Po čtyřech letech na stejných prknech, nová a rychle sehraná parta z Birminghamu, v čele s chlápkem, který škrtá sirky ve Vídni a zakládá tím ohně v New Yorku. Charisma létá v pohledech z vlhkých fanynek v první řadě na odměřenější usedlé balkony a Lucerna dostává tunu britské kytarovky...
Live: Editors
support: Balthazar
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 6. října 2013
setlist: Sugar, Someone Says, Smokers Outside the Hospital Doors, Bones, Blood, Eat Raw Meat = Blood Drool, Two Hearted Spider, The Racing Rats, You Don't Know Love, All Sparks, An End Has A Start, Like Treasure, Munich, Formaldehyde, Bullets, In This Light And On This Evening, The Phone Book, A Ton Of Love, Honesty
přídavky: Bricks And Mortar, Nothing, Papillon
Fotogalerie
© David Karas / musicserver.cz
Prorazit do obecného hudebního povědomí je strašná věc. Sice přinese úspěch, ale nároky hladových fanoušků jsou potom řádově vyšší - nicméně, dejme tomu, že se to povede i napodruhé. V létě po úspěšné tour si začnete po večerech studovat
depešáky a rozhodnete se udělat temné synthrockové album, které kritici srazí do bahna a na které nemalá část posluchačské základny civí s otevřeným orálem. Do toho se hlavní kytarista rozhodne, že zvuk kapely už není ten, který si na začátku představoval, a vás od kompletního rozpadu kapely zachrání jeho nevyhnutelný vyhazov.
V takhle temné situaci se loni ocitli
temní Editors. Po tour, kterou v roce 2009 podnikli s čerstvým "In This Light And On This Evening" (se
zastávkou v Lucerně), proběhlo ještě standardní festivalování, po kterém přišla pomlka a velký otazník ohledně nové desky. Velké interní problémy nakonec na světlo světa dostaly
"The Weight Of Your Love", která zdvihla obočí ještě výš, než trojka v pořadí.
Legrační je, že po včerejšku se na předchozí dva odstavce můžete hned teď vykašlat, protože Tom Smith se svým Birmingham kvartetem odehráli perfektní koncert, během kterého všechny pochybnosti rozdupali.
© David Karas / musicserver.cz
Kinematický výstup frontmana proběhl v neobvykle přestavěné
venue se světly a vybavením, které se hodí spíše do menší haly nebo na festival, kde má ostatně kapela obvyklejší půdu. Nicméně už tahle předpříprava uvolní příjemnou vlnu endorfinů - takové to ujištění, že jste v malém pražském klubu na velké kapele ze zahraničí. Tohle vědomí podtrhne působivé intro, složené z melodií a riffů nové desky, vše zabaleno v modro-fialové. Některé pomalejší kousky se smyčci mohou nahrát k situaci s vlajícími zapalovači - tuto noc je tu ale budete hledat marně, v temnotě si všimnete stažených očí a fluorescenčních nápisů EDITORS vrytých do zadních stran triček. Kompletní vyznění show se dá shrnout písní "This House Is Full Of Noise". Stupňování, zpomalování, občas zarážející pořadí songů a přetékání kapacity v noisových partech. V neděli byl jednoduše
house plnej noisu.
© David Karas / musicserver.cz
Jakkoliv si kapela nebyla ve hře prvními dvěma, třemi songy jistá, přesně opačně působilo to, co reprodukovaně letělo do diváků. Basový drop v úvodní "Sugar" nakopával tři sta zadků v sále a vysál kyslík z kouřem nainhalovaných plic. Tam, kde bylo potřeba zrychlit, se zrychlilo, dynamika byla slyšet i v pomalejších písních - příkladem je skvěle zrychlená "You Don't Know Love" a většina nových kousků. Editors zní živě opravdu
živě a energicky. To, co může posluchače na "The Back Room" a "An End Has A Start" mírně nudit, je na koncertě znovuzrozeno v aktivnějších riffech nového kytaristy Justina Lockeyho s podkresem Elliotta Williamse, suplující klávesovou/kytarovou podporu bývalého Chrise Urbanowicze. Rozdělení jednoho do dvou se osvědčilo.
© David Karas / musicserver.cz
Klimax je výsledek rovnice, kterou se kapela rozhodla razit. Jak novinkám, tak starším songů gradace perfektně sedí a v Lucerna Baru jim i pomohla důkladná práce zvukaře, jehož práci byla radost sledovat. Vystoupení ale sestávalo i ze syntetizátorského třetího alba, které se už v paměti fandů dávno usadilo a je s "Papillon" poctivou tečkou setlistu.
"It kicks like a sleep twitch" je navíc rozvedeno a, jak už jsem zmínil, náležitě gradováno s lajnou
"choke on the air you try to breathe". Festivalové ohýnky a efektíky chybí, klubová atmosféra zážitek ovšem umocňuje dostatečně. Mně osobně vadící textová slabost novinek zmizela, když Tom opravdu od srdce křičel do tmy lajny z "Nothing" nebo z "Honesty".
Svým způsobem šlo o test, zkoušku, která prověřila jak tvorbu, tak sehranost nové sestavy. Večer tak nabídl poctivé publikum v zaplněném sálu, vděčnost ze strany hudebníků s vysokou, energetickou hrou, poctivou zvukovou práci a kvalitně stavěný klimax celé show. Přineste mi index, příště chodit nemusíte. Známku si ale v Praze můžete vylepšit kdykoliv.