Ministr zdravotnictví varuje před Benem Frostem

26.05.2014 01:20 - Wojciech Nowacki | foto: Adam Hencze / musicserver.cz

Určitě jste to cítili ve vzduchu. Pražské vystoupeni Bena Frosta bylo dlouhou dobu nejočekávanějším koncertem v oblasti alternativní hudby u nás. Ani počasí nemohlo to napětí vydržet. Tři dny neuvěřitelných teplot a pak několik hodin před koncertem vypukla bouře, což samozřejmě nemohla být náhoda.

Live: Ben Frost

místo: MeetFactory, Praha
datum: 23. května 2014
Fotogalerie

Nové album Frosta "A U R O R A" sice oficiálně vychází až dnes (v pondělí 26. května), v době konání pražského koncertu už ale byly známy dva znepokojující a docela reprezentativní kusy "Venter" a "Nolan", celou desku pak mohly zájemci poslouchat v předstihu prostřednictvím streamu. Pokud na "By The Throat" Frost skákal posluchači přímo do krku, na novince je destrukce totální a celosvětová. Postapokalyptické nálady Bena Frosta jsou úplně jiné než poušť a hladomor na úžasném "Tomorrow's Harvest" od Boards Of Canada. "A U R O R A" zní jako vrata pekel otevírající se pod městečkem Twin Peaks.

Ben Frost, Meetfactory, Praha, 23.5.2014
© Adam Hencze / musicserver.cz
MeetFactory je rozhodně nejlepší místo pro koncert spojující elektronickou hudbu a živé nastroje. Gratulovat musíme i promotérům, že se vzdali organizace jakéhokoliv supportu. Ben Frost hrál jen hodinu, ale bylo to tak duševně náročné vystoupení, že jakýkoliv přídavek by porušil jeho integritu. Ze scény nedobíhaly žádné průpovídky a vtipné historky, jen čisté hudební násilí. Podle přání hudebníků měl stačit jen kouř a brutálně bílé stroboskopové světlo. U toho koncertu měl být možná vážně uvedený seznam nemocí, které nedovolují se ho zúčastnit.

Ben Frost, Meetfactory, Praha, 23.5.2014
© Adam Hencze / musicserver.cz
Zaujala skutečnost, že Ben Frost se překvapivě nezdál být úplným středobodem zájmu tohoto koncertu. Jeho elektronické skvrny a občas i hodně modulovaná kytara jsou samozřejmě podstatné pro jeho tvorbu, ale tentokrát se jako nejdůležitější jevily dvě působivé bicí soustavy. Greg Fox, bývaly bubeník blackmetalistů Liturgy, a Pákistánec Shahzad Ismaily byli nejen perfektně nazvučení, ale také naprosto okouzlující a jejich monumentální hra mohla způsobit seismické aktivity. Dvě bicí soustavy v rockové hudbě zní vždycky výjimečně a ne každý hudebník je schopen jé nápaditě využit. Pokud postrockeři Tortoise formují intelektuální a matematické konstrukty, Fox a Ismaily pod vedením Frosta uvolňují letální a šamanské rytmy. Frost, původem Australan bydlící na Islandu, natáčel novou desku v Kongu. Tam, kde Damon Albarn našel inspirací pro veselou píseň o slůňátku, on objevil kouzlo přirozeného a primitivního pulsu, spojeného s lidstvem od prehistorických začátků až po postapokalyptický konec.

Frostův přístup k hudbě není jednoduchý, ale určitě je univerzální. Před jedním pódiem měli příležitost se setkat fanoušci ambientu a metalu, moderní taneční elektroniky a tvrdé dronové hudby, vousatí indie-hipsteři a dlouhovlasí retro-metalisté. A právě proto to byl jeden z nejdůležitějších koncertů jara a "A U R O R A" má velké šance bodovat v žebříčcích nejlepších desek roku 2014. Od pátečního večera se očekávalo sonické zneužití a právě to všichni dostali. Prvních patnáct minut zvukových vln zcela stačilo k tomu, aby promočené oblečení skoro uschlo. Nejasná však zůstává emocionální rozmanitost nové hudby Bena Frosta. Ano, byla to neuvěřitelně silná zkušenost, na stejné a většinou monotónní úrovní. A cestou domů jsme zase promokli.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY