Důstojné ohlédnutí za "Půlstoletím" hudby sourozenců Ulrychových

22.04.2014 15:38 - Milan Menčík | foto: facebook interpreta

Sourozenci Ulrychovi v letošním roce slaví hned několik významných výročí. Jejich hudba v sobě krásně mísí různé hudební styly a bohatý archiv nahrávek byl dostatečným podkladem pro tento obsáhlý výběr, který dostal za úkol ohlédnout se s úctou za kariérou interpretů, kteří mají stále co nabídnout.
8/10

Hana a Petr Ulrychovi - Půlstoletí

Skladby: CD 1: Osudu kolo se nedotočí, Píseň skleněné báně, Zlatá střední, Kouzelná lampa, Tvé město, Sen, Vracím se cestou domů, Pojď, půjdem spolu, Jen o to mi nejde, Seď a tiše poslouchej, Wine Or Love, Dlouhý stín, Král umírá, Nonsens, Křížová cesta, Nechoď do kláštera, Strange Brew, You Don't Love Me Anymore, Vůně, Brána milenců, Nikdy nebudu tvá CD 2: Zachovejte klid, Ticho, On na mě zapomíná, Za vodou, za horou, Ideál, Chtěl jsem hledat čistou studánečku, Zpěvánka na lásku, Ráno, ráno, Eržika, Až jednou červánky, Král Ječmínek, Hora Říp, Luční král, Zvon, Javory, Jízda králů, Putovali kdysi hudci, Kámen, Křídla, Zvláštní znamení CD 3: O statečném kováři, Putování, Javorová hora, Tichý hlas, Díky za každé nové ráno, Prý musíš mluvit tiše, O naději, Světlo a stín, Modlitba, Blázni v dešti, Kniha, Měla bába trnku, Větvičko zelená, Nesnadné léto, Starej bigbít, Nevrátil jsem nic, Smůla
Vydáno: 7.3.2014
Celkový čas: CD 1 54:56, CD 2: 64:02, CD 3: 67:06
Vydavatel: Supraphon
Hana a Petr Ulrychovi rozhodně nejsou manželé. Mylné jsou domněnky mnoha lidí, kteří je na pódiu stále vidí již desítky let a patrně trpí nedostatkem bulvárních informací z jejich soukromého života. Za ně místo pochybných článků mluví hudba.

Během onoho "Půlstoletí", co jsou na scéně, natočili doslova přehršel nahrávek s mnoha soubory a seskupeními. A tak hudební publicista Pavel Víšek společně se samotným Petrem Ulrychem měli rozhodně z čeho vybírat. Všechny podobné výběry řeší stejný problém. Vybrat prostě ty největší hity, nebo album poskládat nějakým způsobem tematicky, aby mělo hlavu a patu s rizikem, že budou naštvání ti, kteří na něm všechny hity nenajdou?

Víšek s Ulrychem zvolili zlatou střední cestu. Hitů je na albu spousta, včetně patrně toho nejznámějšího "Nechoď do kláštera". Trojdisk i tak působí semknutě. Je dokonce chronologicky řazen s malými odchylkami, které v poměrně podrobné ediční poznámce ve výtečně zpracovaném bookletu popsal sám Pavel Víšek. Ten zde vysvětlil i další možné otazníky tohoto projektu.

Zcela jsou zde totiž opomenuta alba "13 HP", "Zpívání" a "Zpívání při vínečku". Není zde ani velký sólo hit Hany Ulrychové ze sedmdesátých let "Spoutej mě", zpěvná "Kdysi před léty" a například píseň "Zachovejte klid" (respektive její zvuková kvalita) prostě neprošla sítem času. Nahrána však byla 21. srpna 1968, a proto zde nakonec dostala prostor.

Co naopak sítem času rozhodně prošlo, je kvalita tvorby těchto sourozenců. I přes poměrně úsměvný začátek v podobě písně "Osudu kolo se nedotočí", jejíž český text je neustále doplňován výkřiky yes, my baby a oh, my darling. Rokenrol v roce 1964 prostě vládl světu a rádio Luxembourg bylo doslova prodchnuto písněmi s těmito výrazy. Znělý Ulrychové hlas je nasátý Ellou Fitzgerald či Arethou Franklin a hodí se jak do křehkých lidových písní ("On na mne zapomíná"), tak do těch bigbítových. Je doplněn bratrovým citlivým projevem ("Až jednou červánky"), díky němuž se popral velmi dobře i s písní "Jen o to mi nejde", která má téměř psychedelické parametry.

Ulrychovi se nebáli reflektovat ve své tvorbě například kapelu Cream ("Strange Brew") a sami v rozhovorech přiznávají, jak významný byl pro ně například festival ve Woodstocku 69'. Přesto se nebáli zahnout ve svém vývoji i jinam a jejich propojení s lidovou muzikou, cimbálovkou (věděli jste například, že s nimi začínal tehdy šestnáctiletý Jiří Pavlica, dnes primáš Hradišťanu?) nepůsobí vůbec trapně. Naopak na to šel Petr Ulrych s citem a nechal do své tvorby působit vlivy písní, které se ozývaly a stále ozývají z moravských vinných sklepů.

Moravská pohostinnost a dobrosrdečnost se odráží také v textech, které jsou plné porozumění, lásky, něhy, víry, naděje, kladného vztahu k přírodě i k historickým národním hodnotám. Možná že mnohým fanouškům rocku odhalila tvorba těchto dvou krásy moravské lidové hudby a lidé, kteří znali jen cimbál, měli a mají možnost vidět, že všichni bigbíťáci nejsou pouze "Vymlácený rockový palice". A to je jedna z krás hudby.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY