A zaslouženě - je to krásná, poetická deska.
Když se nahrávka "Dýrð í dauðaþögn" objevila na pultech prodejen, prý si ji hned koupil každý desátý Islanďan a stala se z ní jedna z nejlépe prodávaných prvotin v jejich historii. Ásgeir Trausti Einarsson tedy bez problémů, snadno a rychle, rozšířil tamní hudební rodinu a záhy si ho začala všímat i média mimo hranice této muzikantské
velmoci. S pomocí se pak ohlásil
John Grant (ten vystoupí na letošních Colours Of Ostrava), který vypomohl s překladem textů do angličtiny a přezpívané album "In The Silence" začalo získávat reálné kontury - loni pak stihlo vyjít digitálně, letos i fyzicky. Na Record Store Day pak
Ásgeir nachystal vinylový singl s novinkovou "Here It Comes" (ta může naznačovat, jak bude znít jeho nový materiál) a na b-straně je úchvatný cover "Heart-Shaped Box", originál vypůjčený od
Nirvany.
Ale zpátky k "In The Silence". To má své malé unikum: Ásgeir na něm zhudebnil texty svého otce Einara George Einarssona, které by možná zůstaly jen tak ležet v šuplíku bez povšimnutí. V nich se odkrývá poetika této krajiny, zdejší emotivní dřeň v kontrastu s civilními, životními postřehy - ty natolik očarovaly jeho syna, že se je nakonec rozhodl zhudebnit. Toto vše se naštěstí podařilo uchovat i v překladech, John si na nich dal záležet a zdá se, že nemálo komunikoval s rodilými mluvčími. Další texty pak pocházejí ze sbírky Júlíuse Aðalsteinn Róbertssona. Na misce vah se pak nabízí úvaha, zda lze mladému talentu všechny tyto myšlenky uvěřit a nebrat je za nějakou všeobecnou
mantru. Zevrubnou sondou (po několikátém poslechu) se vykrystalizuje fakt, že výsledek s decentní citlivostí ctí původní atmosféry myšlenek a Ásgeir jim jen vštěpil realistickou tvář. "Kings And Cross" tak snadno zabrnká na magičnost daného momentu.
Všech deset písniček se pohybuje na hraně folku s elektronickým základem; "Torrent" chvilkově zabrnká i na rockovou strunu. "In The Silence" se jinak nese převážně v poklidném duchu a dokresluje až básnické obraty a celou škálu, krajinomalbu témat. Pro porovnání si stáhněte čistě akustické épéčko "The Toe Rag Acoustic Sessions", to je zdarma k dispozici na tomto
místě, o elektronické vychytávky obrané verze mají stále zachovánu svou křehkou noblesu a melancholii. "Higher" je malé/velké melodrama, jež plně rozehrává onu partii emocí. "Summer Guest" je svým způsobem letní
hitovka, která se nese nad chladem a drsnou islandskou krajinou jako známá kráska ze sousedství. "In Harmony" umí vytáhnout z posmutnělých zákoutí, ukrytý optimismus jí dává neskonalou energii a vzletnou oduševnělost.
Ásgeirův hlasový projev je blízký falsetu
Jónsiho, tetelí se v něm i určitá neohraničitelnost
Bona Ivera. Jako muzikální všeuměl si může s hudební složkou laborovat do mnoha směrů, je si ale i zároveň vědom, že kdyby vše zbytečně překombinoval, vytratila by se pointa a původní rukopis, nejen sepsaných slov. Zůstal tak napevno civilní, lidský a milující svůj domov, rodnou zemi, to vše v náznacích odhaluje "Going Home".
Přírodní výjevy, životní zkušenosti, ztráty a nálezy našly svou sounáležitost na "In The Silence".
Ásgeir zde svým způsobem rozbaluje svou vlastní
bonboniéru, ze které ujídal i Forrest Gump, když vyprávěl svůj neskutečný příběh, a byly v ní ukryty i moudra jeho matky. V tomto případě otec předal poselství svému synovi a ten jej dle svého nejlepšího uvážení transformoval do zhudebněných příběhů do dlouhé, projasněné noci. "In The Silence" je křehké a poeticky zabarvené album, které si zaslouží pozornost a je jedno, zda zvolíte původní islandskou podobu, nebo tu anglickou.